zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie vragen om te bepalen of sneaky marktbenadering het beste is

15 augustus 2007 - Een bedrijf dat als nieuweling een goed afgeschermde markt wil betreden, kan het beste een beetje sneaky te werk gaan. Dan merken de gevestigde spelers het pas op als het al te laat is. Slimme ondernemingen gaan dus niet direct in gevecht met de sterke concurrenten op een nieuwe markt, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Strategieën


Wat doen ze wél? Ze gaan uit van wat ze goed kunnen en vullen dit zo nodig aan met assets en resources van een goede partner. Of ze veranderen hun activiteiten of verrichten ze in een andere volgorde, zodat ze meer waarde kunnen leveren aan de klant. Of ze ontwikkelen een aanbod dat niet bedoeld is (of niet aantrekkelijk is) voor de doorsneeklant maar voor kleine, bijzondere doelgroepen. Nog beter: combineer minstens twee van deze strategieën. Kies dan wel de combinatie die de gevestigde namen het meest onverwacht - en dus effectief - kan treffen. 

Vragen
Een paar vragen helpen bij de keuze:
- Kunnen we de waardeketen veranderen? Bijvoorbeeld door nieuwe technologieën te gebruiken, een ander bedrijfsmodel toe te passen of de bestaande keten op te delen in verschillende stappen?
- Is er een niche te vinden? Willen de consumenten in deze markt graag kunnen kiezen uit veel verschillende producten?
Hebben ze sterk uiteenlopende smaken en voorkeuren? Zijn er klantgroepen die niet worden bediend door het bestaande aanbod? Zitten er ‘rebellen’ (klanten die een hekel hebben aan doorsneeproducten) tussen de doelgroepen?
- Kunnen we onze assets en resources nog beter benutten? En levert dit voldoende op? Ongebruikte mogelijkheden inzetten heeft alleen zin als het niet te veel kost. En een merknaam kan voor verschillende producten worden gebruikt, maar niet ongelimiteerd.


Bron: Harvard Business Review, Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het 'first mover advantage' is onzin
 Radicale strategiewijziging kost bedrijven veel geld
 Succesvolle merken hebben iets eigens en iets eigenaardigs
 Commercieel succes door focus op topklanten en topproducten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10