zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien mogelijke reacties als u beschuldigd wordt van pesten

9 augustus 2007 - Die beschuldiging zag u niet aankomen natuurlijk. We horen continu over pesterijen op de werkvloer en iedereen leeft mee met de slachtoffers. Maar wat als u ineens gezegd wordt dat u een pestkop bent? Hoe reageert u dan?

Hier vindt u tien tips om met die ongelofelijke situatie om te gaan.



1. Blijf kalm
Valt u uit of gaat u dreigen, dan voldoet u alleen maar aan het beeld dat ze schijnbaar toch al van u hebben. Blijf dus rustig en luister goed naar de beschuldigingen. Vervolgens kunt u reageren. Rustig! 

2. Zorg voor getuigen
Ga niet in uw eentje met uw meerdere praten. U vergeet waarschijnlijk alles wat er gezegd wordt als u over uw toeren raakt. Neem daarom altijd iemand mee als u op het matje geroepen wordt. Volgen er represailles, schakel dan een arbeidsdeskundige of advocaat in. 

3. Houd alles bij
Houd een dagboek of andersoortig verslag bij van alles wat er gezegd en gedaan wordt. 

4. Zorg voor steun
Breng tijd door met mensen die echt om u geven en u waarderen. Besteed aandacht aan deze personen; houd ze aan uw zij. Trek op met mensen die u inspireren en stimuleren. Vraag om hulp en steun. Het is heel belangrijk dat u er niet alleen voor staat en weet dat er mensen zijn die achter u staan. 

5. Neem een coach
Soms wordt assertiviteit opgevat als agressie. Misschien heeft u een leidinggevende positie maar bent u niet goed in het uitdelen van opdrachten? Misschien neemt u uw verantwoordelijkheid zo serieus dat u veel te hard overkomt? Trek in die gevallen een coach aan om aan uw communicatieve vaardigheden te werken. Met een beetje hulp komt u vanzelf luchtiger, zelfverzekerder, effectiever en minder agressief over en werken mensen veel liever onder of met u. 

6. Ontspan
Neem elke dag een kwartier de tijd om te ontspannen of te mediteren. Houd in de gaten of u gestresst bent en zorg dat u effectieve manieren vindt om te relaxen. Op die manier is de kans kleiner dat u uitvalt tegen mensen in uw omgeving. 

7. Train u in assertiviteit
Leer assertief te zijn zonder agressief te worden. Train uzelf in effectieve communicatie. Luister minstens zoveel als u praat, liefst nog meer. 

8. Wees u bewust van uzelf
Vraag uzelf steeds af waarom u op een bepaalde manier reageert. Probeert u dingen gedaan te krijgen door macht uit te oefenen? Of flapt u er nu eenmaal alles uit? Heeft u een kort lontje? Sta eens stil bij de manier waarop u overkomt bij anderen. 

9. Zoek professionele hulp
Misschien bent u van nature agressief. Dat kan. In dat geval kan professionele hulp uitkomst bieden bij het leren beheersen van die karaktertrek. 

10. Wees bereid om te veranderen
Misschien weet u maar al te goed dat u een pestkop bent, maar denkt u dat u daar toch niks aan kunt veranderen. Dat is niet waar. Iedereen kan veranderen. Met behulp van de juiste motivatie, steun en hulp wordt ook u een leuke collega en een aardige manager waarmee iedereen graag samenwerkt. Echt waar. Probeer maar!

 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pesten op de werkvloer mag niet meer
 Pas op voor de rotte appel!
 Manager weet zich geen raad met pestkoppen
 Kwart werknemers wordt wel eens gepest
 
