zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verandermanager of ict-directeur? CIO mag het zeggen

20 december 2007 - Een CIO moet in 2008 kiezen tussen twee verschillende rollen, die van veranderingsmanager of ict-directeur. De veranderingsmanager heeft veel contact met de business, de algemeen ict-directeur zorgt er voor dat de ict blijft draaien.

Bedrijven zijn volgens Forrester Research steeds meer afhankelijk van ict en zijn zich ook meer bewust van die afhankelijkheid. CIO's bedenken zich niet altijd dat de CEO's ict wel strategisch willen inzetten, maar denken dat vooral de betrouwbaarheid en het leveren van diensten belangrijk is. Forrester ziet daarom de rol van de CIO splitsen in twee verschillende rollen. 



Veranderingsmanager

Een veranderingsmanager staat dicht bij de CEO en het dagelijks bestuur van een bedrijf. De ict-afdeling van deze CIO bestaat uit een groep werknemers met veel ervaring die weten waar het bedrijf heengaat en hoe ict daar het beste bij kan helpen. Zij hebben de vaardigheden om te anticiperen op de vragen vanuit het bedrijf. In 2008 moet deze CIO nog harder zijn best doen om in het bestuur van een organisatie te komen. 

Algemene it-manager

De algemene it-manager moet zich het komende jaar vooral bezig houden met de standaardisatie van de ict-afdeling. Dit zorgt voor nog lagere kosten. Ook moet hij werken aan de transparantie van de ict-afdeling.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
 Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
 Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien trends in de ICT voor 2008
 CIO voelt zich genegeerd
 Ict-directeuren minst tevreden met hun werk
 Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
 IT-managers willen af van kostenpost-imago
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
20-12-2007
 | 
09:55 uur
Laat het veranderen over aan de mensen die daar verstand van hebben.
Veranderen doe je door mensen, niet door systemen, dus is de HR manager de aangewezen persoon om veranderprocessen te initieren en te leiden.
ICT mag de veranderingen ondersteunen met systemen die worden aangepast aan de structuren en processen.
Uit de onderzoeken naar High Performance Organisaties, waarover enkele dagen geleden werd bericht, is dit weer een keer duidelijk gebleken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
meer top 10