zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer ervaart te weinig waardering

Slechts 40 procent ervaart voldoende waardering op het werk

11 oktober 2022 - Slechts 40 procent van de medewerkers van Nederlandse bedrijven en organisaties ervaart voldoende waardering. Dat blijkt uit een onderzoek dat Sparkler heeft laten uitvoeren naar haar waarderingsformule. Sparkler adviseert en ondersteunt bedrijven bij het organiseren van waardering in de bedrijfscultuur. Daartoe heeft de organisatie een waarderingsformule ontwikkeld, die bestaat uit de componenten Aandacht, Erkenning en Beloning.

Recent heeft Sparkler een onderzoek naar die waarderingsformule laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau MarketResponse. Dat onderzoek bestond onder meer uit een enquête onder 748 medewerkers van diverse bedrijven.



Slechts 40 procent ervaart voldoende waardering op het werk
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 40 procent van de medewerkers van Nederlandse bedrijven en organisaties op dit moment voldoende waardering ervaart. Daarnaast zegt vijftien tot twintig procent van de medewerkers helemaal geen erkenning, aandacht of beloning te ervaren. Aandacht verwacht men vooral van de leidinggevende, erkenning en beloning van het MT en de directie. Het gemiddelde rapportcijfer dat werknemers geven voor waardering is slechts een 6,9. Het onderzoek laat ook zien dat Aandacht, Erkenning en Beloning meetbaar bijdragen aan waardering.  
Sparkler concludeert dat er nog heel veel ruimte voor verbetering is wat de waarderingsbehoefte van medewerkers betreft. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen zijn meer tevreden en betrokken en dat heeft een positieve invloed op de prestaties van bedrijven. Zeker nu er krapte op de arbeidsmarkt is, is het belangrijk voor bedrijven om medewerkers aan zich te binden.

Missie
Nu de waarderingsformule wetenschappelijk bekrachtigd is, intensiveert Sparkler haar missie om werkend Nederland te ondersteunen in de waarderingsbehoefte. Daarvoor zijn diverse workshops en tools voor organisaties ontwikkeld, waaronder een waarderingsjaarplan. Ook zal Sparkler de uitkomsten van het onderzoek presenteren in een whitepaper.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft werknemers in het mkb wil andere baan, vooral door gebrek aan waardering
 Communicatieteams bij overheid worden steeds belangrijker, maar raken ook overbelast
 Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
 IT'ers zuchten onder personeelsgebrek en onderwaardering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10