 
reacties
 
Francine ten Hoedt  |   | 
9-08-2007
 | 
09:27 uur
In mijn coachingspraktijk heb ik een aantal keren mensen begeleid, die in een dergelijke situatie terecht gekomen zijn (arrogant gedrag, insubordinatie, seksuele intimidatie). Het grootste probleem is de beeldvorming binnen het team, de afdeling, de organisatie. Als iemand eenmaal ''gestigmatiseerd'' is, is het bijna onmogelijk om binnen die omgeving nieuw gedrag te oefenen, want alles wat zo iemand probeert, wordt door de omgeving gezien als nieuwe vorm van oud gedrag. Daarom is het voor de ''beschuldigde'' van groot belang, om niet alleen aan zichzelf te werken, maar dat te doen in overleg met zijn leidinggevende en de collega's. Dat is voor de omgeving heel confronterend, maar je ontwikkelt je niet tot een pester, een intimidator of een arrogante bal, als je omgeving je niet bewust of onbewust steunt, al was het alleen maar door je gedrag een tijdlang te accepteren.
N. Dragt  |   | 
9-08-2007
 | 
11:14 uur
Hoewel ik de kop niet bij het artikel vind passen, heeft het wel wat. Ik zou hier eerder de kop: ''Tien manieren om een vriendelijker mens te worden'' aan gegeven hebben.

Ik zie namelijk ook geen enkel verband met pesten. Pesten gaat namelijk nooit over slecht opdrachten geven, maar over onuitvoerbare opdrachten geven en iemand dan vervolgens voor het front van de troepen afbranden over het leveren van slecht werk. Of het gaat over roddels vertellen, die iemand niet kan weerleggen zonder getuigen en bewijzen. Of het gaat over spullen verstoppen, terwijl je weet dat iemand ze snel nodig heeft.

Overigens zijn dit ook tien tips, die iemand die gepest wordt goed kan gebruiken. Moet er alleen nog uitgelegd worden hoe hij of zij ontdekt wie er nog een beetje positief staan tov hem of haar.
Ron Ladage  |   | 
9-08-2007
 | 
11:56 uur
Deze tien punten zijn ook voor andere zaken goed te gebruiken.
U voldoet niet in uw werk, U internet te veel, U houdt uw collega's van het werk.
En zo kan ik er nog meer bedenken.
De tien tips zijn gewoon in meerdere zaken te gebruiken voor een werknemer, wanneer er op en aanmerkingen worden gemaakt over zijn functioneren.
Punt 5 neem een coach klinkt heel leuk, maar wie betaalt deze deskundige, moet je toch eerst met je leidinggevenden over praten.
Waarom coachen leidinggevenden niet wat meer i.p.v. pas achteraf op te treden.
Met een goed personeelsbeleid (gelukkig zijn er ook bedrijven die weten wat dat betekent) loop je zowel als werkgever en werknemer minder de kans om in verkeerde situatie door gedrag etc. te komen.
Gezien de reacties op is PZ nog wel nodig in het bedrijf, is er nog heel wat te verbeteren in onze bedrijven.
Daar bied ik graag mijn diensten voor aan.

pesten is geweld  |   | 
9-08-2007
 | 
14:18 uur
Een goed stukje als U beschuldigd word van pesten!
Ik mis er alleen 1 aspect in als een pester wordt beschuldigd moet hij daan het tegendeel bewijzen?

Een dagboek bijhouden als er wordt gepest is van belang tape ook gewoon je gesprekken als je wordt gepest neem ook de conversatie s op als je bewijzen nodig hebt.
Een mp3 recorder bevat iedere mobiele telefoon stop hem dus in je zak.
Als je wordt gepest en beschuldigd wordt wees zo assertief dat je gewoon je verhaal doet met getuigen over het pesten neem dus bijvoorbeeld een buddy mee op gesprek iemand die dus gewoon jou tenvolste ondersteunt bij bezoek naar een arboarts immers vaak is het zo wie betaald die bepaald.Een arboarts kan dus op hand zijn van een werkgever.


Vaak is het zo bij pesten dat het rollenspel wordt omgedraait,degene die gepest is geworden die krijgt de schuld van pesten..

Ook wil ik hiebij gebruik maken dat assertiviteit strainingen geld kosten ze zijn commercieel en als je wordt gepest is vaak het motto dat je maar weerbaarder moet worden dus krijg je een aanbod assertiviteitstraining te volgen.

Een lachertje en een schande die cursussen ze houden het pesten in stand ,stuur pesters op cursus is stukken beter.

