zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gratis ov als wapen tegen lange files

Zonder maatregelen worden files alleen maar langer

19 juni 2007 - Tienduizenden forenzen in heel Nederland kunnen voortaan gratis met het openbaar vervoer naar hun werk. Vanaf deze maand beginnen experimenten op negen plaatsen waar het verkeer vaak vast staat. Als die een succes blijken, wil staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) op zo veel mogelijk fileknelpunten gratis OV aanbieden voor woon-werkverkeer.

De proeven worden gehouden in de regio Utrecht, op Schiphol, in Nijmegen, Maastricht, Enschede, Eindhoven, Zwolle, Amersfoort en rond Amsterdam (gemeente Waterland). Zo krijgt personeel van Schiphol in ruil voor hun maandelijkse reiskostenvergoeding een OV- kaart voor hun 'woon-werktraject'. Forenzen die vanuit oostelijke richting naar Amersfoort reizen, kunnen vanaf transferium Barneveld-Noord gratis verder reizen. Het experiment rond Utrecht wijkt af. Daar krijgen cliënten van de zes ziekenhuizen in de regio 'probeerkaartjes' om met het OV naar het ziekenhuis te komen.

Kinderschoenen


Steeds meer steden introduceren gratis busvervoer voor ouderen, om hen 'onder de mensen' te houden. Gratis OV voor forenzen, waarmee Huizinga de files wil aanpakken, staat in de kinderschoenen. "Het verricht geen wonderen, maar mijn verwachtingen zijn positief.'' Er is een kleine proef gehouden tussen Krimpen aan den IJssel en Rotterdam. Tien tot vijftien procent van de forenzen stapte over op de bus. Huizinga: "Dat smaakt naar meer. En één ding weten we zeker: als we niets doen worden de files in elk geval langer."


Bron: Algemeen Dagblad
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
20-06-2007
 | 
08:40 uur
De mensen kunnen dus kiezen:
Staan in de trein of staan in de file........

Het vreemde van dit land is dat men steeds maar weer hetzelfde experiment uitvoert en nooit toegeeft dat het is mislukt.
Het is beter om de oorzaak van het probleem te zoeken, dan het gevolg te bestrijden. Maar dat schijnt nog steeds te moeilijk te zijn.

Ik ga niet met de trein, al geven ze geld toe. Het kost me teveel tijd, veel meer dan de vertraging door files.
Ad de Beer  |   | 
21-06-2007
 | 
12:34 uur
Allemaal leuk bedacht, maar naief.
Ik woon in Tilburg, werk nu in Duitsland, maar hiervoor in Sittard.
Reistijd met de auto pakweg 75 minuten, met het OV4 (ja vier) uur. En dan moeten ze allemaal op tijd rijden zodat je de aansluitingen niet mist.
Het nederlandse spoorwegnet is vol, de capaciteit van de meeste lijnen kan alleen maar worden uitgebreid door verdubbeling van het spoor.
Gratis openbaar vervoer, in Tilburg mag ik gratis met de bus mee (ja, een jongere oudere, 55 jaar), maar ik ga voor geen goud ter wereld die bus in. Vies, stinkend, rondom je alleen maar kinderen en medelanders allemaal met een mobieltje of een MP3 speler keihard aan.

bedrijven verplichten om in Groningen te gaan zitten lijkt wel wat, maar als dat strategisch voordeel had, dan waren er naast een paar overheidsinstanties, waarbij de Gasunie wel erg dicht op het gas moet zitten niet eens serieus meetelt, wel wat grotere bedrijven heen getrokken.
Maar ja, om je klanten eerst 2 uur met een vuile trein naar Groningen te laten reizen vanaf Schiphol, dat doe je niet.

Gratis OV is al eens een stokpaardje geweest van de PvdA. Omdat Woutertje niks beter kan dan de ideeen uit de jaren '60 en '70 weer op te halen, zal deze club er weer mee komen.
Indertijd is het afgeketst op de kosten en.... omdat het OV het gewoon niet kan winnen van het prive vervoer.

Mijn idee, algemeen verbod voor vrachtverkeer om van de rechterbaan af te komen.
Op de linkerbaan een minimumsnelheid van 110 en streng optreden tegen mensen die de doorstroming van het verkeer hinderen door langs een vrachtwagen te rijden en hem niet snel in te halen.
Afschaffen maximum snelheid op de snelwegen
Infrastructuur regionale wegen verbeteren en de maximumsnelheid op 100 km zetten (is ook beter voor het millieu)
Openbaar vervoer gratis voor 60+ ers (dan blijven die tenminste van de snelwegen af)
Verbod om met een caravan op de weg te zitten tussen 07.00 en 10.00 en tussen 15.00 en 19.00.

Kost niet half zoveel als gratis openbaar vervoer en het verminderd de files met zeker 70%.
Eric Lansu  |   | 
21-06-2007
 | 
10:41 uur
Meer mensen met het OV is een prima plan, gratis maken zou voor iedereen moeten gelden. U zegt 'capaciteitstekort'? Kwestie van vraag en aanbod. Als er structureel meer mensen met het OV gaan zal ook het aanbod toenemen. Reiskostenvergoeding? Ieder bedrijf moet dit in de OV-pot stoppen.
Zijn we er dan? Nee dus...
Bedrijven willen graag in drukke centra zitten. Amsterdam, Utrecht etc. De proef om bedrijven bijvoorbeeld naar het Noorden te verplaatsen is een stille dood gestorven, mensen trekken daar weg omdat er geen werk is. Files? Nauwelijks. Bereikbaarheid? Belabberd. Als je als Noorderling in de WW komt wordt van je geeist dat je in A'dam solliciteert. Maar je mag niet met de auto komen, slecht voor het milieu, files, beperking van reiskostenvergoeding. Reistijden met het ov echter meer dan 2 uur enkele reis. Verhuizen dus, waardoor de woningmarkt in de provicie instort, leegstand, verpaupering etc.
Mijn conclusie;
Een integrale aanpak: Maak het OV gratis, beboet de bedrijven die toch in stadsagglomeraties willen zitten en stort dit in financiering van gratis OV. Vervang de reisafstandseis voor de WW door een maximale reistijd met het OV.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10