zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeel verleiden met auto werkt niet meer

17 januari 2007 - In de krappe arbeidsmarkt besparen werkgevers kosten noch moeite om nieuw personeel te werven. Maar werknemers vallen niet meer voor auto's. De echte uitdaging is werknemers te houden die binnen zijn. Dit blijkt uit het onderzoek Boeien & Binden van onderzoeksbureau Interview NSS in opdracht van Tempo Team.

Veel bedrijven blijken slecht zicht te hebben op het verloop en de kosten van het personeel en de werving. Bijna 30 procent van de werkgevers heeft geen idee hoeveel mensen er jaarlijks vertrekken, en 63 procent heeft geen idee wat dat kost. Volgens de verloopcalculator van Tempo-Team zijn de kosten gemiddeld vijftienduizend tot twintigduizend euro per persoon.

Arbeidsvoorwaarden


Mannen en vrouwen blijken ook niet voor dezelfde arbeidsvoorwaarden te vallen. Vrouwen (90 procent) kiezen voor een gunstig type dienstverband, zoals parttime, flexibele werktijden, duobanen én voor een goede werksfeer, terwijl mannen meer hechten aan een goed salaris. Een auto van de zaak is voor zowel mannen (55 procent) als vrouwen (70 procent) niet meer erg interessant. Alleen jonge werknemers tot 29 jaar zijn met een mooie auto te paaien. Zij zijn bovendien meer geïnteresseerd in een bonusregeling en winstuitkering (85 procent) dan vijftig-plussers (38 procent) die wel een PC-privé toejuichen. Werknemers tot veertig jaar willen een reiskostenvergoeding. Opleidingsniveau
Ook is er verschil in opleidingsniveau. Hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. Voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. Reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management. Ook is er verschil in opleidingsniveau. hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management.

Sectoren
Behalve in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau speelt ook de branche een rol in de aantrekkingskracht van nieuwe werknemers. In de logistiek blijkt het salaris namelijk een belangrijkere bindende factor te zijn dan in de gezondheidszorg. Flexibele werktijden zijn in zwang bij medewerkers in de hotellerie en catering, maar totaal niet relevant voor overheidspersoneel. In de financiële dienstverlening kunnen werkgevers hun medewerkers in dienst houden door het aanbieden van opleidingsmogelijkheden.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
 CSU voor achtste keer op rij ‘Top Employer’
 Duurzame lessen van verstoring in de logistieke keten
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
meer top 10