zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrijwel alle Nederlandse werknemers handelen privézaken af onder werktijd

Onderzoek geeft inzicht in gedrag van Nederlanders onder werktijd

18 november 2022 - De werk-privé balans is een veelbesproken onderwerp in de media, met name de impact van de recessie op medewerkers. De werkdruk is hoog in veel sectoren door grote personeelstekorten. Bovendien letten mensen door de inflatie extra op hun uitgaven. Maar wat voor impact heeft deze situatie op de productiviteit van Nederlanders op de (thuis)werkplek?

SD Worx deed onderzoek naar hoeveel tijd medewerkers besteden aan privézaken onder werktijd.



Privézaken in tijd van de baas: thuis vs. kantoor
Negen van de tien Nederlandse werknemers besteden tijd aan privézaken op een werkdag. Op kantoor is dit maximaal vijftien minuten (36 procent) of tussen de vijftien en 30 minuten (25 procent) per dag. Opvallend is dat slechts vijf procent van de werknemers op kantoor zegt meer dan een uur per dag privézaken te doen, terwijl dat cijfer onder thuiswerkers dubbel zo hoog is (tien procent). Welke privézaken we precies afhandelen zijn grotendeels gelijk voor werknemers die werken vanuit huis of op locatie.
"Uit eerder Europees onderzoek blijkt dat het hybride werken medewerkers meer vrijheid geeft," zegt Mark Bloem, Directeur bij SD Worx Nederland. "Echter, het zorgt er ook voor dat werk en privé soms door elkaar heen lopen. Zolang werkgevers dit op de juiste manier begeleiden kan die vrijheid heel fijn zijn. Het kan er juist voor zorgen dat medewerkers flexibeler en productiever zijn en meer werkplezier ervaren."

Wat doet de Nederlander onder werktijd?
Het onderhouden van contact, zoals het plegen van een telefoontje of beantwoorden van app of email-berichten (78 procent) staat ruim bovenaan het lijstje van zaken die mensen doen onder werktijd. Het bijhouden van sociale media (35 procent) en iets online (op)zoeken (29 procent) staan op de tweede en derde plek. Slechts zeven procent zegt af en toe te roken onder werktijd.

Mannen thuis meer bezig met privézaken
Thuiswerkers besteden meer tijd aan privézaken, dan mensen die op kantoor werken. 31 procent van de mannen geeft aan dagelijks meer dan een half uur van hun werktijd aan werkontwijkende-activiteiten te besteden, versus 20 procent van de vrouwen.
Aan welke privé-activiteiten dan precies aandacht wordt besteed tijdens het werken, verschilt amper tussen mannen en vrouwen. Het beantwoorden van privételefoontjes of -berichtjes steekt er voor zowel de mannen (79 procent) als vrouwen (77 procent) met kop en schouders bovenuit. Ook geeft een kwart van beide seksen aan weleens huishoudelijke taken te verrichten onder werktijd.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 80 procent van Nederlandse ontwikkelaars heeft moeite met een goede werk-privébalans
 Driekwart gebruikt werklaptop privé
 Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
 Meer ruimte tussen werk en privé
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10