zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevende is teveel operationeel bezig

10 april 2008 - Direct leidinggevenden zijn teveel bezig met operationele taken. Organisaties willen wel dat ze meer strategisch werk doen, maar leiden hun leidinggevenden daar onvoldoende toe op. Ondertussen missen medewerkers coaching, feedback en motivatiegesprekken.

Dat schrijft Express.be op basis van het Belgische SD WORX-onderzoek ‘Personeelspraktijk, HR in kaart’. Slechts één op drie medewerkers vindt dat er in zijn organisatie een cultuur heerst die de ontwikkeling van talent bevordert. 



People management schiet erbij in

‘People management’ staat samen met ‘het behalen van financiële resultaten’ op nummer één in het lijstje van wat organisaties belangrijk vinden in het takenpakket van hun teammanagers. Leidinggevenden zijn voorlopig nog niet in dezelfde mate met deze thema’s bezig (resp. 54 procent en 53 procent). Zij hebben blijkbaar de handen vol met operationele taken (72 procent). Nochtans wensen organisaties dat ze hier minder tijd aan besteden (50 procent), ten gunste van strategische taken (54 procent). Die worden nu nog maar door 40 procent van de leidinggevenden uitgevoerd.


Bron: Express,be
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil meer beoordelingsgesprekken
 Succesvolle middenmanager geeft richting zonder motivatie
 Middenmanager zit klem tussen werkvloer en top
 Kostbare managementtijd massaal verspild
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
10-04-2008
 | 
09:05 uur

MEER DELEGEREN
Betrek uw medewerkers meer bij het totale proces, laat ze meedenken vanuit hun eigen zelfontwikkeling en (on)mogelijkheden.
Stimuleer de ontwikkeling van hun eigen competenties, combineer de krachtvelden hiervan binnen de teams en ontwikkel zo een teamcompetentie. Dit systeem is de beste basis voor bedrijfscompetenties.
Kunt u zich voorstellen dat dit veel beter werkt dan competentie invloeden van boven (directie) en/of van buiten (trainingen)?

Herman Oosterhof, Interviewspecialist.
Ad Beer  |   | 
10-04-2008
 | 
09:43 uur
Het is een onderzoek uit België en dat mag niet zo maar valide worden verklaard voor Nederland.
Bovendien is het voor mij niet duidelijk wat de onderzoekers onder strategische taken verstaan.
Leidinggevenden (en dat is een ander echelon dan managers) dienen leiding te geven en dus bezig te zijn met het aansturen van mensen. Daarbij moeten ze op kosten, kwaliteit, levertijd, deadlines en zo letten.
Leiding geven behelst ook communiceren met mensen, informeel door de complimenteren, te commentariseren en te praten over koetjes en kalfjes. Formeel door regelmatig functioneringsgesprekken, beoordelingen, loopbaangesprekken en zo voorts te houden.
Strategische taken horen, naar mijn mening, meer thuis op het management niveau, dat kan middenkader zijn, maar zeker het hogere kader.
Bedoelt de onderzoeker strategisch HR, dan speelt de leidinggever daar een centrale rol in, omdat hij als geen andere de competenties, nukken en grollen van de medewerkers dient te kennen. En dan komen we weer op het aloude excuus: ''beoordelen, dat kost me te veel tijd'' (om er maar een te noemen). Daar moet het management ingrijpen, want het is in 80% van de gevallen de schuld van het management als Strategisch HR niet werkt.
J Engelaer  |   | 
10-04-2008
 | 
15:29 uur
Laat middenkader vooral doen waar ze goed in zijn; leiding geven aan uitvoerend medewerkers. Strategie is voor het management en de directie. En die moeten dat beleid zo helder formuleren dat het middenkader zich niet in allerlei bochten hoeft te wringen om het 'te vertalen naar de werkvloer'. En daarbij hoort het management het middenkader te faciliteren en te coachen. En dat is allemaal nodig omdat er anders helemaal niets van het prachtige strategische beleid terecht komt!
Marieke  |   | 
14-04-2008
 | 
08:30 uur
Tja.... als manager / leidinggevende ben ik een tijdje geleden op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Ik wil inderdaad leiding geven en NIET operationeel bezig zijn. Echter, elke management functie (wellicht is dat inherent aan het IT vak waar ik in werkzaam ben) vraagt om gedegen inhoudelijke kennis van de werkzaamheden zodat men kan meewerken met het team.
Naar mijn idee zijn de meeste bedrijven vaak op zoek naar een verkapte meewerkend voorman/vrouw en niet naar een leidinggevende.
Jaap  |   | 
11-09-2008
 | 
09:34 uur
Inhoudelijke kennis van de werkzaamheden is inderdaad noodzakelijk om te kunnen meedenken binnen een organisatie en te communiceren met medewerkers. Loop als leidinggevende gerust een dag mee met je medewerkers zodat je kan zien en voelen waar men mee bezig is en wat er speelt. Weet dus wat je medewerkers doen en waarom ze dit op een bepaalde manier doen. Waak ervoor dat je zelf verzeild raakt in dagelijkse operationele werkzaamheden. Deze zaken moet je van elkaar gescheiden zien te houden. Er is maar één iemand die hier invloed op kan uitoefenen en dat ben jezelf. Spreek dus duidelijk je intenties, voornemens en werkwijze uit naar het hoger management zodat hier geen misverstand over kan onstaan.




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10