Willen we pesten stoppen althans verminderen zet men de deur wagewijd open dat het aan gedupeerden ligt zij moeten assertiever worden is het motto maar wat doet men met de pesters ,nou niets zelfs niet eens na gebruik van geweld komen er signalen van binnen.

Nog een feit is dat 1 op de 10 gevallen van zelfmoord te maken heeft met pesten in Nederland.
Een schatting van het aantal zelfmoorden is er ,1500 gevallen van zelfmoord het houd dus in 150 mensen verlaten deze wereld als ze worden gepest.

Managers en bedrijven kunt U zich dan nog in de ogen kijken als iemand zo n stap zet kom op pak pesters aan als U het ziet op de werkvloer ga in gesprek met ze en leg ze uit wat pesten allemaal doet zodat er begrip komt!

Begrip voor elkaar steek een hand uit als iemand wordt gepest of er sprake is van pesten doe het op een goede manier stimulerend in de communicatie naar pester en gedupeerse toe.

Pesten vaak een vorm van dominantie de ander de grond in willen trappen vernederen wat hebben we eraan we doen anderen er pijn mee,ook de nabstaanden van de 150 zelfmoorden jaarlijks als gevolg van pesten.

Pesten zijn het alleen woorden op de werkvloer het gebeurt in het geniep meestal als er geen leidinggevenden in de buurt zijn kijk eens naar een clipje hoever het gaat pesten is overal in de hele wereld hetzelfde een voorbeeld hoe het gaat en wat schokkend is voor iedereen die het wil zien of denkt dat pesten nog steeds niets aan moet gebeuren.

Geef gewoon een workshop aan Uw personeel nogmaals graag help ik U kosteloos mee werkgevers gratis for free om mee te denken over een workshop pesten op de werkvloer.

Waarom omdat ik niet hoef te verdienen aan de ellende en de plaag die pesten heet uitroeien is mijn motto en mensen bewust maken van wat pesten is en de gevolgen ervan!

Veel plezier bij het kijken naar onderstaande clip have fun hij staat onder fun op you tube graag hoor ik jullie reacties over pesten en of het niet eerder moet worden bestreden simpel door goede voorlichting op de werkvloer.
Immers voorkomen is beter dan genezen.

Bekijk de clip eens hoe pesten gaat als U even niet oplet colegas onder elkaar........
(Klik hier)

Groeten Johan Wieles










N. Dragt  |   | 
9-08-2007
 | 
16:34 uur
@Johan Wieles, daar geef je een boel belangrijke informatie. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er 150 zelfmoorden per jaar te wijten zijn aan pesten. Is dat alleen binnen het bedrijfsleven, of is dat landelijk over al het pesten?
Maar als ik je goed begrijp, dan zijn er heel veel werkgevers dicht bij een rechtzaak, want als het goed is valt pesten onder de arbo wetgeving. Vanuit de arbo wetgeving is de werkgever toch verplicht om zorg te dragen voor een veilige werkomgeving. Als eenduidig is aan te tonen, dat het de werkomgeving is, die leidt tot het plegen van zelfmoord, dan is een werkgever verplicht dat probleem op te lossen.

Wat ik me wel afvraag is of voorlichting voldoende is om pesten te voorkomen. Vraagt het voorkomen van pesten en het laten verdwijnen van pesten niet eerder om ander gedrag en een andere houding van de omgeving van de pester?

Wat ik geweldig van je vindt, is dat je kostenloos met werkgevers wilt meedenken en hun wilt helpen om pesten binnen hun organisatie te laten stoppen en verdwijnen.
Ton  |   | 
9-08-2007
 | 
20:27 uur
Ik heb eens voor een bedrijf gewerkt dat mij vroeg om o.a. een kultuuromslag te bewerkstelligen onder het team van leidinggevenden waarvan ik dan ook zelf deel zou gaan uitmaken.

