zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

80 procent van de Europeanen verkiest CTV boven lineaire tv

Duidelijke verschuiving (kijk)gedrag in het on demand kijken van videocontent via een internetverbinding op een groot scherm

14 juni 2022 - Ruim 80 procent van de Europeanen verkiest connected TV (CTV) – het on demand kijken van videocontent via een internetverbinding op de ‘normale’ tv – boven lineaire tv. Kijkers hebben ook een duidelijk grotere interesse en aandachtsspanne (12,2 seconden) voor advertenties binnen CTV dan bij lineaire tv (9,4 seconden) en YouTube (2,1 seconden).

Dit en meer blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat COG Research, in opdracht van de ShowHeroes Group, in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en vijf andere Europese landen uitvoerde. 


 
CTV vooral in Spanje, Frankrijk en Nederland populair
Hoewel de Europese marktpenetratie in vergelijking met de Verenigde Staten nog niet zo hoog is, laten de nieuwe onderzoekscijfers zien dat Europa en het Verenigd Koninkrijk een grote inhaalslag op CTV-gebied aan het maken zijn. Van de zeven onderzochte landen is het aantal CTV-kijkers in Spanje met 86 procent het hoogst. Na Frankrijk (84 procent) en Oostenrijk (82 procent) staat Nederland met 81 procent op de vierde plek van landen waar de respondenten een duidelijke voorkeur voor CTV hebben boven lineaire tv. De gemiddelde dagelijkse kijktijd van CTV-kijkers in Nederland is een tot twee uur, maar 35 procent van de gebruikers zegt dat ze meer dan vier uur CTV-content per dag kijken. 
 
Nederlanders kiezen voor gemak
Nederlandse kijkers verschillen van andere Europese. Voor Nederlandse kijkers is vooral het gemak van een knop op de afstandsbediening die hen direct naar hun favoriete apps brengt, een belangrijke reden waarom zij advertising video on demand (AVOD)-apps gebruiken. Die voorkeur voor gemak komt ook duidelijk naar voren in de vragen over advertenties op de verschillende kanalen. Nederlandse kijkers vinden originaliteit belangrijk en hebben daarnaast vooral interesse in advertenties die gebruikmaken van functies waarmee ze direct actie kunnen ondernemen, zoals QR-codes. Van de Nederlandse respondenten gaf 40 procent aan gebruik te hebben gemaakt van een QR-code in advertenties, en 52 procent zou deze functionaliteit vaker willen zien. Verder gaf 67 procent van de respondenten aan liever CTV-advertenties te zien dan advertenties op YouTube of lineaire tv. CTV-advertenties zijn in hun optiek korter, relevanter en van betere kwaliteit. 
  
Relevantie biedt kansen voor adverteerders
"Wat opvalt in het onderzoeksrapport is dat bij CTV-content de kijkers beduidend meer interesse in advertenties hebben en deze ook beter onthouden dan bij andere mediakanalen. Dat biedt kansen voor adverteerders," aldus Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group. "Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv."
 
Nieuwe inzichten voor de markt
Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group zegt het volgende over het onderzoek: "Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich uitgeblust na werkdag
 Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen
 Nederland op twaalfde plaats als voorkeursland om in te wonen en te werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digital advertising groeit verder door in crisisjaar 2020
 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 TV in 2020: 50 procent kijkt mobiel
 Nederlander kijkt 200 uur meer online video
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Houten wandpanelen voor een warme en huiselijke sfeer
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?
Helft bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen
Een op zes Nederlanders heeft financiële geheimen voor partner
Het belang van technologievaardigheid in de C-suite
Dit is waarom je de meeste vormen van MFA beter niet kunt gebruiken
Noodgedwongen een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde
Eén op de vijf kan eerste werkdag nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen
Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
93 procent van alle organisaties met OT-omgevingen kreeg te maken met hackers
Weg met de werkdip: vijf tips voor meer plezier in je werk
meer top 10