zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart

Bijna helft managers vindt werknemer zelf verantwoordelijk voor gezondheid

10 juni 2022 - 80 procent van de managers waardeert het als medewerkers delen dat ze gezondheidsklachten hebben. Dit blijkt uit de ManagementScore van ISBW, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland. Bijna de helft (47 procent) van de managers verwacht ook dat medewerkers zelf aankaarten wanneer ze rondlopen met problemen.

Het welzijn van medewerkers staat hoog op de agenda van managers. Zo hecht een ruime meerderheid van de managers veel waarde aan de mentale (80 procent) en fysieke gezondheid (79 procent) van teamleden. Driekwart van de managers zegt ook daadwerkelijk op de hoogte te zijn van hoe het met zijn of haar medewerkers gaat. Een derde (33 procent) maakt wekelijks tijd vrij om het gesprek hierover aan te gaan. 32 procent doet dit maandelijks.


 
Verantwoordelijk voor welzijn
45 procent van de managers vindt dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid. Eén vijfde van de managers (achttien procent) legt deze verantwoordelijkheid bij de manager of leidinggevende van de werknemer en zestien procent legt de verantwoordelijkheid bij de directie. Wel zet de meerderheid van de managers zich in om het welzijn van medewerkers te stimuleren. Zo voert 60 procent van de managers regelmatig persoonlijke gesprekken. Ook het afstemmen van werkzaamheden op voorkeuren en wensen van medewerkers (34 procent) en het investeren in de werksfeer (32 procent) zijn populaire manieren voor managers om het welzijn van medewerkers te stimuleren.
Rob Rijbroek, directeur ISBW: "Gezonde en vitale werknemers zijn productiever en hebben meer plezier in hun werk. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid van iemands welzijn bij zichzelf, maar als manager speel je hier zeker ook een rol in. Denk aan het creëren van een prettige en veilige werksfeer waarin medewerkers daadwerkelijk dingen durven aan te kaarten. Hierin geldt: goed voorbeeld doet goed volgen. Draag daarom actief bij aan een open organisatiecultuur. Wees eerlijk en oprecht naar medewerkers toe, ga het gesprek aan en wees niet bang om ze een spiegel voor te houden wanneer je denkt dat ze met problemen kampen. Bied vervolgens hulp aan waar nodig. Dat leidt uiteindelijk niet alleen tot een fijnere werksfeer en meer werkgeluk, maar ook tot betere resultaten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Waarom bewegen er toe doet: tips om als thuiswerker gezond en wel te blijven
 Vierde Covid-19 golf maakt werknemerswelzijn topprioriteit voor werkgevers
 Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10