Goed een klein clubje van leidinggevenden en hun leidinggevende hield samen en vormde een soort mob team.
Ze pikten soms een individu uit de ''ondergeschikten'' om hem eigenlijk zonder reden af te branden, te pesten en te vernederen.
Als dat individu zich probeerde te verdedigen door kwaad te worden kon hij rekenen op nog meer mobbing. Als hij zich zwak en onderdanig opstelde was er weinig aan de hand dan volgde regelmatig een vernedering maar behield hij de baan. Diegenen die agressief reageerde werden direct ontslagen, diegenen die hulp zochten werden subtiel gemobt en het hele clubje hield natuurlijk samen door te ontkennen dat er gepest werd.

Nu, na enige tijd volde ik me totaal niet op mijn plaats, de steun van het hoger management die beloofd was als back up voor het omvormen van de kultuur bleef uit, sterker nog, men haalde mij onderuit.
Ik trok mijn conclussie's en besloot dat deze werkgever niet de werkgever was waar ik zou willen werken tenzij de kultuur volledig omsloeg wat toch waarschijnlijk nooit zou gebeuren.

Ik besloot de aanval in te zetten en al strijdende ten onder te gaan bij dit bedrijf.

Ik maakte duidelijk dat ik totaal geshockeerd was van de pesterijen die de heren leidinggevenden uitstorten over goed functionerende medewerkers en maakte duidelijk dat ik me in het vervolg desnoods openlijk zou verzetten tegen deze praktijken. (men had mij ook wel getracht toe te laten tot het pestteam)

Vervolgens werd ik gepest, de pester drukte ik op het hart onder vier ogen dat ik maatregelen zou nemen als hij me niet met rust liet.
Goed hij vond dat lachwekkend en onnozel en besloot kennelijk mij te gaan pakken waar hij maar kon.
Ik liet het een tijdje toe, verzamelde gegevens waarop ik hem kon vastnagelen. Toen ik genoeg materiaal had verzameld over het team van pesters heb ik me bij de eerste beste pesterij omgedraaid en naar huis gegaan en heb me ziek gemeld. Een gesprek aangevraagd bij de arbodienst. Uitgelegd dat ik gepest werd, dat een kleine club leidinggevende pestkoppen velen pesten dat het de bedoeling was dat ik de rem daarop zette met als gevolg dat het bedrijf mij vogelvrij verklaarde en uitleverde aan de pestkoppen.
Dat ik herhaaldelijk gesprekken had aangevraagd bij personeelszaken en het hogere management maar dat iedereen deed of zijn neus bloedde. Dat men geen beleid had hoe om gegaan moest worden met pesterijen, agressie en sexuele intimidatie en daar ondanks dat ik herhaaldelijk vroeg waar ik terrecht kon met dergelijk klachten men niet eens de moeite nam om te luisteren wat er aan de hand was.
Hierdoor had ik nu psychische schade geleden die mij belemmerden werk naar behoren uit te voeren waarschijnlijk ook na mijn vertrek bij het bedrijf. Aangezien dat de arbowet hier zeer duidelijk over is heb ik psychisch letsel overgehouden bij het beoefenen van het mij opgedragen werk en heb ik herhaaldelijk informatie en begeleiding gevraagd tijdens de werkzaamheden maar heeft de werkgever ondanks dat duidelijk was dat ik letsel ondervinden zou bij het uitoefenen van het werk daar geen enkele rekening mee gehouden maar mij op straffe van ontslag gedwongen dit werk te doen.

Ik wenste schadevergoeding en de gang naar de rechter en opheffing van de ''gevaarlijke situatie'' en reïntegratie in mijn functie.

De werkgever schoot onmiddelijk in de stress en dreigde op zijn beurt ook met juridische stappen.

Goed de zaak sleepte voort ik zat thuis en kreeg alles simpelweg betaald, de arbodienst wist ook niet wat ze ermee aan moesten.

Gesprekken volgden over en weer.

