zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander hield afgelopen feestdagen de hand op de knip

Er werd voornamelijk bespaard op feestkleding en kerstversiering

18 januari 2023 - Maar liefst 60 procent van de Nederlanders heeft de afgelopen decembermaand meer op hun uitgavenpatroon gelet dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit onderzoek van Flanderijn, uitgevoerd onder zo’n 1.200 Nederlanders. Door de hoge inflatie zijn voor veel Nederlanders de vaste lasten afgelopen jaar enorm gestegen, met als resultaat dat er op andere kostenposten bezuinigd moest worden.

Afgelopen feestmaand werd er met name bespaard op feestoutfits. Maar liefst 37 procent van de Nederlanders gaf daar bewust minder geld aan uit dan voorgaande jaren. Maar ook op kerstversiering, vuurwerk en cadeaus werd door veel Nederlanders bespaard. Respectievelijk 34, 31 en 30 procent geeft aan afgelopen jaar bewust minder geld te hebben besteed aan die zaken. Op eten en uitjes werd relatief het minst bespaard, maar met respectievelijk 27 en 25 procent is er nog steeds een aanzienlijke groep Nederlanders die daar minder aan gespendeerd heeft.


Niet alle Nederlanders hoefden te besparen op hun uitgaven: een kleine groep van 31 procent heeft afgelopen december niet bewust in hun uitgaven gesneden.
 
Sociale druk om geld te besteden
Omdat de decembermaand altijd hoge verwachtingen met zich meebrengt wat betreft eten, cadeaus en versiering, kan het zijn dat men niet de ruimte voelde om financieel een pas op de plaats te doen. Gelukkig was dat afgelopen jaar slechts beperkt aan de orde: dertien procent van de Nederlanders heeft in december door sociale druk meer uitgegeven dat hij wilde.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: "De hoge inflatie en gestegen energieprijzen hebben tot gevolg dat er een hele nieuwe groep Nederlanders te maken krijgt met betalingsproblemen. Mensen die normaal gesproken nooit moeite hadden met het betalen van hun rekeningen moeten nu veel meer op hun uitgavenpatroon letten. Uit ervaring weten we dat het lang kan duren voordat dit gebeurt en er moeilijk op te lossen schulden ontstaan. De resultaten van dit onderzoek laten echter zien dat veel Nederlanders zelfs in een feestmaand besparingen hebben doorgevoerd. Dit is zeker ook te danken aan alle aandacht die door financiële instanties en media besteed wordt aan het bespreken en daarmee normaliseren van betalingsproblemen. Dit werpt duidelijk zijn vruchten af."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende Nederlander wil in 2023 vooral bezuinigen
 Haalt de Nederlander het einde van de maand?
 Weinig aandacht jonge ouders voor financiële risico's overlijden
 Nederlander bezuinigt het meest op boodschappen in 2016
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10