zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vierde Covid-19 golf maakt werknemerswelzijn topprioriteit voor werkgevers

Veel werknemers hebben het gevoel niet te krijgen wat ze nodig hebben

18 november 2021 - Door het toenemende aantal berichten over de 'vierde COVID-golf' worden werkgevers steeds meer geconfronteerd met het feit dat de eerste helft van 2022 hetzelfde lijkt te worden als 2021. Sinds het begin van de wereldwijde pandemie in 2020 heeft COVID-19 een ongekende druk gelegd op bedrijven en hun personeel, waardoor de mentale en fysieke gezondheid van werknemers vaak in het gedrang is gekomen.

Uit recent onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlandse werknemers een zekere mate van burn-out ervaart sinds ze zijn overgestapt op thuiswerken.


Het ondersteunen van het welzijn van werknemers zal in de nabije toekomst prioriteit nummer één blijven voor werkgevers. Werknemers van wie het fysieke, mentale, financiële, familiale- en/of andere soorten van welzijn wordt beïnvloed, hebben een grotere neiging om van werkgever te veranderen, blijven achter in hun arbeidsproductiviteit en zijn vatbaarder voor ziekteverzuim. Gezondheid en welzijn van werknemers lijkt niet langer een ‘leuk extraatje’ voor HR-teams, maar is nu een vast onderdeel van het gesprek in de directiekamers. Bovendien moeten directies zich niet alleen zorgen maken over wat hun werknemers van hun welzijnsbeleid vinden, maar ook over wat externe belanghebbenden ervan vinden. Uit een recente studie blijkt dat bedrijven uit de hele G20 verwachten dat het welzijn van werknemers na de pandemie de komende twaalf  maanden het grootste aandachtsgebied in de media zal zijn.
 
Spanningsveld
De uitdaging ligt in het spanningsveld tussen de verwachtingen van werkgevers en werknemers op het gebied van gezondheid. Veel werkgevers beperken hun verantwoordelijkheid ten aanzien van het fysieke welzijn van hun werknemers en als gevolg daarvan hebben veel werknemers het gevoel dat ze zaken als stress en angst op het werk niet kunnen bespreken.
Deze kloof in verwachtingen is niet langer houdbaar. Willen bedrijven zakelijk succes en economische vitaliteit bereiken, dan moet men de urgentie verhogen op het algehele welzijn van werknemers. Recent onderzoek, in opdracht van zorgverlener Cigna, toont aan dat de meerderheid van de programma's die de gezondheid en het welzijn van hun personeel optimaliseren, een hoog rendement op de investering opleveren, door lagere kosten voor gezondheidszorg, een lager verzuim en een hogere productiviteit.
 
Werknemerswelzijn
In het kader van het bovenstaande, deelt Cigna Europe de volgende aanbevelingen om werkgevers te ondersteunen in het versterken van hun werknemerswelzijn beleid:
 
 
  • De verwachtingen van werknemers veranderen snel en bepalen het landschap van de huidige en toekomstige beroepsbevolking. Het traditionele werkmodel is vervangen door flexibel en hybride werken en de werkpatronen zijn aangepast aan drukke levens en schema's. Het beleid en de cultuur van de werkplek moeten daarop worden afgestemd.
  • Werkgevers moeten ook nadenken over de betrokkenheid van hun werknemers en de unieke cultuur van hun organisatie, vooral wanneer mensen elkaar zelden persoonlijk ontmoeten. Verbetering van de communicatie is een fundamentele stap om de betrokkenheid te vergroten. Open de communicatiekanalen tussen managers en werknemers en zorg voor een tweerichtingsgesprek. Managers moeten altijd het goede voorbeeld geven en zich benaderbaar en persoonlijk opstellen.
  • Werkgevers concurreren nu om talent van over de hele wereld. Er zijn tevens meer mogelijkheden beschikbaar voor mensen, omdat ze in theorie overal vandaan kunnen werken. Bij het werven en behouden van personeel gaat het dan ook niet langer alleen om salaris en de extraatjes van de baan. Toptalent aantrekken en behouden betekent huidige en potentiële werknemers flexibiliteit, veiligheid, transparantie, een degelijk welzijnspakket en de beste technologie en tools aanbieden die nodig zijn voor het werk.
  • Leer uw team kennen. Een goed begrip van de demografische opbouw van de werkplek helpt werkgevers aan de essentiële inzichten die zij nodig hebben bij de ondersteuning van werknemers. Enquêtes onder werknemers of evaluaties van gezondheidsrisico's helpen werkgevers de belangrijkste problemen van werknemers te identificeren en gebieden aan te wijzen waar extra ondersteuning nodig is of nuttig zou zijn.
  • Last but not least, moeten de gezondheid en het welzijn van werknemers een strategische prioriteit zijn. Werknemers zijn op zoek naar uitgebreide gezondheidszorg voor zichzelf en hun dierbaren - gezondheidszorg die betaalbaar is en die zij als waardevol beschouwen. Door gezondheidszorg eenvoudig, gemakkelijk en toegankelijk te maken, erkennen werknemers de waarde van gezondheidsvoordelen. Het versterkt hun betrokkenheid bij de organisatie en verbetert de betrokkenheid en productiviteit.
Robin Lewis, senior HR director bij Cigna Europe, voegt hieraan toe: "Bedrijven moeten een cultuuromslag omarmen, waarbij werk een ondersteunende omgeving is. Te veel werknemers hebben het gevoel dat ze niet de steun krijgen die ze nodig hebben op het vlak van hun algemene ‘Whole Health’. De snelste manier voor werkgevers om een gezondere en meer florerende werkomgeving te bereiken, is door deze verwachtingskloof te dichten en zich te richten op het volledige plaatje van het welzijn van hun werknemers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leidinggevenden bezorgd om welzijn medewerkers met hybride werken
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
  Welzijn werkende Nederlanders in alle bedrijfssectoren flink verbeterd tijdens corona
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10