zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loyaliteitsbonus bindt medewerkers niet lang

6 september 2007 - De mate van beloning heeft weinig invloed op de loyaliteit van medewerkers. Dit blijk uit recent onderzoek van Effectory op basis van ruim 175.000 uitspraken van medewerkers over werkbeleving. Belangrijke factoren die de loyaliteit bij deze medewerkers wel beïnvloeden zijn ontwikkelingsmogelijkheden, uitdagende werkzaamheden en de bedrijfscultuur.

Krapte


Nu de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, ligt de focus van HRM voornamelijk op werving en selectie. Maar, nóg belangrijker is het behouden van de juiste mensen. "Loyaliteit is hierbij van essentieel belang", zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory. 

Beloning nauwelijks van belang
Uit medewerkersonderzoeken van Effectory blijkt volgens Sijtstra dat beloning geen relevante rol speelt bij de binding van medewerkers aan de organisatie. De correlatie tussen beloning en loyaliteit is slechts 24,2 procent. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de correlatie tussen bedrijfscultuur en loyaliteit, die is 46,3 procent.
"Uiteraard dient de beloning in de basis goed te zijn, maar verhogingen of bonussen gelden slechts als tijdelijke prikkel en niet als continue stimulans", zegt Sijtstra. "Een medewerker die wél een bonus krijgt, maar totaal geen mogelijkheden heeft om zichzelf te ontwikkelen en de werksfeer ook niet prettig vindt, wordt niet loyaler." 

Ontwikkelingsmogelijkheden

Er zijn wel verschillende andere aspecten te noemen die van invloed zijn op de loyaliteit van medewerkers, zegt Sijtstra. "Medewerkers moeten zich thuis voelen bij een organisatie, er moet een zogenaamde ‘imago-klik’ zijn. Daarnaast moet het werk zelf leuk zijn en spelen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden een cruciale rol bij de binding van medewerkers aan een organisatie."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Loyaliteitsbonus nieuwe trend in personeelsbehoud
 Goede vooruitzichten leveren honkvaste werknemers op
 Niet loon, maar uitdaging zet aan tot nieuwe baan
 Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
Gert Dijksterhuis  |   | 
8-09-2007
 | 
11:34 uur
Aandacht en positieve vooruitzichten binden
medewerkers aan de organisatie

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10