zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander bang voor misleidende online reviews

Acht op tien zien van aankoop af na lezen slechte beoordeling

7 juli 2022 - Maar liefst vier op de vijf Nederlanders zijn bang voor onjuiste online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo onder 1.075 Nederlanders van zestien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Toch betekent dit niet dat Nederlanders online reviews niet meer op waarde schatten, want maar liefst 84 procent van hen annuleert weleens het aankoopproces op basis van een slechte review.

Vooral hoogopgeleiden lijken gevoelig voor online reviews. Zo is maar liefst 84 procent van hen bang voor misleidende gebruikersbeoordelingen en ziet 91 procent weleens af van een aankoop naar aanleiding van een negatieve review. Onder praktisch opgeleiden bedragen deze percentages 75 en 74 procent. "Het is goed dat mensen niet alles wat ze online lezen voor waarheid aannemen," zegt Pieter Westerhuis, medeoprichter van Trustoo. "Gelukkig is er onlangs een nieuwe wet ingevoerd die misleidende reviews aanpakt. Vanwege die wet moeten aanbieders de authenticiteit van berichten toetsen voordat zij ze als review mogen plaatsen. Hiermee ligt de verantwoordelijkheid én aansprakelijkheid direct bij de aanbieders. Dit is onderdeel van een breder pakket aan beschermende maatregelen die in de gehele EU gelden."


 
Gehoord voelen
Nederlanders beperken zich niet enkel tot het lezen van online reviews. Zo schrijft maar liefst 58 procent van hen af en toe een negatieve review uit onvrede. Tegelijkertijd geeft vijf procent van de respondenten openlijk toe dat ze een keer een feitelijk onjuiste beoordeling hebben geplaatst. Opvallend is dat met 67 procent vooral Flevolanders hun ongenoegen uiten in de vorm van negatieve online beoordelingen. Respondenten uit Overijssel doen dit het minst (45 procent). Verder zijn jongeren tot dertig jaar oud het minst vies van onwaarheden in online reviews: van hen schreef een tiende weleens een valse beoordeling. Westerhuis: "Mensen willen zich gehoord voelen als ze ontevreden zijn en weten ondertussen dat negatieve online reviews vaak meer impact hebben dan een directe persoonlijke klacht. Mede daardoor is het voor bedrijven haast onvermijdelijk om – soms ook onterechte – slechte beoordelingen te krijgen. Jezelf hiertegen verdedigen is vrijwel ondoenlijk, maar tevreden klanten een online tegengeluid laten creëren kan natuurlijk wel."
 
Bronnenvergelijking
Behalve geannuleerde aankopen wijzen meer signalen erop dat online reviews het aankoopproces nog altijd flink beïnvloeden. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst tachtig procent van de Nederlanders eerder reviews raadpleegt als ze de verkopende partij niet kennen, terwijl 78 procent gebruikersbeoordelingen het liefst vanuit meer dan één bron raadpleegt. Dit laatste doen mannen vaker (81 procent) dan vrouwen (75 procent). Westerhuis: "Juist voor relatief onbekende partijen zijn eerlijke online reviews een uitkomst. Zonder al te veel naamsbekendheid kunnen zij op basis van de juiste dienstverlening en tevreden klanten het vertrouwen van de consument winnen. Zeker wanneer meerdere bronnen dit bevestigen. Bovendien krijg je door het raadplegen van reviews vanuit meerdere bronnen een volledig en eerlijk beeld, dus het mes snijdt aan twee kanten."
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
 Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
 Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen
 Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
 Zonder data geen effectieve marketing
 Klantfeedback krijgt weinig opvolging
 
 
reacties
 
OnlineCasinoGround  |   | 
26-07-2022
 | 
15:21 uur
Ook wij zien steeds vaker onjuiste en misleidende reviews geplaatst worden op ons platform. Om deze reden investeren we veel tijd in review management, om de bezoeker te beschermen van onjuiste informatie. We vinden dat een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij de partij waar de reviews op gepubliceerd worden als het gaat om het waarborgen van de betrouwbaarheid van deze reviews.
Top 10 Games  |   | 
9-09-2022
 | 
07:14 uur
Heel normaal om daar bang voor te zijn. Je ziet het steeds vaker: pure marketing. Gelukkig zijn zoekmachines zoals Google al bezig om het echte van het neppe te filteren: dus hopelijk wordt het lastig in de nabije toekomst om überhaupt een neprecensie te vinden.
Persbericht  |   | 
10-09-2022
 | 
09:17 uur
Goed dat ze dit eens aanpakken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Nederlandse werkgevers staan sporten onder werktijd niet toe
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Trends voor de datacenterbranche
Zes tips voor meer werkgeluk en vitaliteit in 2023
Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
Met geknepen billen achter het stuur: storm, regen en gladheid zorgen voor de meeste zenuwen
Zakelijk gebruik NFT’s onbekend terrein voor financieel verantwoordelijken
meer top 10