zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven kunnen fraude terugdringen bij zekerheid over klantidentiteit

1 februari 2018 - Zes op de tien bedrijven ervaren hetzelfde of meer verlies als gevolg van fraude in vergelijking met een jaar geleden. Dat blijkt uit het Global Fraud and Identity Report van Experian.

Dit rapport beschrijft wereldwijde fraudetrends en laat zien dat bij de meeste bedrijven – 72 procent – fraude een groeiend probleem is.


 
Identiteit klanten
Het onderzoek laat zien dat bedrijven meer inspanningen moeten doen om de identiteit van hun klanten vast te stellen om fraude tegen te gaan. Bij de meeste bedrijven staat verdenking centraal bij fraudedetectie; bij een dergelijk proces is er meer focus op detectie dan op toestemming en zekerheid over de identiteit. 71 procent van de bedrijven bevestigt dan ook dat ze meer transacties tegenhouden dan goed voor ze is. Dit zorgt niet alleen voor een verlies in omzet, maar is ook slecht voor de lifetime value van een klant. De respondenten zijn het erover eens dat de omzet zou toenemen als ze nauwkeuriger zouden zijn in het bepalen van de identiteit van een klant en zo minder transacties zouden tegenhouden. 84 procent zegt dat de noodzaak van het terugdringen van frauderisico’s verminderd kan worden als ze zeker zouden zijn van de identiteit van hun klanten.
 
Belang van vertrouwen
Nu bedrijven werken aan digitale transformatie, erkennen ze het belang van vertrouwen bij zakendoen en de behoefte aan technologie die daarbij kan helpen. "Of het nu gaat om onze bankzaken of om online shoppen, het feit dat we als persoon herkend worden door degene met wie we zaken doen, is al heel lang een gegeven dat we als positief ervaren", zegt Kathleen Peters, Senior Vice President Global Fraud and Identity van Experian. "Herkenning stimuleert vertrouwen en dat zorgt voor een veilig en beschermd gevoel. Vertrouwen is de valuta binnen digital commerce. En technologie kan dat mogelijk maken."
 
Herkenning versus privacy
Het onderzoek wijst uit dat consumenten het belangrijk vinden om herkend te worden en dat ze tegelijkertijd van hun bank of online retailer verwachten dat die er alles aan doet om hun gegevens en transacties te beschermen. Bijna zeven op de tien consumenten zijn positief over beveiligingsprotocollen, omdat die hen een veilig gevoel geven. Dat betekent echter niet dat ze van teveel drempels en ongemak houden. De meest effectieve strategieën voor fraudedetectie en identiteitsbepaling bieden veiligheid zonder verstoring van de klantervaring.
 
Slimme fraudeurs
"Fraude ontwikkelt zich continu en fraudeurs worden steeds slimmer. Goede fraudedetectie vereist verschillende strategieën, waaronder betere klantherkenning," aldus Peters. "Kort gezegd: hoe beter u uw klant herkent, hoe beter u fraude herkent."
 
Overige bevindingen
Experian ondervroeg voor dit onderzoek meer dan 5.500 consumenten en 500 managers in elf markten op verschillende plekken in de wereld. Overige bevindingen zijn:
 
 
  • een op de vier consumenten stopte met een transactie, omdat het instellen van een nieuw account te veel informatie vereiste;
  • 35 procent van de consumenten zou meer online transacties uitvoeren als er minder beveiligingsdrempels zouden zijn;
  • slechts 40 procent van de bedrijven is ‘zeer overtuigd’ van hun vermogen om fraude te detecteren;
  • 52 procent van de bedrijven gebruikt nog wachtwoorden voor fraudedetectie en -protectie;
  • 75 procent van de bedrijven is geïnteresseerd in geavanceerdere fraudedetectiemethodes die geen impact hebben op de digitale klantervaring.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Gelaagde security belangrijker dan ooit door toename verschillende malware-varianten
 Kwart hoogopgeleiden zoekt andere baan vanwege leidinggevende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers spelen cruciale rol bij beveiliging
 Cybercriminaliteit meest opkomende vorm van fraude voor bedrijfsleven
 Nauwelijks fraude bij internetbankieren
 Financiële instellingen herkennen frauduleuze transacties vaak niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10