Uiteindelijk vond men dat ik maar moest proberen werkzaamheden te doen onder een andere leidinggevende hogere manager en dat ik direct moest aangeven als ik lastig gevallen werd door het clubje.
De werkzaamheden waren uiteraard supper onnozel en een vernedering maar ik moest gebruik maken van dezelfde faciliteiten als het clubje pesters. Ik maakte daar dankbaar misbruik van. Ik zei de pestkoppen goedemorgen en als ze niet teruggroeten ging ik mijn beklag doen. Het was toch een fatsoennorm om iemand die je goedemorgen zegt terug te groeten zeker als leidinggevende. De pester kreeg dan een gesprek dat hij wel normaal moest doen. Soms werd er iets weggenomen dat ik nodig had om mijn simple en frustrerende werkzaamheden uit te voeren dan ging ik mij beklag doen bij de leidinggevende kreeg ik mijn spullen niet terug dan ging ik weer klagen dat mijn mij expres het werk onmogelijk maakte werkelijk alles heb ik aangegrepen om de hele organisatie een lesje te leren.
Uiteindelijk accepteerde ik maar de zak geld die men aanbood om van mij af te zijn.

Zo heb ik een paar pesters teruggepakt een streep door mijn carierre zettend en een berg slechte referenten veroorzakend.

Maar wat voelde het goed om een stelletje walgelijke pesters eens terug te pesten.
En de gehele organisatie horendol te maken door mijn optreden. Het personeel genoot ervan.

Uiteindelijk hebben ze na mijn vertrek de verantwoordelijk manager weggejaagd en de bewuste hoofdpestkop gedegradeerd.

Wat je dus kunt doen als je gepest wordt.
Bijhouden wat er gedaan wordt getuigen zoeken en je demonstratief maar gewapend ziek melden als de organisatie je niet wil helpen.
Besf dan wel dat je contract waarschijnlijk alleen maar een waardevol papier is om een vergoeding te ontvangen maar je exit waarschijnlijk een feit is.

Tip 2 uit de tips is soms onbruikbaar.

Neem iemand mee als je op het matje geroepen wordt.
Meestal stoor ik me eraan dat als ik op het matje geroepen wordt er 2 of meer personen tegenover me zitten. (meestal pz en mijn leidinggevende) PZ is dan nauwelijks een onpartijdige als het gaat om (valse) beschuldigingen of zware kritiek die nergens op gebaseerd is.
Meestal probeer ik het gewoon alleen maar als ik in de gaten krijg dat men geen oor heeft voor datgeen ik ter verweer aanbreng dan vraag ik of ik een vertrouwenspersoon mag meenemen bij het volgende gesprek.
Dit werd echter in alle gevallen waar ik mee te maken had strikt geweigerd! Zou men al toegestemd hebben dan zou ik trouwens niet weten wie ik had moeten vragen en wie betrokken zou willen worden in dergelijke gevaarlijke ontwikkelingen die meestal slecht aflopen voor diegene die op het matje geroepen wordt.
Ik heb ook wel eens gevraagd of ik het gesprek mocht opnemen. Dit werd perstinent geweigerd.
Voor zover ik weet moet je toestemming vragen voor het opnemen van gesprekken om deze uiteindelijk juridisch te kunnen gebruiken. Bovendien denk ik dat je zelf problemen kunt krijgen als je gesprekken opneemt zonder toestemming.

Hoe dan ook misschien moet je zouiets wel stiekem doen om het via de informele weg als bewijs te gebruiken. Dat heb ik dan ook wel eens gedaan, helaas heb ik het nooit kunnen gebruiken en vonden de gesprekken meestal onverwachts plaats. ''Kun je even meekomen naar pz?''


Wat je het beste kunt doen als je gepest wordt volgens mij?

Besef dat het pesten niet zomaar stopt. Pesten kan heel subtiel plaatsvinden.
Denk na of het je waard is je baan te verliezen, of je wilt werken in zo'n situatie.

Wel je je baan koste wat kost behouden dan kun je proberen je probleem te communiceren bij de verantwoordelijken (PZ, de leidinggevenden) kom dan wel met concrete voorbeelden en probeer anderen als getuigen te zoeken die je verhaal kunnen be-amen. Wacht af wat er gaat gebeuren.
Wellicht kun je je vaker ziek melden daar zijn bedrijven heel gevoelig voor, communiceer eerlijk waarom je vaker ziek bent zowel bij de arbodienst als op het werk.
De pester zeker als hij leidinggevend is komt hier mee in het nauw. Maar ook de verantwoordelijk leidinggevende zal iets moeten doen als een medewerker gepest wordt en het ziekteverzuim oploopt. Hij of zij heeft een target v.w.b. ziekteverzuim.

