zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geef eens een bloemetje

23 augustus 2007 - Vergeet al die managementcursussen. Als u een succesvolle, productieve werkplek wilt hoeft u alleen maar het vertrouwen van uw personeel te winnen, hen richting te geven en sterke menselijke relaties op te bouwen. Uit gedragsonderzoek door de Harvard University en het Massachusetts General Hospital blijkt dat betrokkenheid en productiviteit op die drie pijlers rusten.

Positieve omgeving


"Een positieve werkomgeving waarin mensen elkaar vertrouwen en goed met elkaar op kunnen schieten, resulteert in een betrokken en productief personeelsbestand," stelt Nancy Etcoff, die het onderzoek leidde. De tevredenheid van werknemers wordt in grote mate bepaald door het vertrouwen in en identificatie met collega’s. Hoe meer iemand bovendien de zin van zijn werk inziet, hoe groter de betrokkenheid bij de onderneming. Hetzelfde geldt voor de mate van onderling vertrouwen. Productieve werknemers zijn het directe resultaat van vertrouwen en steun. 

Zingeving
Volgens werkplekrelatiedeskundige Courtney Anderson blijkt uit dit onderzoek maar weer hoe belangrijk het is dat managers een gevoel van vertrouwen en zingeving stimuleren onder hun werknemers. "Goed leiderschap is veel meer dan je werk goed doen. Succes bereik je door een omgeving te creëren waarin medewerkers zich gelukkig en toegewijd voelen." En u hoeft alleen maar wat tijd vrij te maken om die drukke, competitieve werkplek daadwerkelijk te veranderen. 

Een kleine moeite….
Kleine dingen die een groot verschil kunnen maken, zijn bijvoorbeeld het plaatsen van bloemen op kantoor. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bloemen een positief effect hebben op het humeur, sociale interactie, creativiteit en productiviteit en mensen aantoonbaar meer energie geven. Nog een tip is om als manager kalm, assertief en voorbereid te reageren op crisissen. Om dit te realiseren moet u als manager eerlijk en direct communiceren en tijd vrijmaken om uw team regelmatig te informeren over problemen die zich mogelijk voor gaan doen. Werknemers zetten zich echt veel harder in voor leiders die zich zelfverzekerd, betrouwbaar en flexibel opstellen en hun eigen fouten onder ogen durven te zien.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
 Vacaturetrend: op weg naar herstel
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Extraverte cultuur leidt tot meer betrokkenheid
 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 Manager kan betrokkenheid makkelijk verhogen
 Kantoorrat gaat zich richten op relaties
 
 
reacties
 
Flores van Emmerik  |   | 
23-08-2007
 | 
09:19 uur
Als manager hoef je ''alleen maar het vertrouwen te winnen, richting te geven en het personeel voor je te winnen''. Het staat er zo nonchalant, 'alleen maar dat'. Maar dat zijn juist heel moeilijke dingen! Net als de tip om kalm, voorbereid en assertief te reageren op een crisis. Oh, hoef je alleen dat maar te doen...dan is het inderdaad wel gemakkelijk! Of zou het soms toch ook nog lastig kunnen zijn om kalm, etc te reageren?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Corona-klagen
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10