zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers moeten meer commitment geven aan organisaties

7 juni 2013 - Gyuri Vergouw roept managers op meer commitment te tonen voor hun organisaties. Zijn managers wel écht bevlogen en betrokken bij hun organisatie, de klanten en de medewerkers, of is men meer bezig met persoonlijk belangen, met het nastreven van eigen doelen? In zijn boek Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties gaat Gyuri Vergouw dieper in op vragen als wat is commitment en hoe u het kunt krijgen of versterken.

Commitment staat als onderwerp al jarenlang bovenaan de managementkalender. Managementgoeroes als Tom Peters en Peter Drucker geven in hun werk aan dat zonder commitment hun hele gedachtegoed op drijfzand gebouwd is. Verrassend dus dat er tot nu toe nog geen managementboek is verschenen dat het onderwerp integraal behandelt. 



Niet vrijblijvend
"Commitment is een heel eenduidig en helder begrip, u gaat het vrijwillig aan maar het is niet vrijblijvend. Daarom reikt het begrip ook veel verder dan populaire managementonderwerpen als passie, betrokkenheid of bevlogenheid," zo vervolgt Vergouw. "Commitment daarentegen richt zich op zaken als ‘afspraak is afspraak’, wederzijds belangen afwegen en zich gezamenlijk richten op heldere doelen. Zaken waar bijna alle organisaties dagelijks mee worstelen." 

Pseudo-committment
Een uiterst zorgwekkende ontwikkeling is dat een klein deel van de managers de afgelopen jaren vooral bezig is geweest met pseudo-commitment. Dan streef je vooral de eigen doelstellingen na. Dit wordt inmiddels het "ontbrekend moreel kompas" genoemd. "Juist daar waar het persoonlijk commitment, het nastreven van eigen doelen, het organisatorische commitment heeft overvleugeld, daar is het de laatste jaren fout gegaan", aldus Vergouw, "Denk maar aan Amarantis, COA, Vestia, de financiële sector. Het als zaligmakend binnengehaald Amerikaans managementmodel blijkt te veel gericht op kortstondig gewin en minder op het welzijn van organisaties. Dat heeft tot enorme problemen geleid in organisaties als onderwijsinstellingen en banken. Kortom, tijd voor een mentale omwenteling naar het Rijnlands model, dat zich richt op professionaliteit en focus op de organisatie."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Sterk herstel China, maar wel veel lijken in de kast
 Motorverkoop op weg naar herstel na coronadip
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In vier stappen naar committment bij verandering
 Van tevreden naar bevlogen medewerkers
 De zes mythes over bevlogenheid
 Duidelijke doelen zorgen voor bevlogen medewerkers
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
22-07-2013
 | 
15:22 uur
Commitment moet natuurlijk wel vanuit 2 kanten komen.
Managers mogen wat meer commitment geven aan organisaties en organisaties mogen wat meer commitment geven aan hun managers (en medewerkers!).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken (1) 
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
meer top 10