zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven erkennen steeds vaker het belang van corporate identity management

Corporate identity management is ongelofelijk belangrijk

29 augustus 2022 - Steeds meer bedrijven denken na over de bedrijfsidentiteit. De volledige communicatiestijl wordt hierop afgestemd en soms moet zelfs de kantoorinrichting eraan geloven. Maarten Pannencoucke is expert corporate identity management bij Enveloppenland. Hij heeft het onder andere over het belang van corporate identity management en over hoe eenvoudige dingen als bedrukte luchtkussen enveloppen het verschil kunnen maken.

"De bedrijfsidentiteit of de corporate identity bestaat uit alle elementen op basis waarvan een organisatie kan worden herkend. Bij CIM of Corporate Identity Management beheert men met andere woorden alle relevante aspecten aan de hand waarvan een organisatie kan worden herkend. Het gaat soms over eenvoudige dingen, bijvoorbeeld over het ter beschikking stellen van de juiste afbeeldingen, logo’s en briefhoofden aan medewerkers. En over het controleren of de medewerkers ze wel juist gebruiken. Maar het gaat ook over het nadenken over welk lettertype, welke presentatiestijl en welke begroetingsvorm past binnen de gewenste bedrijfsidentiteit," legt Pannencoucke uit.



Meer dan alleen documenten, mails en briefhoofden
"De bedrijfsidentiteit kan niet alleen op officiële documenten, in mails en in brieven tot uiting worden gebracht, maar bijvoorbeeld ook op verpakkingen en verzendmaterialen. Ook de materiaalkeuze kan daarbij een rol spelen. Een verzekeraar die bijvoorbeeld inzet op een optimale zekerheid, kiest bij voorkeur voor wat dikker papier en stevige enveloppen. Dat kan heel ver gaan, tot prachtige kerstkaartjes die worden verzonden in bedrukte luchtkussenenveloppen," gaat Pannencoucke verder.
Volgens Pannencoucke is het e-commercebedrijf Coolblue een goed voorbeeld: "Coolblue werkt met verpakkingsdozen die helemaal trouw blijven aan de huisstijl en aan de uit te stralen bedrijfsidentiteit. En de pakjes worden ook nog eens rondgebracht in al even originele bestelauto’s. Of via fietsbezorgers, want ook waarden als duurzaamheid vormen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsidentiteit. Het toont aan hoever bedrijven hierin kunnen en horen te gaan."

Corporate identity management is ongelofelijk belangrijk
Pannencoucke heeft het ook over het belang van corporate identity management: "Het is enorm belangrijk dat de corporate identity goed aansluit bij de onderneming en dat men hier consequent trouw aan blijft. Als een document bijvoorbeeld verkeerde ontwerpelementen op de verkeerde plaats bevat, kan dat heel de bedrijfsidentiteit in diskrediet brengen. Als een bedrijfsidentiteit echter goed wordt gebracht, kan het zo sterk worden dat alleen al een lettertype, een afbeelding, kleurgebruik of een bepaalde schrijfwijze voor herkenning zorgt. En dat zorgt dan weer voor een sterker merk."

Niet alleen het werk van de marketingexpert
"Men denkt wel eens dat het vooral marketing- en communicatieteams zijn die ervoor moeten zorgen dat de corporate identity goed wordt verspreid. Deze teams zijn inderdaad belangrijk, maar er zijn in werkelijkheid ook talloze andere actoren bij betrokken. Zo moeten materialen doeltreffend worden verspreid en dat wil zeggen dat ook de IT-afdeling hierbij wordt betrokken. Bovendien moet iedere individuele medewerker op de hoogte zijn van het belang van het gebruik van de juiste materialen. Om dit te realiseren, wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van zogeheten CIM-software. Deze software maakt het mogelijk om ontwerpelementen centraal op te slaan en te communiceren," sluit Pannencoucke af.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitalisering van customer journey is topprioriteit voor Nederlandse bedrijven
 Whitepaper toont belang van identity management in digitale HR transformatie
 Bedrijven kunnen fraude terugdringen bij zekerheid over klantidentiteit
 Identity & access management heeft in zakelijke omgeving een lange weg te gaan
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10