zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris

Om jonge, succesvolle mensen te binden is zwaaien met portemonnee niet genoeg

7 juni 2007 - Jonge leidinggevenden bij overheid en bedrijfsleven vinden het voor hun carričre belangrijker dat ze een inhoudelijk leuke baan krijgen, dan dat ze veel gaan verdienen. Hoewel vaak wordt gedacht dat de jongere generatie materialistisch en carričregericht is, toont een recent onderzoek van ORMIT een geheel ander beeld.

Volgens driekwart van de 400 ondervraagde jonge leidinggevenden is hun carričre geslaagd als ze een inhoudelijk leuke functie hebben. 'Een goede persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt hebben' noemt 64 procent als een wezenlijk aspect van een geslaagde carričre. 'Een baan met veel uitdagingen' volgt op de derde plaats en wordt door 56 procent van de ondervraagden genoemd. Slechts 33 procent van de respondenten noemt 'een hoog salaris' en een schamele vijf procent vindt het bereiken van een directiefunctie een belangrijke maatstaf voor een geslaagde carričre. Feiten die een veel minder materialistisch beeld laten zien dan vaak wordt gedacht.

Generatie Y denkt anders


ORMIT doet op continubasis onderzoek naar jonge leidinggevenden in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. Hetty van Ee, Algemeen Directeur van ORMIT, noemt de resultaten van het onderzoek opmerkelijk. "Het is een duidelijk signaal aan het establishment in de directiezetels, zelf veelal typische babyboomers. De Y-generatie, geboren na 1980, komt er aan. Ze zijn absoluut anders. Een van de eigenschappen die we van de Y-generatie al kenden, is dat ze een gezonde work-life-balans zoeken. Uit ons onderzoek blijkt nu dat jonge mensen de inhoud van hun werk belangrijk vinden, de ontwikkeling die ze doormaken, de uitdagingen die ze krijgen. Het salaris komt niet eens in de top drie. Voor werkgevers is dat een heel belangrijk signaal. De huidige werkgevers en managers zijn van een andere generatie en denken anders. Als je jonge succesvolle mensen aan je wilt binden, moet je niet zozeer met de portemonnee rammelen, maar dan moet je met andere zaken komen. Je moet jonge mensen een perspectief bieden dat niet in salarisschalen wordt uitgedrukt, maar in plezier in het werk, in intellectuele ontwikkeling, inhoudelijke uitdagingen. Dat is waar de jonge generatie managers voor gaat."

Management Development Programma
Het beeld dat Van Ee schetst wordt bevestigd door een andere uitkomst van het recente ORMIT-onderzoek. De overgrote meerderheid (88 procent) van de ondervraagde jonge managers vindt het belangrijk dat er in hun organisatie een zogenoemd Management Development Programma is. Dat programma moet bovendien uit meer dan alleen maar opleiding bestaan. Alle ondervraagden (100 procent) vinden dat daarin aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling moet zijn. Opvallend is het dan dat slechts zestien procent van de ondervraagden ook daadwerkelijk zo'n Management Development Programma volgt. Van de managers bij de overheid noemt 35 procent de afwezigheid van zo'n programma 'een groot gemis.' Bij het bedrijfsleven is dat een kwart.

Belangrijk signaal
Van Ee: "Als je ziet dat 88 procent van de ondervraagden een MD-programma als een belangrijke stimulans voor zijn carričre ziet, en je bovendien realiseert dat deze generatie leidinggevenden dus de nadruk op andere aspecten legt dan we vaak denken, dan is dat voor de werkgevers een belangrijk signaal. Vergeet niet dat er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Er is een grote strijd om het talent op de arbeidsmarkt gaande. En dan zul je als werkgever goed moeten weten waarmee je mensen lokt en aan je bindt. Dat blijkt dus niet met geld – in ieder geval niet met geld alleen – te zijn."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10