zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvolle merken hebben iets eigens en iets eigenaardigs

29 juni 2004 - Managersonline.nl-auteur Michel Hoetmer hamert er met regelmaat op: om commercieel succesvol te zijn moet een bedrijf of product onderscheidend zijn. Teveel van het zelfde gaat de klant vervelen met dalende omzetten als gevolg.

Eigenheid


In Holland Management Review beschrijft reclamedeskundige Roland van der Vorst wat een merk, product of aanpak succesvol maakt. De kracht zit volgens hem in de combinatie van eigenheid en eigenaardigheid. Met eigenheid bedoelt hij dat een nieuw product of een nieuwe aanpak niet te ver af moet staan van het oorspronkelijke merk. Dat is één van de redenen waarom de 'funbiertjes' Zinniz van Grolsch volgens hem mislukten. De nieuwe drankjes stonden te ver af van het als ambachtelijk ervaren Grolsch, waardoor het klanten van zich vervreemdde. Ook het herintroduceren van Bokma als jongerendrankje (daarvoor een typische borrel voor ouderen) was te ver doorgeschoten, meent Van der Horst.

Eigenaardigheid
Met eigenaardigheid doelt Van der Horst op het verrassingseffect, oftewel het onderscheidend vermogen van een product of merk. Dat kan worden bereikt door af te rekenen met bestaande conventies. Dat deed bijvoorbeeld verzekeraar Interpolis. Terwijl alle verzekeraars ingewikkelde producten, procedures en formulieren hebben, introduceerde de Tilburgse maatschappij het concept 'glashelder'. Geen ingewikkelde producten, procedures en ellenlange algemene voorwaarden meer, maar alles regelen met één telefoontje. Andere succesnummers zijn de winkelketen H&M die afrekende met de conventie 'goedkoop is niet hip', de Body Shop (cosmetica en 'goed doen' sluiten elkaar niet uit) en Bertolli (genieten en vitaliteit gaan prima samen).

Kopiëren
Het afrekenen met conventies duurt niet eeuwig, want succesvolle concepten worden gekopieerd. Bedrijven moeten daarom steeds op hun hoede blijven en blijven innoveren op dit gebied.


Bron: Holland Management Review
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10