zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is de toekomst virtueel?

18 april 2008 - Virtuele en computergestuurde werelden zullen een revolutie veroorzaken in de manier waarop mensen en bedrijven met elkaar communiceren, contacten onderhouden, netwerken, zich vermaken en zaken doen.

Het onderzoek ‘Breathing a second life into synthetic worlds’ van Deloitte concludeert dat die werelden, vaak afgedaan als het domein van nerds en tieners, aan populariteit winnen en dat hun potentieel nog lang niet volledig ontdekt is door het bedrijfsleven. Maar dankzij hun groeiende populariteit en sterk verbeterde technologie, kunnen ze wel eens grote invloed gaan hebben in de toekomst. 



Nieuwe manier van denken

Het betreden van die werelden kan echter behoorlijk beangstigend zijn voor veel bedrijven. Wie zegt immers dat hun traditionele, intern gerichte bedrijfsprocessen zich staande houden in die nieuwe virtuele omgeving? Toch kunnen zulke zelfregulerende online communities lucratieve kansen bieden dankzij een compleet nieuwe manier van marktbenadering. Onderzoeker Kamales Lardi: "Virtuele werelden bieden kansen die bedrijven maar beter zo snel mogelijk onder ogen kunnen zien. De veranderingen die ze zeer zeker zullen brengen, zullen de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren definitief en radicaal veranderen." 

Faalangst
Weinig bedrijven begrijpen echter hoe ze het potentieel van virtuele werelden moeten benutten of meten. Velen hebben hun aanwezigheid kenbaar gemaakt met veel mediatam-tam om net zo snel weer te vertrekken. Dat falen heeft geleid tot grote twijfel over de zakelijke waarde van virtuele werelden. Toch voorspelt ze dat synthetische werelden binnen vijf jaar een dominante positie in zullen nemen op het gebied van merkbekendheid en merkentrouw. Ondernemingen die nu al aanwezig zijn in die werelden zullen dan ook een groot concurrentievoordeel hebben. 

Internetbubbel

Toch zijn er risico’s, vergelijkbaar met die in een online omgeving. Je ziet zelfs overeenkomsten tussen de internetbubbel eind jaren ’90, waarin veel bedrijven niet in staat waren zichzelf staande te houden in die – toen nieuwe – omgeving. "Hoewel er nog niet veel regelmatige gebruikers van virtuele werelden zijn, zullen degenen die de mogelijkheden nu al onderzoeken en begrijpen, de klanten van morgen voor zich winnen. Om dat te realiseren moeten bedrijven zich nu al in de virtuele markt en zijn bezoekers verdiepen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven is niet klaar voor werknemer 2. 0
 Nieuwe generatie heeft optimale vrijheid nodig
 Bedrijven serieuzer met Second Life
 Werken in virtuele teams in opmars
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10