zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie

19 februari 2018 - Een nieuw rapport van Harvard Business Review Analytic Services in samenwerking met DXC Technology toont dat bedrijven een intensere druk verwachten vanuit digitale disruptie.

Ondertussen maken bedrijven zich zorgen dat organisatorische logheid en weerstand tegen verandering hen tegenhoudt.


In het rapport, getiteld Winning Through Change in the Digital Economy,worden de houdingen en verwachtingen van bijna 400 leiders uit alle sectoren van het bedrijfsleven onderzocht. Het rapport geeft de digitale gereedheid van de organisaties weer en biedt richtlijnen voor het benutten van de digitale mogelijkheden in alle sectoren.
 
Digitale initiatieven
Uit de enquêteresultaten blijkt dat veel organisaties worstelen met hun digitale initiatieven – ongeveer een derde (32 procent) van de topmanagers geeft aan dat hun organisaties niet erg digitaal zijn. Dat betekent dat minder dan een kwart van hun producten, activiteiten en bedrijfsmodellen afhankelijk zijn van hun vermogen om digitale informatie en technologieën in te zetten.
 
Uitgebreide verandering
79 procent van de respondenten geeft ook aan dat hun organisaties een uitgebreide of substantiële verandering zullen ondergaan om de komende vijf jaar verder te digitaliseren. Slechts een klein percentage (zeven procent) vond echter dat hun organisaties in zeer grote mate openstaan voor verandering. Meer dan een derde (35 procent) meldt dat hun organisaties enigszins openstaan ​​voor verandering.
 
Belang moderne technologie
"De bevindingen uit dit onderzoek onderstrepen het belang van moderne technologie en brede organisatorische veranderingen bij het doorvoeren van digitale transformatie," zegt Dan Hushon, senior vice president en chief technology officer bij DXC Technology. "De resultaten komen overeen met het doel van DXC om klanten te helpen vooruitgang te boeken in hun digitale transformatie. Leiders die digitaal denken, begrijpen de noodzaak om experts samen te brengen die diepgaande branchekennis hebben, naast analytische en creatieve vaardigheden, beleidskennis en het vermogen om problemen met een andere aanpak en op de juiste schaalgrootte op te lossen."
 
De sprong naar digitaal maken
Meer dan de helft van de respondenten (53 procent), is van mening dat communicatie vanuit het management over de noodzaak om te veranderen de belangrijkste factor is om een ​​veranderingsgezinde organisatie of cultuur te creëren. Daarbij komt:
Topmanagers verwachten dat de druk om ingrijpend te veranderen als gevolg van alle digitale wijzigingen in de komende vijf jaar versnelt en intensiveert. Om bij te blijven, zetten de meeste ondervraagde bedrijven (89 procent) op dit moment nieuwe organisatiestructuren en teams op die de digitale activiteiten en bedrijfsmodellen ondersteunen, waarbij meer dan een vijfde (22 procent) dit organisatiebreed doorvoert, in plaats van alleen in bepaalde onderdelen van de organisatie.
Naarmate organisaties nieuwe bedrijfsmodellen voor de digitale economie ontwikkelen, hebben ze een ander ondersteuningsniveau nodig van hun leveranciers. Het partnermodel is dus niet toekomstbestendig. Bijna de helft van de topmanagers (46 procent) zegt ingrijpende wijzigingen in hun partnerportfolio te moeten aanbrengen.

Opvallende financiële stijging
Meer dan de helft (55 procent) van de zeer digitaal-ingestelde bedrijven geeft aan een opvallende financiële stijging te hebben ervaren door hun digitale inspanningen, vergeleken met slechts twintig procent van de redelijk digitaal-georiënteerde organisaties en slechts zes procent van de minder digitaal-gezinde.
"Succesvolle bedrijven passen een iteratieve aanpak toe op hun organisatiestructuren, net als bij hun productontwerp – ze leren door te proberen," zegt Alex Clemente, managing director van Harvard Business Review Analytic Services. "Digitalisering vraagt ​​om nieuwe vaardigheden en manieren van werken, wat grotere investeringen vergt in de begeleiding van medewerkers en in cultuurverandering. Dit onderzoek biedt advies voor algemeen en IT-managers in alle sectoren over hoe te overleven en groei te realiseren in een steeds digitalere wereld."
 
Wereldwijde aangelegenheid
De huidige technologische disruptie is direct een wereldwijde aangelegenheid, en de snelheid waarmee deze zich verspreidt is groter dan bij voorgaande technologische veranderingen. Zoals dit onderzoek aantoont, zijn de meest succesvolle organisaties in staat om de vruchten te plukken van de versnelde verandering en weten ze het momentum in de loop van de tijd vast te houden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
 Tien MVO-managers op shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2018’
 Nederlander heeft liever geen expat als collega
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat
 CIO verwacht problemen met managen digitale performance
 In vijf stappen omarmen ook uw medewerkers digitalisatie
 Zes richtlijnen voor digitale transformatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
meer top 10
vacatures
meer vacatures