zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt

Shopgedrag blijvend veranderd door pandemie

20 september 2022 - Maar liefst 43 procent van de Nederlanders verwacht dat de economie alleen maar zal verslechteren de komende zes maanden. Dit blijkt uit onderzoek van Mollie onder 3.000 Europeanen, waaronder 500 Nederlanders. Wanneer we een jaar vooruitkijken is er ook weinig optimisme: 47 procent denkt dat we er dan nog slechter voorstaan. Een kwart (26 procent) verwacht dat de situatie vergelijkbaar zal zijn met nu. Toch zijn Nederlanders, samen met de Britten, het meest positief over de economische vooruitzichten.

Mocht de inflatie alleen maar verder toenemen, dan heeft dit ook effect op het shopgedrag van de consument. Bijna een op de drie consumenten (30 procent) zal dan veel minder uitgeven in online winkels. Nog eens 45 procent geeft aan wat minder te gaan besteden en 26 procent verwacht geen verandering in hun online uitgavenpatroon. Als we naar de rest van Europa kijken dan is het percentage Nederlanders dat minder verwacht uit te gaan geven significant lager dan in andere landen.


 
Dezelfde webshops blijven in trek
Als de gemiddelde Nederlander komend jaar wel online shopt, dan verwacht de helft (49 procent) voor dezelfde websites als voorheen te kiezen. 23 procent denkt de komende tijd juist vaker voor de grotere retailer te kiezen. Een soortgelijk percentage (22 procent) verwacht juist de switch naar de kleinere retailers te maken.
Maar hoe winkelt de consument dan momenteel? Bijna de helft (48 procent) van de consumenten kiest voor internationale groothandels zoals Amazon en Ebay. Een ander aanzienlijk deel (37 procent) passeert de marktplaatsen en gaat rechtstreeks naar de online winkel van het merk zelf om een item aan te schaffen. Maar de consument weet ook niet altijd bij welke winkel ze het best terecht kan en vertrouwt dan op zoekmachines. 31 procent maakt daarvan gebruik om de gewenste producten te vinden. Een kwart (24 procent) vindt een overzicht van de opties belangrijk en gebruikt een vergelijkingswebsite om tot de juiste keuze te komen. 
 
Shopgedrag blijvend veranderd door pandemie
Hoewel de verslechterde economische situatie ervoor kan zorgen dat consumenten online minder uitgeven, zullen we niet teruggaan naar de situatie van voor de coronapandemie. Bijna een derde (31 procent) geeft aan momenteel meer online te shoppen dan voor de pandemie. Negentien procent was de afgelopen twee jaar meer op de online shopkanalen te vinden, maar winkelt nu weer zoals voorheen. Nog een groep van negentien procent winkelt op dit moment juist vaker fysiek dan zij deden voordat COVID-19 uitbrak.
Raymond Lansheuvel, Head of Business Development Nederland bij Mollie: "Tijdens de coronapandemie hebben we een enorme groei in ecommerce gezien. Deze groei stagneert op dit moment door de onzekere economische tijden waarin we leven. Daarom is het extra belangrijk dat webshops zich zo aantrekkelijk mogelijk voor de consument maken. Enkele tips die daarbij gaan helpen: wees allereerst duidelijk over je bezorgkosten en geef bijvoorbeeld inzicht in de risico’s die aan Buy Now, Pay Later hangen. Zo weet de consument direct waar deze aan toe is en dat zal tot meer aankopen leiden. Wil je daarnaast met je webshop ook buiten Nederland verkopen, dan moet je rekening houden met de favoriete betaalmethode per land. Zet in België bijvoorbeeld Bancontact bovenaan het rijtje mogelijke betaalmethoden. Als laatste is het retourbeleid ontzettend belangrijk voor de consument, dit moet zo gemakkelijk mogelijk gaan. Een externe partij kan je hier eventueel bij helpen om het technisch af te kaarten. Zo houd je je klanten tevreden en weet je zeker dat zij bij jouw webshop terugkomen." 
 
Meer weten over het onderzoek en wat webshops kunnen doen om klanten aan te trekken en behouden? Lees: https://www.mollie.com/nl/papers/european-ecommerce-report
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesformule: webshop plus pop-up store
 De kracht van influencers: met minder budget naar een enorm bereik
 Flexibele bezorging in tijden van economische onzekerheid
 Internetshopper start vanwege corona eerder met cadeaus inkopen buiten de EU
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10