zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Multinationals belonen nog lang niet globaal

5 maart 2008 - Hoewel multinationals over het algemeen streven naar globalisering van hun beloningspraktijken, is dat bij nog niet de helft het geval. Dit blijkt uit het ‘Global Compensation Strategy and Administration Survey’ van Mercer onder 168 multinationals.

Waar de overgrote meerderheid van de ondervraagde organisaties (84 procent) wel al een wereldwijde beloningsstrategie heeft voor directieleden, heeft een veel kleiner deel ditzelfde voor het overige personeel. Voor de meeste werknemers wordt nog altijd uitgegaan van beloningsstrategieën op lokaal of regionaal niveau. Een kleine meerderheid van de organisaties (53 procent) heeft een specifieke wereldwijde beloningsstrategie voor hun managers, terwijl minder dan een derde (30 procent) dit heeft voor professionals en maar net iets meer dan een kwart (26 procent) voor hun verkooppersoneel. 



Mobiliteit en gemeenschappelijke waarden

Philip van Elsdingen, Hoofd Human Capital bij Mercer Nederland en Europees leider van het onderzoek: "Deze trend is snel aan het veranderen. Omdat werkgevers er op gericht zijn de mobiliteit van talent te bevorderen en de gemeenschappelijke bedrijfscultuur en waarden te versterken, zullen zij de salarissen voor het management en de beroepsbeoefenaars wel moeten globaliseren. Daarnaast streven steeds meer organisaties naar een beter bestuur van hun wereldwijde beloningsprogramma's met het oog op de investeringen die hiermee gemoeid zijn. Zij willen zich ervan vergewissen dat deze investeringen effectief worden gedaan." 

Managementniveau

Het grootste verschil tussen Amerikaanse en Europese organisaties ten aanzien van wereldwijde beloningsregelingen is te vinden is op managementniveau. Van Elsdingen: "Europese bedrijven zijn minder dan hun Amerikaanse tegenhangers geneigd om onder het directieniveau een wereldwijde strategie te ontwikkelen."
Veel multinationals laten het opstellen van een wereldwijde beloningsstrategie achterwege. Van Elsdingen: "Veel bedrijven voeren eerst een wereldwijde bonusregeling of bijvoorbeeld een wereldwijd performance management systeem door, voordat ze de belangrijkste elementen van de beloningsinfrastructuur doorvoeren," aldus Van Elsdingen: "Met name Amerikaanse bedrijven zijn geneigd hun wereldwijde regelingen naar beneden toe in de organisatie door te drukken, zonder zich af te vragen of dit nu wel nodig of gewenst is. In het ideale geval zou de organisatie eerst moeten zorgen voor een goede infrastructuur en dan pas voor de beloningsregelingen. Alleen zo kun je zinnige en heldere beslissingen over beloning nemen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager het best af in Oost-Europa
 Buitenlandse baas betaalt beter
 Topmanager steeds mobieler
 Topmanager vindt behoud bedrijfscultuur grootste uitdaging
 Internationale zaken, internationale beloningen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10