zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digital advertising groeit verder door in crisisjaar 2020

Adverteerders besteden 2,34 miljard euro aan digital advertising

20 april 2021 - In tegenstelling tot de negatieve groeiverwachtingen van een jaar geleden is het marktaandeel van digital advertising in 2020 opnieuw gegroeid. Dit ging ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien.

Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders 2,34 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Search blijft de grootste categorie in online advertising en groeide verder door met zeven procent. Dit en meer blijkt uit de cijfers in de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA presenteerde.


 
Groei van zes procent
Bij het verschijnen van de vorige Ad Spend Study, ten tijde van de ‘eerste golf’, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study 2020 zijn dan ook des te opvallender te noemen. Het shockeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of gecanceld. Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen, wat voor een overall groei van zes procent ten opzichte van 2019 heeft gezorgd. 
 
De impact van COVID-19 
Naast een aanhoudende groei van online video (+negentien procent) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising, die met 37 procent daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19. Deze zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor de vraag naar het medium OOH vrijwel direct verdampte. Een andere opvallende verschuiving die door de pandemie is veroorzaakt, is de toename van het aantal performancecampagnes. De respondenten gaven aan dat door alle onrust de behoefte aan ROI en beproefde methodes toenam, met als gevolg dat er minder brandingcampagnes zijn ingezet. Voor 2021 verwachten de respondenten wederom een sterke groei van digital advertising in zijn geheel, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor marketplaces. 
 
Versnelling digitale transformatie 
Saskia Wagenmakers, vicevoorzitter VIA: "De digitale transformatie is door COVID-19 enorm versneld. Zo ook de versnelling in de digitalisering van de mediabestedingen. Het is belangrijk voor bedrijven om te blijven digitaliseren en investeren in e-commerce en de tempoversnelling die COVID-19 hierin heeft gebracht vast te houden. De grote vraag zal zijn welk consumentengedrag er ook na COVID-19 structureel veranderd zal zijn. Wendbaarheid, goed kijken naar kansen, creatief ondernemerschap, verbinden en samenwerken en het kunnen omgaan met onvoorspelbaarheid blijven cruciaal voor bedrijven, ook in de toekomst."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 De drie meest voorkomende koopfouten bij SSD’s
 Digitale leiders zien digitalisering van infrastructuur als grootste prioriteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
 Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen
 Search advertising blijft ongekend populair
 Online advertising groter dan alle andere traditionele mediumtypen samen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
Zo erkent u gemaakte fouten!
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10