zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer heeft liever schouderklopje dan salarisverhoging

31 maart 2008 - Nu de prijzen stijgen, de arbeidsmarkt onder druk staat en geld steeds belangrijker wordt, hoeft u uw beste werknemers dus alleen maar extra geld te bieden om ze te behouden. Fout.

Uit onderzoek van Vantage Research & Consulting blijkt dat werknemers niet het liefst een salarisverhoging willen (al zullen ze dat nooit toegeven) maar veel liever zo nu en dan een schouderklopje krijgen. Ook open en eerlijke communicatie en het gevoel dat ze betrokken worden bij beslissingen zijn veel meer waard in hun ogen. 



Mensen belangrijker dan product

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat CEO’s zich vooral zorgen maken over winststijging, het binnenhalen van goede werknemers en kostenbeheersing. Ze geloven ook oprecht dat de mensen achter het product net zo belangrijk als het product zelf en dat klanten maar net iets trouwer zijn aan hun producten en diensten dan aan hun medewerkers. Klantentrouw wordt echt niet alleen bepaald door een lage prijs, stellen ze, zelfs niet in slechtere tijden. Om klanten aan te trekken en te behouden willen veel CEO’s dan ook niet hun prijzen verlagen maar eerder hun service, kwaliteit en ‘persoonlijke klantervaringen’ verbeteren. 

Communicatie
"Open communicatie tussen management en werknemers en een werkomgeving waarin medewerkers erkend worden als deel van het team, worden veel belangrijk gevonden als een hoger salaris," stelt Allan Hauptfeld van Vantage. Lee Froschheiser, CEO van Management Action Programs, dat het onderzoek uitvoerde: "Tuurlijk, salaris is belangrijk maar de door ons ondervraagde CEO’s motiveren hun mensen nog liever met behulp van andere cruciale strategieën. Een bedrijfscultuur waarin mensen zich oprecht gewaardeerd voelen voor hun werk, helpt om de beste mensen aan boord te houden. Ook persoonlijke ontwikkeling is een enorme stimulans. Goede doorgroeimogelijkheden, inclusief duidelijk omschreven promotiekansen, betalen zich uit in de vorm van gemotiveerd en standvastig personeel. Het allerbelangrijkste is echter om de missie en visie van de onderneming duidelijk te communiceren en werknemers het gevoel te geven dat ze een belangrijke rol spelen in het succes van de onderneming."

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw wil betrokkenheid, man wil aandacht
 Loon speelt slechts kleine rol bij betrokkenheid
 Communicatie + vertrouwen = betrokkenheid
 Geef eens een bloemetje
 
 
reacties
 
Laurens Friso  |   | 
31-03-2008
 | 
11:44 uur
Een stimulerende bedrijfscultuur, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en goede door-groeimogelijkheden zorgt voor meer dan alleen extra tevreden werknemers. Het draagt ook bij aan een effectieve uitvoering van de marketing en salesactiviteiten omdat het mogelijkheden biedt om mensen te belonen voor het doen van de juiste dingen. Wanneer de bijdrage (of verspilling) van deze activiteiten door finance voor iedereen zichtbaar wordt gemaakt, komt marketing en sales hoog op de boardagenda te staan en keert de klant terug in het hart van het bedrijf.
Laurens Friso  |   | 
31-03-2008
 | 
12:13 uur
Een stimulerende bedrijfscultuur, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en goede door-groeimogelijkheden zorgt voor meer dan alleen extra tevreden werknemers. Het draagt ook bij aan een effectieve uitvoering van de marketing en salesactiviteiten omdat het mogelijkheden biedt om mensen te belonen voor het doen van de juiste dingen. Wanneer de bijdrage (of verspilling) van deze activiteiten door finance voor iedereen zichtbaar wordt gemaakt, komt marketing en sales hoog op de boardagenda te staan en keert de klant terug in het hart van het bedrijf.
Martijn  |   | 
1-04-2008
 | 
09:09 uur
Een beloning op maat werkt volgens mij een stuk beter. De ene werknemer zal liever een schouderklopje krijgen, maar de ander wordt vrolijker van een salarisverhoging. Zeker als die ongevraagd is, zie ik dat zelf bijvoorbeeld als meer dan een schouderklopje...
Marianne  |   | 
1-04-2008
 | 
12:35 uur
Ook hier ligt het naar mijn mening iets genuanceerder. Het gaat de meeste medewerkers om erkenning en herkenning van hun inzet. Dit kan op verschillende manieren zichtbaar worden. Nogal wat managers focussen zich alleen op de harde kant, de knikkers dus. Veelal is het de combinatie, terwijl ook hier de piramide van Maslov van toepassing is. Alleen maar complimentjes uitdelen en dit nooit vertalen in geld werkt net zo min als alleen maar geld geven en nooit een complimentje. Je moet je daarnaast als werkgever wel afvragen of je op langere termijn veel hebt aan medewerkers voor wie geld de enige drijfveer is. Ze zijn immers ook zo weggekocht.
ajn  |   | 
2-07-2008
 | 
08:33 uur
Als je 7 jaar geen verhoging hebt gehad lijkt het mij voor de hand liggend dat je liever een schouderklopje in de vorm van een maandelijkse verhoging ontvangt. Van al die schouderklopjes kan mijn schoorsteen niet roken. Simpel toch?
Stephan  |   | 
2-07-2008
 | 
22:11 uur
Personeel is tegenwoordig niet snel tevreden, zeker niet wanneer men het nieuws moet geloven. een dalende beursgang,dure olie etc etc.In ons bedrijf wordt voornamelijk de nadruk gelegd op meedenken en dit wordt door de overgrote meerderheid als een stimulans gezien om er elke keer weer voor te gaan, ook het organiseren van bedrijfsuitjes in diverse vormen dragen hieraan bij. Tenslotte kan een salarisverhoging zowel positieve als negatieve kanten hebben.
Tony de Bree  |   | 
16-01-2010
 | 
11:19 uur
Leuk de ''schouderklopjes'' discussie die nu ontstaat o.a. ook vanwege de schouderklopjes van Bush aan Balkenende (zie hier (Klik hier)

In zijn geval een duidelijk voorbeeld van een schouderklopje uit een sales-training: ''goed gedaan jochie''.

Uit mijn eigen ervaringen puttend van de afgelopen 25 jaar in het internationale bankbedrijf is het gewoon het gemakkelijkst om het de mensen zelf te vragen (individueel).

We hebben daar bij reorganisaties in de jaren '90 en daarna hele goede ervaringen mee. Dus met een creatieve en individuele benadering.

Binnen bepaalde grenzen.

Mvg
Tony de Bree

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10