zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven serieuzer met Second Life

1 oktober 2007 - De virtuele 3D-wereld van Second Life is zijn hype voorbij en wordt nu serieuzer benaderd dan voorheen. Dat komt uit nieuw onderzoek van Stichting EPN. EPN deed vorig jaar als eerste in Nederland serieus onderzoek naar Second Life. De media-aandacht die daarop volgde , droeg mede bij aan de hype die pas inzakte toen begin dit jaar de eerste cijfers over het actieve gebruik van Second Life werden gepubliceerd.

Bedrijven


Het voorbijgaan van de hype, geeft ruimte voor een meer genuanceerde benadering van Second Life en andere virtuele werelden, lijkt EPN te redeneren. "Wij juichen toe dat bedrijven en instellingen vanuit een eerste enigszins ongerichte experimenteerfase in toenemende mate serieuze onderzoeken en projecten opzetten," aldus EPN. "Dat doen deze partijen om de zakelijke en communicatieve mogelijkheden van virtuele werelden te ontdekken en toe te passen."
Om deze ‘serieuze benadering' te ondersteunen, richtte EPN dit voorjaar samen met vier universiteiten het Platform Virtuele Werelden op. Het is een platform dat de kennis over virtuele werelden en driedimensionale interfaces wil bevorderen. Bedrijven die deelnemen aan het platform zijn ING, ABN Amro en Philips. 

Praktijkvoorbeelden

EPN noemt een aantal voorbeelden van partijen die serieus bezig zijn met virtuele werelden. De Haagse Hogeschool gaat bijvoorbeeld met TNO en Microsoft een demo ontwikkelen over ‘werken in virtuele werelden." Philips onderzoekt ‘collaborative design'-toepassingen. En Zoetermeer is in overleg met verschillende bedrijven in de stad om te kijken hoe zij een ‘plek kunnen krijgen' in het virtuele Zoetermeer. Ook onderzoekt Zoetermeer welke overheidsdiensten kunnen worden aangeboden.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vind een real life baan op Second Life
 Grote bedrijven nemen Second Life erg serieus
 Werken in virtuele teams in opmars
 
 
reacties
 
D.Meyer  |   | 
3-10-2007
 | 
09:25 uur
Het is ook heel erg belngrijk voor sommige bedrijven, ons bedrijf help bedrijven op secondlife om te starten, de bedrijven die met onze hulp op secondlife zijn begonnen hebben de meeste nu meer dan 20% omzet meer per maand,

Kosten zijn vrij laag als je het goed doet en linden dollars geven mensen veel sneller uit als de euro.

Ik kan iedereen aanraden om er eens een kijkje te nemen, ik zal dit alleen niet doet via secondlife, geen service en hoge kosten, neem een tussen persoon. die weet er meer van en kost minder.

F.Kamers  |   | 
3-10-2007
 | 
17:10 uur
Geweldig, begint die virtuele wereld nu eindelijk boven het dating/eros en ongein stadium uit te groeien?
Het was voorheen toch de plaats waar managers rondliepen als opgepompte en gepimpte macho's?
Het was toch ook de plaats waar vergaderd werd in lounge achtige omgeving en je gesprekspartner minder dan hoerig gekleed ging?
De plaats waar onverlaten gekloonde penissen op je afstuurden?
Lekker professionele omgeving om een webmeeting op te zetten.
Zijn we daar nu bovenuitgestegen?
Of meneer Meyer heb je daar dan die tussenpersoon voor?

Is trouwens dat platform een wel werkbare variant? waarbij je niet steeds ''in de ruimnte staat te typen''
D Meyer  |   | 
3-10-2007
 | 
17:44 uur
Geweldig zo'n reaktie,

Meneer F.Kamers

Er zijn inderdaad plaatsen op secondlife waar veel ero/dating etc is, U bepaald uw omgeving als u een webmeeting wilt houden op secondlife, ten eerste hoe u er uit ziet bepaald u natuurlijk zelf, wij hebben de mogelijkheid om uw avator er zo uit te laten zien als in het echt, met een luxe pak er bij nog ook, de omgeving word door de eigenaar bepaald, dus als ik deze dingen zo lees van u mag ik vragen waar u dan bent geweest op secondlife? meeting van pimps en hoeren mischien? want ik kan u verzekeren op de plaatsen waar serieus gepraat word bestaan dit soort dingen niet. en heb ik nog nooit mee gemaakt.
en dat terwijl ik vanaf het bestaan al bezig ben op scondlife.


Met vriendelijke groet

D.Meyer
F.Kamers  |   | 
4-10-2007
 | 
07:25 uur
Ik heb er enkel wat weken op rondgezworven. Kreeg niet mijn eigen naam of bedrijfsnaam.
Lindendollars kopen?!
Directies gebruiken het wel eens als gadget of gimmick aan de start van een conferencie, maar ik blijf sceptisch.
Er zijn legio mogelijkheden waarbij je videoconferencies gebruikt, waar je de echte mensen met een groot deel van hun expressie en lichaamstaal ziet.
Er is de mogelijkheid om een telefonische vergadering te starten en daar zijn in bedrijven vaak de middelen voor aanwezig, als je bijvoorbeeld op 4 plekken in de wereld en op 3 werelddelen iets kort wilt sluiten.
Bij deze middelen heb je niet de facade van een avatar maar heb je real-time contact en het is wat het is. Je hoort de stem en soms zie je de persoon in levende lijve. Dat is voor mij functioneler.

Ik kan me voorstellen dat het meer aansluit bij de hedendaagse trends, maar ik prefereer het meer directe contact.
Ontwikkel rustig voort en ik sluit aan als de avatars verdwijnen en echte mensen hun plaats innemen en een gesprek beter mogelijk wordt.
heer F Schophuizen  |   | 
4-10-2007
 | 
08:04 uur
Wie kan mij uitleggen wat een bedrijf op SecondLife doet, afgezien van entertainment (zoals virtuele spullen verkopen), en daar dan geld aan verdient. En ja natuurlijk zijn er bedrijven die je (van je geld af) helpen om ''iets'' op te bouwen in SecondLife.

Maar wat doe je dan op SecondLife, als bedrijf?

Sommige bedrijven beleggen vergaderingen, doen trainingen, tonen hun produkten, of hebben hun mensen er virtueel rondlopen. Maar wat ik niet begrijp is hoe een klant in hemelsnaam geinteresseerd kan zijn in niet-echte spullen en poppetjes die mensen moeten voorstellen.

Een foto op een normale (2D) website is toch veel toegankelijker? Praten via tekst gaat veel gemakkelijker via een Instant Messaging programma. Een webcam en een microfoon kunnen een veel betere audio/video interactie geven dan SecondLife.

Misschien dat Nike je op SecondLife schoenen laat passen, maar op een avatar staat het toch anders dan aan je eigen voeten. Of laat Philips zijn nieuwste HDTV er zien, met een resolutie van likmevestje? En verkoopt dat?

Ik heb er zelf een tijdje rondgelopen en ik wil het wel snappen, maar ik snap het gewoon niet.

Wie legt dat 's duidelijk uit?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
70 procent Europese organisaties zet al AI in
meer top 10