zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Doet het management wat het belooft?

Medewerker te weinig op de hoogte van belangrijke kwesties en veranderingen

14 februari 2023 - Slechts de helft van de Nederlandse medewerkers (47 procent) is van mening dat het management doet wat het belooft. Dit blijkt uit het Trust Index-medewerkersonderzoek van Great Place To Work onder bijna 850 respondenten. Vooral mannen is deze mening toegedaan (58 procent), van de vrouwen geeft 49 procent aan dat het management doet wat het belooft.

Het gemiddelde management in Nederland mag dus nog wel wat aan hun geloofwaardigheid op de werkvloer doen.


 
Pluspunten
Gelukkig heeft werkend Nederland ook genoeg positiefs te zeggen over het management. Ruim driekwart (80 procent) vindt dat leiders bekwaam zijn in het uitvoeren van hun taken. Bovendien is het merendeel van de medewerkers (59 procent) van mening dat het management zowel gemakkelijk benaderbaar, als prettig in de omgang is. Dit is belangrijk voor het creëren van een solide werkrelatie, wat zorgt voor een goede samenwerking tussen medewerkers en management.
 
Volledige communicatie ontbreekt
De communicatie vanuit het management naar medewerkers laat helaas nog wat te wensen over. Slechts 48 procent is van mening dat het management zijn verwachtingen duidelijk kenbaar maakt. Iets meer dan de helft (53 procent) van de Nederlandse medewerkers heeft een duidelijk beeld waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen. Dat veel medewerkers geen duidelijke toekomstvisie voor de organisatie hebben, kan komen doordat de helft van de medewerkers (51 procent) vindt dat zij door het management niet op de hoogte worden gehouden van belangrijke kwesties en veranderingen.
 Wencke Ester-Lorber, Commercieel Directeur bij Great Place To Work: "Binnen organisaties is geloofwaardigheid essentieel. Geloofwaardigheid is een basiswaarde van iedere organisatie, en deze basis moet goed zijn. Als medewerkers niet geloven in het management, heeft dat absoluut invloed op het werkgeluk, maar ook op de mate waarin medewerkers bereid zijn zich in te zetten voor de organisatie. Je wilt natuurlijk dat medewerkers zich comfortabel voelen om het management te benaderen bij vragen, problemen en bij positieve situaties. Wanneer de geloofwaardigheid en benaderbaarheid van het management op orde zijn, kunnen medewerkers zichzelf zijn en met plezier naar hun werk gaan."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere generatie haakt af bij oneerlijke duurzaamheidsbeloftes
 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 Negen gewoontes die vertrouwen wekken
 Managers moeten meer commitment geven aan organisaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10