zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse werkgever moet steeds dichter bij huis werven

27 juli 2007 - Wanneer het aantal files in Nederland blijft stijgen zal dat voor de helft van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking een belangrijke reden zijn om dichter bij huis te willen werken. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group naar de impact van de stijgende filedruk. (Potentiële) werknemers vinden deze stijgende filedruk ook een belangrijke reden om meer thuis te willen gaan werken (40 procent).

Reisbereidheid


Afhankelijk van de economische groei ligt de gemiddelde reisbereidheid (enkele reis) tussen wonen en werken van de Nederlandse beroepsbevolking sinds 2003 tussen de 37 en 39 minuten. Echter kan men, door de in recordtempo toenemende filedruk, in dezelfde tijd steeds minder ver reizen.
Met een ruime arbeidsmarkt waarin werknemers uit banen kunnen kiezen, is het interessant in welke mate zij mobiliteit en bereikbaarheid een issue vinden in de keuze van een baan. Dus legde Intelligence Group de volgende stelling voor aan 1.603 respondenten: ‘Als er in de toekomst meer files komen, is dat voor mij een belangrijke reden om dichter bij huis te willen gaan werken’. Voor de helft van de beroepsbevolking is dit het geval. Voor jongeren (tot en met 29 jaar) en voor vrouwen geldt dit nog sterker, respectievelijk 59 en 54 procent.Voor werkgevers betekent dit dat de visvijver waarin zij werven steeds kleiner wordt en het belang om zich regionaal als werkgever te profileren (employer branding) steeds groter. 

Vaker thuiswerken
De mogelijkheid om thuis te werken wordt steeds belangrijker om de files te ontlopen. Dit blijkt uit de antwoorden op de stelling: ‘Het stijgend aantal files is voor mij een belangrijke reden om (meer) thuis te willen werken.’ Bijna 40 procent vindt het stijgend aantal files een belangrijke reden om (meer) thuis te willen werken. Dit geldt met name voor mannen (44 procent). Het faciliteren van thuiswerken en de mogelijkheid bieden om thuis te werken zijn voor werkgevers belangrijke instrumenten om mensen te binden en hun wervingscirkel (en visvijver) te vergroten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gratis ov als wapen tegen lange files
 Meerderheid filerijders overweegt andere baan.
 In 2016 werkt iedereen thuis
 Meer thuiswerken tegen verkeersinfarct
 Driekwart werkgevers voor baanruil in strijd tegen files
 Ruil van baan met uw tegenligger
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
27-07-2007
 | 
12:46 uur
Dit gegeven is allerminst nieuw. In 1998 en 1999 is er zlefs op regerings niveau bekeken hoe flexwerken en thuiswerken kon worden bevorderd met de voortschrijdende uitbreiding en integratie van netwerken.

Zoals zo vaak sterven overheidsprojecten en initiatieven een vroeg of zachte dood. Ook vanuit het bedrijfsleven is er sinds 2001 al een tendens gaande die het thuiswerken mogelijk maakt.

Vooral de Multi Nationals doen het over het algemeen goed en hebben wat dit aspekt een mooie voorbeeld functie gehad. Dat de bestaande fileproblematiek nog eens aan roept om naar deze mogelijkheden te kijken is evident.

Er zijn dan natuurlijk wel enkele spelregels;
- Werkzaamheden moeten van dien aard zijn dat thuiswerken rendabel moet zijn.
- Thuiswerken kan worden gelimiteerd door beschikbaar te worden gemaakt tot na de file tijd waardoor productiviteit kan worden gewonnen.
- Mogelijkheden die thuiswerken met zich meebrengen op technisch niveau, lees IT, dient er voor te zorgen dat andere gebruiksvormen na verbinding niet mogelijk zijn. [Security]
- Thuiswerken te gebruiken om filetijden te omzeilen.
- Duidelijke contractuele bepalingen mbt thuiswerken.
- Een goede inregeling van beschikbaar maken van werkzaamheden die thuis kunnen worden uitgevoerd.

Er dient zeker enige discipline achter te zitten me dunkt. De infrastructuur ligt er dus waarom deze niet gebruiken?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10