zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk

Zorgen dreigen onopgemerkt te blijven bij bedrijven

3 oktober 2022 - Bijna 40 procent van de Nederlandse vrouwelijk werknemers verbergt hun ware gevoelens op het werk, waardoor hun zorgen onopgemerkt dreigen te blijven bij organisaties. Uit nieuw onderzoek dat in opdracht van employee experience platform Culture Amp werd uitgevoerd, blijkt dat bijna twee keer zoveel vrouwen (37 procent) als mannen (21 procent) doet alsof alles goed gaat, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Hoewel ze doen alsof alles goed gaat, geeft 30 procent van de ondervraagde vrouwen toe dat ze de afgelopen maand hebben gehuild vanwege een probleem op het werk, tegenover één op de tien mannen. Bovendien zegt 40 procent van de vrouwen, op het werk boos te zijn geweest in diezelfde periode. Bij mannen lag dit percentage op slechts 24 procent.



42 procent zoekt naar andere baan vanwege salaris
De uitkomsten van het onderzoek kunnen verder belangrijke aanwijzingen bieden aan Nederlandse organisaties die een personeelstekort hebben, of te maken hebben met werknemers die een andere uitdaging willen. Want van de vrouwen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, zegt 42 procent te vertrekken vanwege het salaris. 27 procent noemt een stressvolle werkomgeving als reden om te willen vertrekken, tegenover dertien procent mannen. Ook de bedrijfscultuur is voor vrouwen vaker een belangrijke reden om hun werkgever te verlaten (29 procent) dan voor mannen (18 procent).
Externe factoren verhogen de druk. Naast de algehele zorgen over stijgende kosten van levensonderhoud, maakt 44 procent van de ondervraagde vrouwen zich zorgen over de mogelijke gevolgen van de toestand in de wereld voor hun kansen op werk, tegenover 34 procent van de mannen.
In een reactie op de bevindingen zegt Wesley Hendriks, director customer success EMEA bij Culture Amp: " Het is mogelijk dat stress-signalen of ontevredenheid over de dagelijkse gang van zaken op het werk onopgemerkt en onopgelost blijven, omdat vrouwen hun zorgen vaak verbergen en niet de steun zoeken die zij nodig hebben van managers en collega's.
Dit kan grote gevolgen hebben voor diversiteit, gelijkheid en inclusie. Bedrijven moeten nagaan of hun cultuur en beleid vrouwen beter in staat  zouden kunnen stellen, om hun ware gevoelens bekend te maken. Zijn de prestatie- en promotieprocessen wel transparant? Zijn ze ontworpen om vooroordelen te verminderen? Krijgen degenen die gevoelens zoals stress uiten nog steeds toegang tot kansen en promotie? Zo niet, dan zullen vrouwen hun gevoelens op het werk blijven afschermen, onder meer uit angst dat dit hun carrière negatief zal beïnvloeden."
 
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
 'Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers'
 Stress de norm: 89 procent ervaart stressklachten
 Tips om psychisch verzuim en burnouts te verminderen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10