zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeel verleiden met auto werkt niet meer

17 januari 2007 - In de krappe arbeidsmarkt besparen werkgevers kosten noch moeite om nieuw personeel te werven. Maar werknemers vallen niet meer voor auto's. De echte uitdaging is werknemers te houden die binnen zijn. Dit blijkt uit het onderzoek Boeien & Binden van onderzoeksbureau Interview NSS in opdracht van Tempo Team.

Veel bedrijven blijken slecht zicht te hebben op het verloop en de kosten van het personeel en de werving. Bijna 30 procent van de werkgevers heeft geen idee hoeveel mensen er jaarlijks vertrekken, en 63 procent heeft geen idee wat dat kost. Volgens de verloopcalculator van Tempo-Team zijn de kosten gemiddeld vijftienduizend tot twintigduizend euro per persoon.

Arbeidsvoorwaarden


Mannen en vrouwen blijken ook niet voor dezelfde arbeidsvoorwaarden te vallen. Vrouwen (90 procent) kiezen voor een gunstig type dienstverband, zoals parttime, flexibele werktijden, duobanen én voor een goede werksfeer, terwijl mannen meer hechten aan een goed salaris. Een auto van de zaak is voor zowel mannen (55 procent) als vrouwen (70 procent) niet meer erg interessant. Alleen jonge werknemers tot 29 jaar zijn met een mooie auto te paaien. Zij zijn bovendien meer geïnteresseerd in een bonusregeling en winstuitkering (85 procent) dan vijftig-plussers (38 procent) die wel een PC-privé toejuichen. Werknemers tot veertig jaar willen een reiskostenvergoeding. Opleidingsniveau
Ook is er verschil in opleidingsniveau. Hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. Voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. Reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management. Ook is er verschil in opleidingsniveau. hoger opgeleiden kiezen voor uitdagend werk, bedrijfscultuur en vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product of de dienst van de werkgever. voor laag opgeleiden zijn een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker. reden voor vertrek bij deze groep zijn slechte arbeidsomstandigheden en bij hoger opgeleiden is dat slecht management.

Sectoren
Behalve in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau speelt ook de branche een rol in de aantrekkingskracht van nieuwe werknemers. In de logistiek blijkt het salaris namelijk een belangrijkere bindende factor te zijn dan in de gezondheidszorg. Flexibele werktijden zijn in zwang bij medewerkers in de hotellerie en catering, maar totaal niet relevant voor overheidspersoneel. In de financiële dienstverlening kunnen werkgevers hun medewerkers in dienst houden door het aanbieden van opleidingsmogelijkheden.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10