Blijft het pesten doorgaan of wordt het erger dan kun je proberen het maar over je heen te laten komen in de hoop dat de pesters zich op iemand anders gaan focussen of ermee stoppen uit eigen beweging.

Of je gaat tot aanval over. Pesters vinden het heel vervellend als ze aangevallen worden. Ze zoeken makkelijke slachtoffers die het niet in hun hoofd halen de pester openlijk te kakken te zetten. Dat staat namelijk haaks op het doel van het pesten. Men wil met pesten namelijk bewijzen dat men belangrijk en machtig is of desnoods zich populair maken ten koste van anderen.
Als men echter te kakken gezet wordt dan zal men in de meeste gevallen en ander slachtoffer kiezen en zelfs u proberen tot medestander te maken.

Ga er wel vanuit dat een gepest worden meestal een voorbode is van een zekere exit. U wordt op een bepaald moment ziek van het gepest of ontploft in een boze bui. Bovendien zijn er genoeg managers die er van uit gaan dat u zelf het probleem bent.
Soms klopt dat ook wel maar ik ken genoeg gevallen waarin diegenen die gepest werden daar absoluut niks aan konden doen. Het waren stuk voor stuk goede medewerkers die hun best deden en prima in de groep pasten, ze werden er gewoon uitgepikt omdat de reactie die iemand gaf bij het oplaten van testballonnetjes die de pester onder het mom van humor opliet bij hun over kwam als de reactie van een makkelijk slachtoffer.

''Goh, ben jij met de brommer'', nee hoezo? ''Tja, je hebt de helm nog onder je trui''.
Werd uiteindelijk: ''He, dikke luiwammes, beweeg je vette reet eens, vreetzak. Hoe konden ze zo'n vet varken als jou hier in vredesnaam aannemen?. Wij zitten daar maar mooi mee. Als ik de kans krijg trap ik je eruit.'' en meer van dies kwasie humoristische opmerkingen van de ex-militairen die van de fabriek een bootcamp hadden gemaakt.

BTW het verloop onder het personeel was trouwens ongeveer 50% !!! Maar dat gaf niks daar waren uitzendkrachten voor genoeg blikken die nog open te trekken waren.
Dit vertelde hoofd-personeelszaken me tijdens het bedrijfsfeestje. Dezelfde persoon die mij tijdens de sollicitatie de opdracht gaf de (pest) kultuur te veranderen omdat het hoog verloop verstorend was.

Tja, dit speelde in 2001 meen ik. Sindsdien zie ik nog steeds dat diverse uitzendbureau's
continu werven. Het verloop zal wel niet onder controle zijn dus zal de kultuur ook wel nauwelijks veranderd zijn. Ongeloofelijk dat dit bedrijf zichzelf nog niet gesloten heeft.



Gerrit Michels  |   | 
10-08-2007
 | 
10:39 uur
Het mooie aan dit artikel is de duidelijkeid! Als je de reacties leest krijg je een mooi beeld van de mensen achter de reacties. Waarom reageer ik? Welnu: ik lees de kop van het artikel en vervolgens de 10 mogelijke reacties. Mijn eerste gedachte is dan: zouden de pestkoppen dit artikel lezen? En zoja, dringt het dan werkelijk tot hen door? Mijn tweede gedachte is: het probleem is het probleem niet, oftwel het pesten is niet het probleem, dit is een resultante van ???. Find the probleme, solve the probleme. Vervolgens wil je het probleem pesten oplossen dan zal die persoon of organisatie echt bereid moet zijn te veranderen, punt 10 dus. Vervolgens wil ik iedereen uitnodigen je gedachte te laten gaan over de volgende uitspraak: ''Iemand anders de schuld geven is de beste manier om met jouw probleem te blijven zitten.'' Groeten Gerrit Michels. www.germarmich.com.
Ton  |   | 
11-08-2007
 | 
07:32 uur
Gerrit,

''Iemand anders de schuld geven is de beste manier om met jouw probleem te blijven zitten.''

