zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het 'first mover advantage' is onzin

7 januari 2004 - De persoon of onderneming die een baanbrekende nieuwe markt aanboort, is niet per se ook degene die er een grootschalige markt van maakt. Sterker nog, de geschiedenis leert dat een markt zelden of nooit wordt gedomineerd door de partij die het product of de dienst in kwestie als eerste heeft gelanceerd.

Dit moet te denken geven voor al diegenen die al vele jaren verkondigen dat grote, bestaande ondernemingen innovatiever kunnen worden – als ze maar meer eigenschappen van starters overnemen.



Niet Silicon Valley naäpen
Dat schrijven de Costas Markides en Paul Geroski in Holland Management review. De auteurs, verbonden aan de London Business School, onderzochten aan de hand van een twintigtal producten – van auto's tot witte bonen in tomatensaus – hoe een nieuwe markt ontstaat en zich ontwikkelt. Wat blijkt? Veel 'first movers' hebben kennelijk toch niet echt een doorslaggevend 'advantage'. Eigenlijk ligt dat ook voor de hand, vinden de auteurs: pioniers en uitvinders zitten nu eenmaal heel anders in elkaar dan 'empire builders'. De les voor grote ondernemingen is dan ook, met een sarcastische knipoog naar Gary Hamel: probeer juist niet om in eigen huis Silicon Valley na te apen, maar pak systematischer en doelbewuster de kansen die door externe pioniers onophoudelijk worden aangeboord.


Bron: Holland Management Review
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10