zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven dingen die een CEO van zijn managers mag verwachten

28 februari 2008 - De relatie tussen CEO en managers bepaalt in grote mate het succes van een team. Volgens Lawrence A. Bossidy, voormalig voorzitter en CEO van AlliedSignal (nu Honeywell), mogen beide partijen veel van elkaar verwachten.

Express.be vat samen wat de CEO van zijn managers mag verwachten: 



1. Betrokkenheid

Managers moeten onmiddellijk reageren wanneer medewerkers hun doelstellingen niet halen of achterop raken, wanneer persoonlijke conflicten opduiken of crisissen uitbreken. De manager wordt geacht zelf het slechte nieuws tot bij de CEO te brengen. 

2. Samenwerking

Een goede manager laat meningsverschillen tussen hemzelf en collega’s de werksfeer niet vertroebelen en staat open voor anderen. 

3. Innovatief denkvermogen
Als manager moet u niet bang zijn om nieuwe, ongewone ideeën te lanceren. Neem initiatief en wacht niet op anderen om ideeën te opperen die over alle afdelingen heen gaan. 

4. Personeelsontwikkeling

Een manager moet even geïnteresseerd zijn in de carrière van zijn medewerkers als in die van hemzelf. Hij geeft opbouwende kritiek waar nodig en prijst zijn mensen voor goede prestaties. Hij besteedt tijd aan persoonlijke evaluaties, specifieke en nuttige feedback. 

5. Kennis van wat er in de wereld gebeurt

U en uw medewerkers leven immers allemaal in diezelfde wereld. Wees ook op de hoogte van wat binnen uw team reilt en zeilt, van wat de concurrentie en uw klanten doen: hoe ze veranderen, hoe technologie de wereld verandert en strategieën beïnvloedt. 

6. Zelf werken aan groei
Een goede manager zoekt continu naar nieuwe leermogelijkheden en ontwikkeling –niet noodzakelijk door naar school te gaan, maar ook door nieuwe mensen en ideeën op te zoeken. Hij vraagt feedback aan leidinggevenden en is zeker niet bang om uitdagende taken te accepteren.

7. Inspirerend vermogen

Toon positief gedrag, zelfs in moeilijke momenten. Inspireer en motiveer, wat er ook om u heen gebeurt. 

Drie dingen die een manager van CEO mag verwachten
Houd er als CEO rekening mee dat uw managers de volgende zaken van u mogen verwachten: 

1. Stel specifieke doelstellingen per manager
Wees als CEO duidelijk naar uw managers, vertel wat u van hen verwacht als team én als individu. Zeg hen hoe hun evolutie zal worden gemeten over een specifiek periode. Op die manier kunnen ze hun tijd en energie beter over de verschillende taken verdelen. 

2. Wees bereikbaar
Wie up-to-date en geïnformeerd wil blijven, moet beschikbaar zijn wanneer zijn team hem nodig heeft. Wie slecht nieuws brengt moet worden aangemoedigd, niet ontmoedigd. 

3. Beloon uw mensen eerlijk

Zorg ervoor dat mensen de verschillende beloningsmethodes begrijpen en dat ze daadwerkelijk worden beloond wanneer ze de vooraf omschreven doelstellingen behalen.


Bron: Harvard Business Review, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese en Amerikaanse topmanager kunnen veel van elkaar leren
 Zeven organisatiekenmerken voor succesvolle leiderschapsontwikkeling
 Beste CEO-opvolger is 'inside outsider'
 CEO niet blij met nieuwe generatie managers
 Manager zijn is steeds moeilijker
 
 
reacties
 
an Pompe  |   | 
28-02-2008
 | 
12:43 uur
De Zeven Open Deuren.
Misschien ligt het aan mij maar wordt u dat gezeur over die open deuren nou ook niet ontzettend zat? Telkens weer worden er door veelverdienende advizeurs 7, 8 of 3, afhankelijk van hoe de wind waait, open deuren benoemd en uitgewerkt welke we door moeten om succes te hebben. Ik geloof niet dat ik het ooit echt heb zien werken, die adviezen.
Hoe zien ze er eigenlijk uit die open deuren?
''Betrokkenheid'', we moeten, volgens Lawrence, als we onze doelstelingen niet halen dit slechte nieuws zelf bij de CEO gaan brengen. Dat zou de betrokkenheid vergroten. Ziet U het gebeuren?
Manager: ''Hallo Mijnheer de CEO, ik moet van mijn baas even zelf wat slecht nieuws bij u komen brengen.''
CEO: ''Zo jongen, ga maar eens even zitten, hebben we onze doelstellingen weer eens niet gehaald. Dat is heel erg maar heeft ook een goede kant want we gaan dat eens gebruiken om je betrokkenheid te vergroten.'' Ja, DUHHUUU
Nog één? De volgende, nr 2:
''Een goede manager laat meningsverschillen tussen hemzelf en collega’s de werksfeer niet vertroebelen'' Het zit hem natuurlijk in het woordje ''goede''. Ik ben het geheel met de ontdekker van deze geniale inval eens. Geef de man onmiddellijk de Nobelprijs management. Het is een zeer bijzonder waardevol advies om door een meningsverschil de sfeer niet te laten verpesten, als professioneel manager kun je daarmee uit de voeten. En door dezelfde open deur kan er nog één, anders is het toch een beetje mager: ''hij staat open voor anderen!'' Hoe kom je erop????
Covey met zijn 7 habits, de spiraaltjes van geluk, kleurtjes van kracht, veldjes van bewust kunnen en al die anderen, kappuh nou!
Er is behoefte aan een echt alternatief. Een methode die ons niet op de open deuren wijst, die weten we zelf wel te vinden. Zoek een aanpak die uitlegt en ons leert hoe we erdoor kunnen, met elkaar.

Jan Pompe,
www.thecommonsensecompany.nl
Ron van Rijswijk (IP Coaching)  |   | 
29-02-2008
 | 
15:18 uur
Dag Jan,

Een leuk stukje maar - met alle respect - eerst anderen open deuren verwijten en vervolgens 'common sense' verheffen tot een methode die mensen helpt hun doelen te bereiken vind ik wel wat dubbel. Noem het dan gewoon coaching zoals veel (merendeels vakkundige) coaches dat doen en breng een heldere boodschap zonder van common sense de zoveelste methode te maken.

Overigens: inhoudelijk zullen de meeste coaches het met je statement eens zijn 'dat het zaak is om de bestaande situatie van een individuele persoon of werknemer (werkverhoudingen en spanningen) tot uitgangspunt te nemen voor het ontwikkelen van zelfbegrip.'.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10