zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Krappe arbeidsmarkt vereist andere manier van werken

20 november 2007 - De krapte op de arbeidsmarkt heeft grote invloed op het beloningsbeleid van een organisatie, op de inrichting van het werk en de manier waarop werknemers naar hun toekomstperspectieven kijken. Zo is differentiatie in beloning sterk in opkomst en moeten zowel werkgevers als werknemers meer gaan denken aan horizontale en verticale carrièrespiralen in plaats van aan carrièreladders. Schaarste leidt ook tot een grotere nadruk op effectiever en efficiënter werken. Zo concentreren bedrijven zich meer op hun kernactiviteiten en dus ook op `kernpersoneel`.

Extra maatregelen


Veel ondernemingen treffen extra maatregelen om ondanks de schaarste toch aan personeel te komen. Veel gehanteerde methoden zijn hoger indelen in de schaal, het bieden van extra opleidingsmogelijkheden, meer tijd en geld investeren in recruitment, een premie bieden aan medewerkers die een nieuwe collega aanbrengen en het indelen in een hogere salarisschaal dan gebruikelijk voor de desbetreffende functie. De meest succesvolle maatregelen om personeel te behouden zijn investeringen in arbo en preventie, taakverlichting, een opleidingsplan, het bevorderen van een goede werksfeer en extra verlof en vakantiemogelijkheden. 


Bron: Gids voor Personeelsmanagement, MD Weekly
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeel verleiden met auto werkt niet meer
 Bedrijven doen massaal concessies bij aannemen personeel
 Krappe arbeidsmarkt vraagt om hogere productiviteit
 Krappe arbeidmarkt dwingt tot creativiteit
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
20-11-2007
 | 
08:42 uur
Managers kunnen toch onmogelijk alles weten?

1. Voldoen alle medewerkers aan de doelstelling van de organisatie?
2. Zijn HR-manager tevreden over het rendement en de inzet van alle personeel?
3. Wat zou u hen willen vragen en wat zouden ze u dan antwoorden? (weet u wat ze voor antwoorden geven aan onze Interviewspecialisten, tijdens onze Personal scans?).

Wij krijgen “alles op tafel” en garanderen dat, zonder dat de namen van de melders bekend worden, dus anoniem blijven! Het gevolg?

• Snel haalbare arbeidsvorderingen
• Synergie van alle betrokken afdelingen
• Synchronisatie van alle bedrijfsprocessen
• Loyaliteit en medewerking betreffende alle noodzakelijke veranderingen.

Personal scans (Diepte interviews) zijn een feest voor alle betrokkenen betreffende hun eigen zelfontdekking, hun eigen zelfsturing en hun competatieve zelfstandigheid.
Voor welke medewerkers en leidinggevenden zou u dit graag als eerste willen laten uitvoeren en waarom?
H Smits  |   | 
20-11-2007
 | 
11:23 uur
Het is ook mijn ervaring dat diepte-interviews ideaal zijn om snel problemen boven tafel te krijgen. Echter, zeker in deze tijd van personeelskrapte, zijn diepte-interviews uitstekend geschikt om in een vertrouwde setting de diepere drijfveren van medewerkers te achterhalen. Daarmee kunt u als ondernemer en werkgever direct aan de slag om de loyaliteit en motivatie van uw werknemers te vergroten. En dan blijkt vaak dat het niet om geld gaat.....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10