zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander bezuinigt het meest op boodschappen in 2016

1 februari 2016 - Volgens het Nibud houden veel huishoudens dit jaar voor het eerst sinds jaren per maand meer over. Toch blijkt dit de Nederlander er niet van te weerhouden om te blijven besparen op verschillende uitgaven.

Bijna driekwart (73 procent) van de Nederlandse consumenten geeft aan te willen bezuinigen in 2016. Men denkt daarbij het meest te kunnen besparen op boodschappen (24 procent), gevolgd door energiekosten (twintig procent), kleding (vijftien procent), vrijetijdsbesteding (veertien procent) en vakanties (dertien procent). Dit blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl.


 
Vergelijken
We proberen het meest te bezuinigen door prijzen te vergelijken (56 procent), aanbiedingen te gebruiken (54 procent), abonnementen te wijzigen of opzeggen (33 procent) of minder luxe te leven door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken in plaats van auto of openbaar vervoer (32 procent).
 
Meer geld
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl: "Ondanks dat de gemiddelde Nederlander iets meer geld overhoudt, zien we dat besparen een hot topic blijft. Het is niet altijd meer een noodzaak, maar het is ondertussen een houding geworden. We hebben als consument – door de technologie van tegenwoordig - ongekende controle over onze aankopen, waardoor het gemakkelijk wordt om het meeste uit het geld te halen. Want waarom zou je meer geld uitgeven dan nodig is? Online coupons en kortingen kunnen dan een uitkomst zijn. Deze helpen Nederlandse huishoudens om hun kosten zo laag mogelijk te houden."
 
Nederlander deelt het liefst spullen met bekenden
Een relatief nieuwe manier om te bezuinigen op verschillende uitgaven is te delen met andere consumenten. Deze zogenoemde deeleconomie wordt ook in Nederland steeds populairder. Ondanks dat nog maar 2,2 procent daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid om spullen te delen met onbekenden via verschillende deelsites, staat een op de vijf Nederlanders er wel voor open om op deze manier geld te besparen. 39 procent van de Nederlanders deelt liever de auto of boormachine met vrienden of familie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen behouden in tijden van crisis
 Nederlanders bezuinigen nu meer dan vijf jaar geleden
 Nederlander bezuinigt op uitgaan en boodschappen
 Bezuinigen is steeds vaker een goed voornemen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10