zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Haalt de Nederlander het einde van de maand?

Kopzorgen door boodschappen en energienota

18 augustus 2022 - Alles wordt steeds duurder en dan moet een eventuele recessie nog beginnen. Nederlanders vragen zichzelf in deze tijden van inflatie terecht af of de maandelijkse uitgaven goedkoper kunnen: van dagelijkse boodschappen en kleding tot verzekeringen en abonnementen. Allianz Direct deed recent onderzoek naar het besparen van geld. Waar bezuinigen Nederlanders het liefst op?

Alles wordt steeds duurder en dan moet een eventuele recessie nog beginnen. Nederlanders vragen zichzelf in deze tijden van inflatie terecht af of de maandelijkse uitgaven goedkoper kunnen: van dagelijkse boodschappen en kleding tot verzekeringen en abonnementen. Online verzekeraar Allianz Direct deed recent onderzoek* naar het besparen van geld. Waar bezuinigen Nederlanders het liefst op?



Minderen op de vaste lasten
De coronapandemie zorgde ervoor dat mensen hun dagelijkse leven onder de loep namen. Zo denkt 34 procent van de Nederlanders bewuster na over waar er geld valt te besparen. Wat blijkt: zeven op de tien Nederlanders (69 procent) wordt blij van het besparen op vaste lasten. Dat geldt zelfs nog meer voor vrouwen (73 procent) dan voor mannen (65 procent). De top vijf van zaken waar Nederlanders het liefst geld op willen besparen, ziet er als volgt uit:
 
  • Energiekosten (59 procent)
  • Boodschappen (50 procent)
  • Abonnementen (44 procent)
  • Verzekeringspremie (32 procent)
  • Kleding (30 procent)
  • Opvallend is dat verzekeringspremies pas op de vierde plek staan, terwijl hier aanzienlijk op bespaard kan worden. Overigens zijn Nederlanders daar redelijk van op de hoogte: één op de drie (36 procent) denkt geld te kunnen besparen door over te stappen.

    Op koopjesjacht!
    Om geld te besparen, is het vergelijken van prijzen voor velen stap één. Zeven op de tien (70 procent) geeft aan prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken als ze producten online aanschaffen. Aanbiedingen scoren is ook favoriet: twee derde van de Nederlanders (67 procent) speurt naar koopjes voordat ze boodschappen gaan doen. Vrouwen kijken vaker naar aanbiedingen (72 procent) dan mannen (62 procent).

    Nederlander stelt uit
    Hoewel we graag geld besparen, lijkt de Nederlander geen haast te hebben met administratieve zaken als verzekeringen vergelijken en eventueel overstappen. Een vijfde (negentien procent) stelt specifiek het overstappen van verzekeraar uit en neemt de verschillende verzekeringen en diensten dus niet jaarlijks onder de loep.
    Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct, vertelt: "Uit het onderzoek blijkt dat 29 procent van de Nederlanders denkt dat overstappen van verzekeraar een tijdrovende klus is, terwijl dit toch makkelijker en sneller gaat dan men denkt. Tegenwoordig kan alles gemakkelijk online en dat geldt ook voor het afsluiten van bijvoorbeeld een woon- en autoverzekering."
    Een concrete tip? "Stel jezelf de vraag hoelang het eigenlijk geleden is dat je bepaalde verzekeringen hebt afgesloten. Is je auto all-risk verzekerd, maar is hij inmiddels al wat ouder? Dan is het wellicht beter om je premie te verlagen, waardoor je per maand minder geld kwijt bent aan je autoverzekering. Verandert de samenstelling van je huishouden, bijvoorbeeld omdat je kind uit huis gaat of gaat samenwonen? Dan is dat een goed moment om je woonverzekering onder de loep te nemen," aldus Adams.
     

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Juristen voorzien stijging hoeveelheid geschillen
 Nederlanders zijn gerustgesteld dat zij komend jaar de energierekening kunnen betalen
 De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oldtimer rijden in de winter: vaste lasten en overgangsregeling
 Hypotheeknormen 2018 - loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit
 Risico’s op te hoge hypotheeklasten na pensioen
 VCP: Kom over de brug met lastenverlichting middengroepen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Helft werknemers kiest baan op basis van werktijden, arbeidsduur en flexibele tijdsregeling
Nederlanders koplopers in thuiswerken
HEMA, Bol.com en G-Star zijn dé internationale Digital Leaders
Aantal burn-outs stijgt opnieuw
Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
meer top 10