zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tekst trekt meer aandacht dan afbeeldingen

14 september 2007 - Hoe bekijken en beoordelen consumenten advertenties? En wat trekt hierbij hun aandacht? Traditioneel leert de wetenschap van het consumentengedrag ons dat kijkgedrag voornamelijk wordt bepaald door vrij basale visuele impulsen zoals het advertentieformaat en/ of de kleur van de tekst. Nieuw onderzoek aan de Erasmus Universiteit toont echter aan dat er waarschijnlijk nog een andere belangrijke factor meespeelt, namelijk iemands focus.

Focus


In onderzoek van Pieters en Wedel is aangetoond dat afhankelijk van iemands focus eenzelfde advertentie op wezenlijk verschillende manieren wordt bekeken. Waar sommige personen bijvoorbeeld direct inzoomen op de presentatie van het product, geven andere personen alle aandacht aan de tekst. Dit verschil in voorkeur wordt volgens de onderzoekers verklaard door verschillen in persoonlijke focus. 

Eye tracking
De onderzoekers hebben dit aangetoond aan de hand van een zogenoemd ‘eye tracking’ experiment waaraan 220 proefpersonen deelnamen. In het experiment werden de deelnemers ingedeeld in vier groepen. Elke groep kreeg een andere opdracht mee en de respondenten werden verzocht zeventien advertenties te bekijken. Alle deelnemers mochten de advertenties zolang bekijken als ze zelf wilden; gemiddeld werden de advertenties vier seconden lang bekeken. Daarna werden ze door de respondenten beoordeeld, waarbij zij verschillende opdrachten in het achterhoofd hadden.
De vier verschillende opdrachten die aan de respondenten werd meegegeven, luidden: (1) 'probeer de advertenties zo goed mogelijk te onthouden’; (2) 'bepaal hoe aantrekkelijk u een advertentie vindt'; (3) 'probeer zoveel mogelijk over het merk in kwestie te weten te komen' en (4) 'probeer aan de hand van een advertentie in te schatten hoe goed u een merk vindt'. 

Drijfveren

Opvallend aan de resultaten was dat de groep die de opdracht had gekregen om aan de hand van een advertentie in te schatten hoe goed ze een merk vonden, vooral afgingen op de hoofdtekst van de advertentie. Indien de opdracht was zoveel mogelijk over het merk te leren, lette men minder op de afbeelding in de advertentie. Bij de opdracht de advertenties zo goed mogelijk te onthouden lette men op zowel de hoofdtekst, de afbeelding en het merk. Een van de opmerkelijke conclusies van dit onderzoek is dus dat de afbeelding in een advertentie niet automatisch meer de aandacht van een consument trekt, dan een tekst.
Op basis van de bevindingen stellen de onderzoekers dat het belangrijk is om meer te weten over de drijfveren van consumenten bij de aanschaf van een merkproduct, voordat advertenties worden ontworpen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Banners: geen aandacht, wel effect
 Creatief advertentiemedium goed voor merkbeleving
 Omslachtige advertenties worden meer gewaardeerd
 Marketingflops verleden tijd door neurotechnieken
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
14-09-2007
 | 
14:44 uur
In een eerder onderzoek hebben wij, in 2002 zij het ietwat anders, reeds een dergelijke conclusie kunnen trekken. Wij kwamen tot de volgende conclusies;
1. Teksten worden wel degelijk gelezen mits deze aansluiten op het verwachtingspatroon van de persoon.

Voorbeeld, iemand die op zoek is naar een auto en plots wordt geconfronteerd met een popup over een totaal ander product, klikt de popup weg en is meteen de aandacht voor de inhoud van de pagina kwijt.

2. Tikfouten op een pagina worden zelden werkelijk waargenomen.

Het menselijke brein leest namelijk woorden en geen onafhankelijke letters in het woord.
Geklukig wordt door de hersenen gewoon gelezen als gelukkig. Ook de verschillen tussen D, T of DT worden misschien wel opgemerkt maar werken verder niet door als het de context van de zin geen geweld aan doet.

3. Mensen bekijken in de regel 5-7 seconden naar een pagina. Is deze niet interessant genoeg dan gaat men weer verder naar de volgende.

4. De eerste plaats in een zoekmachine is geen garantie dat men ook werkelijk als eerste wordt aangeklikt.

Meer dan 30% van de onderzochtten klikten op de tweede respectievelijk derde of vierde voor de eerste keer.

Dit fenomeen is ook bekend bij de krantenkiosken. Om een vage reden laten de meeste mensen bij het kopen van een krant, de eerste namelijk ook makkelijk liggen, zonder werkelijk aanwijsbare reden.

5. Visualisering werkt slecht in 45% van de gevallen en dan nog alleen wanneer de visualisatie het product ondersteund.

Wel grappig dat dit onderzoekje wordt gepubliceerd want het kan veel website makers weer een stukje verder helpen.
RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10