Als je gepest wordt heb je dat inderdaad meestal aan jezelf te danken, je gedraagt je als een slachtoffer. Maar is een pester dan onschuldig? Welnee hij is juist de schuldige de dader! Dat iemand zich als slachtoffer gedraagt (of uitziet) wil nog niet zeggen dat een pester dan het recht heeft dit slachtoffer dan maar te pesten.

Pesten kun je nooit verbannen uiit de samenleving denk ik, je kunt van alles doen maar er zullen altijd mensen zijn die het leuk vinden anderen te pesten, al is het maar subtiel.

Pesten is ook niet per definitie slecht trouwens. Pesten kan ook sympathiek zijn soms.
Zelfs voor diegenen die gepest worden het laat voelen dat ze er toch bij horen. Er wordt dan niet gemeen gepest trouwens maar meer jennend.

Zolang het niet doorslaat vind ik dat niet erg en ik weet dat veel anderen dat ook niet erg vinden. Ik pest ook wel eens iemand op die manier maar als ik merk dat de andere het absoluut vervelend vind dan stop ik natuurlijk en leg uit dat ik geen kwade bedoelingen had maar het juist positief bedoeld was. Om het ijs te breken om de gespannen sfeer te doorbeken om iemand het gevoel te geven dat hij of zij erbij hoort of om een tegenreactie uit te lokken waardoor iemand wat losser en luchtiger wordt.

Als je echter te maken hebt met echte vervelende pesterij denk ik dat je het beste eens kritisch naar je zelf kunt kijken waarom je juist uitgekozen bent als slachtoffer.
En in eerste instantie daar wat aan probeert te doen als je tenminste wilt dat het pesten stopt.
Vervolgens kun je denk ik het beste alle moed bij elkaar zoeken en de pester een behoorlijk op zijn nummer zetten. Ik denk dat het misschien dan wel verstandig is het probleem eerst aan te kaarten bij PZ, of je leidinggevende of bij de baas van je leidinggevende. De kans is namelijk groot dat de pester zich gaat beklagen over jou reactie, offensief.

In algemene zin klopt je opmerking wel.
Iemand anders de schuld geven lost het probleem meestal niet op maar maakt het probleem juist complexer en omvangrijker en dus moeilijker op te lossen omdat er ook nog andere problemen kunnen voortkomen door anderen de schuld in de schoenen te schuiven.

Je zult jezelf op een gegeven moment tegenkomen vrees ik.



mevrouw Lia Donkers  |   | 
11-08-2007
 | 
18:12 uur
Met veel belangstelling heb ik dit artikel en de reacties gelezen. Het heeft me aan het denken gezet en weer valt het mij op dat er een schuldvraag wordt gesteld. In mijn praktijk, waar ik werk met mensen die te maken hebben ongewenst gedrag op het werk, merk ik dat die vraag een gesloten vraag is die het bestaande probleem alleen maar laat bestaan.

Pesten of ander ongewenst gedarg is niet te bestrijden met represailles naar de pester of verwijten over slachtoffer gedrag maar wel met erkenning van het pestgedrag, erkenning van de zwijgers en het bewustzijn dat het een gezamenlijk probleem is.
Voor begeleiders is belangrijk alert te zijn op secundaire victimisatie: degene die gepest wordt krijgt de schuld van het pestgedrag.
Eigen verantwoordelijkheid, erkenning en open communicatie zijn in mijn idee sleutelwoorden en een organisatie moet daarin het voorbeeld geven.

