zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeel verleiden met auto werkt niet meer

17 januari 2007 - In de krappe arbeidsmarkt besparen werkgevers kosten noch moeite om nieuw personeel te werven. Maar werknemers vallen niet meer voor auto's. De echte uitdaging is werknemers te houden die binnen zijn. Dit blijkt uit het onderzoek Boeien & Binden van onderzoeksbureau Interview NSS in opdracht van Tempo Team.

Veel bedrijven blijken slecht zicht te hebben op het verloop en de kosten van het personeel en de werving. Bijna 30 procent van de werkgevers heeft geen idee hoeveel mensen er jaarlijks vertrekken, en 63 procent heeft geen idee wat dat kost. Volgens de verloopcalculator van Tempo-Team zijn de kosten gemiddeld vijftienduizend tot twintigduizend euro per persoon.

Arbeidsvoorwaarden


Mannen en vrouwen blijken ook niet voor dezelfde arbeidsvoorwaarden te vallen. Vrouwen (90 procent) kiezen voor een gunstig type dienstverband, zoals parttime, flexibele werktijden, duobanen én voor een goede werksfeer, terwijl mannen meer hechten aan een goed salaris. Een auto van de zaak is voor zowel mannen (55 procent) als vrouwen (70 procent) niet meer erg interessant. Alleen jonge werknemers tot 29 jaar zijn met een mooie auto te paaien. Zij zijn bovendien meer geïnteresseerd in een bonusregeling en winstuitkering (85 procent) dan vijftig-plussers (38 procent) die wel een PC-privé toejuichen. Werknemers tot veertig jaar willen een reiskostenvergoeding. Opleidingsniveau
Ook is er verschil in opleidingsniveau. Hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. Voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. Reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management. Ook is er verschil in opleidingsniveau. hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management.

Sectoren
Behalve in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau speelt ook de branche een rol in de aantrekkingskracht van nieuwe werknemers. In de logistiek blijkt het salaris namelijk een belangrijkere bindende factor te zijn dan in de gezondheidszorg. Flexibele werktijden zijn in zwang bij medewerkers in de hotellerie en catering, maar totaal niet relevant voor overheidspersoneel. In de financiële dienstverlening kunnen werkgevers hun medewerkers in dienst houden door het aanbieden van opleidingsmogelijkheden.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier HR-trends voor 2020
 Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
 Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10