zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Service is verantwoordelijkheid hele onderneming

27 augustus 2007 - De kwaliteit van de service die een onderneming biedt moet door alle werknemers uitgedragen worden. Corporate Service Intelligence (CSI) is hierbij het sleutelwoord: de mate waarin een onderneming georganiseerd is rond het thema servicekwaliteit. CSI ziet service niet alleen als de verantwoordelijkheid van de werknemers die rechtstreekse contacten met klanten hebben; zij zijn slechts de laatste schakel van een keten van activiteiten die aan goede service bijdragen.

Onderscheidende factor


Managers moeten daarom de afdelingen marketing, verkoop, serviceverlening en personeelsbeleid op één lijn brengen en zo een klimaat creëren waarin service bovenaan de prioriteitenlijst staat. Een dergelijk serviceniveau kan voor een onderneming een onderscheidende factor worden in de markt. 

Manager leidt het proces
Werknemers spelen een sleutelrol bij het optimaliseren van het serviceklimaat. Alles staat of valt echter met het management van de onderneming. Die moet het proces volledig ondersteunen. Onderzoek onder het personeel kan een beeld opleveren van het werkelijke belang dat een onderneming aan optimale service hecht in de diverse geledingen. Verder zijn het vaak de kleine dingen die ervoor zorgen dat de service van werknemers goed is. Hun concrete gedrag bepaalt de servicekwaliteit en daarmee de betrokkenheid van de klant en uiteindelijk de klantentrouw.

, MD Weekly
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips voor een betere klantenservice
 Groei van bureau slecht voor klanttevredenheid
 Bedrijven beantwoorden e-mail niet meer
 Selfservice verhoogt efficiency en omzet
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
28-08-2007
 | 
00:19 uur
Jammer dat het artikel de grootste gemene deler van een service gerichte organisatie niet benoemd. Namelijk een service gerichte instelling van alle medewerk[st]ers. Immers, een dergelijke instelling is een zaak van elk lid van de organisatie.

Dat zal het geheel alleen maar versterken.
Een paar 'pointers';

- Ook als je een [potentiele] klant op dat bepaalde moment niet helpen, even de tijd nemen om samen verder te kijken, een telefoontje te plegen, de klant het eenvoudige gevoel te geven dat die belangrijk is doet wonderen. Dat is wat een klant onthoud.

- Hoor een probleem aan. Hoe onredelijk het momentum ook, luister. Driekwart van een klacht is vaak frustratie. Neem gegevens op en delegeer desgewenst het probleem naar de juiste persoon/afdeling. Neem later nog eens contact op met de klant om te vragen of het probleem kon worden opgelost.

- Sta open voor kritiek. Alles is voor verbetering vatbaar en door goede communicatie kan een organisatie alleen maar verbeteren.

- Wees flexibel. Hoe groter de organisatie hoe logger deze vaak kan worden. Dat weerhoud niemand ervan af en toe eens flexibeler te zijn of inschikkelijker.

- Hoe groter de organisatie hoe meer procedures en aaneen gesloten processen. Houd met dergelijke inrichtingen rekening met 'Escapes' om snel en slagvaardig te kunnen blijven.

Mogelijk zijn er meer lezers die goede voorbeelden kunnen geven.
Service Provider  |   | 
9-04-2014
 | 
14:29 uur
Uiteraard begint een servicegerichte organisatie bij het management. Zij zijn verantwoordelijk om de organisatie zo in te richten dat de medewerkers een goede service (kunnen) leveren. Zij zijn verantwoordelijk voor:
- visie van het bedrijf,
- de faciliteiten om een goede service te leveren,
- kwaliteit van de medewerkers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10