www.coachingaandenrijn.nl
Bagga  |   | 
12-08-2007
 | 
22:50 uur
Wat een schrik bij dit artikel. Zowel de inhoud van de reacties als het verwoorden ervan. Spelling, zinsbouw, verkeerd taalgebruik. Dit is de website van MO? Zijn alle managers disclectisch? of is iedereen zo geemotioneerd dat er op spelling niet meer kan worden gelet?
Dan de inhoud. David en Goliath, echter vaak is het juist de omgeving waardoor de cultuur in stand blijft. Zij die 'nog' niet gepest worden, geven het belangrijkste signaal. Door te zwijgen. Deze wordt opgevat als goedkeuring voor de pester en évenzo veelal voor de gepeste -blijkbaar verdien ik het, wat doe ik verkeerd - etc. gedachten. Het naive zwijgen van de getuigende meerderheid (waarschijnlijk uit angst of opluchting dat zij de dans ontspringen.) Mijn advies voor mensen die klagen of realiseren dat ze in een zieke organisatie werken; zorg dat je er weg komt. Er is niets te halen en zeker geen gelijk. Vind een andere betrekking, steek dáár je energie in, dien je ontslag in en evalueer bij vertrek je ervaringen en geef het bedrijf een 'evaluatie' op papier. Wat ze ermee doen, is aan hen. Wat jij ermee doet is aan jou. En inderdaad slechte reclame reist 10 x verder dan goede. Dan en daar maak je het verschil. En dat is de enige manier van niet pikken en slachtoffer gedrag. Weten wanneer het tijd is om te vertrekken. Of te weten dat je je beter verdiend dan daar te werken, waar je hoe dan ook niet gewaardeerd wordt, of je inzet of persoon geen recht gedaan wordt.
alice  |   | 
18-08-2007
 | 
10:36 uur
Ik vond het artikel verwarrend en eenzijdig:
Als je geconfronteerd wordt met de beschuldiging dat je pest, kunnen er twee dingen aan de hand zijn: een terechte of een onterechte beschuldiging.
Bij een terechte beschuldiging horen andere tips dan bij een onterechte.
Door dit in het artikel op een hoop te gooien schep je verwarring, wat m.i. ook terug te lezen is in de reacties.

Waardevol zou ik het vinden-gezien het belang van het onderwerp- als er drie artikelen komen:
- Hoe te handelen als je gepest wordt ?
- Hoe te handelen als je terecht beschuldigd wordt van pesten en dat zelf wil gaan veranderen?
- Hoe om te gaan als leidinggevende met pestgedrag op de werkvloer ?
Johan Wieles  |   | 
19-08-2007
 | 
17:39 uur
Helemaal mee eens 3 artikelen hoe te handelen als je gepest wordt en daar duidelijkheid in scheppen naar alle managers van Nederland toe die hun werknemers eens gaan voorlichten ;-)

Clips erbij als voorlichting en verspreiden graag help ik mee als Managers online het wil gewoon als gedupeerde van pesten .
Wat tegen gaan is pesten is eigenlijk niets minder dan ongewenst gedrag eens tegen gaan .
Dat zou zo breed mogelijk moeten united op kleine schaal schiet het niet op.

Mensen die gepest worden wordt vaak verweten dat ze weerbaarder moeten worden laat ik zo weerbaar zijn dat ik me woord en iets wil doen tegen pesten ,oftewel ongewenst gedrag op de werkvloer dat iedreeen zich bewust is over de gevolgen maar ook wat je idd moet doen als het gebeurt is erg belangrijk,het handelen zoals ALICE aangeeft....



Groet Johan
Santa Bhajan  |   | 
9-02-2015
 | 
15:34 uur
Uw handvatten hebben mij meer inzicht gegeven in het pestgedrag. Ik heb momenteel te maken met een narcistische leidinggevende, die is inmiddels gepromoveerd tot directeur. Zij is manipulatief en gebruikt stagiaires om mij te kleineren en van mij stuk te brengen. Ik werk voor een werkgever die een geweldige reputatie heeft. Op dit moment heb ik mij ziek gemeld. In hoeverre kan ik de arbodienst vertrouwen, want de organisatie heeft ook geen vertrouwenspersoon. Alles wordt doorgespeeld bij deze narcistische leidinggevende, kunt u mij wat tips geven? Een wanhopige werknemer die houdt van haar werk, echter al die negatieve spelingen worden mij teveel. Help!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10