zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wakker de nieuwsgierigheid aan door data analyse goed in te richten

Iedereen wordt nieuwsgierig geboren

9 juni 2022 - Data wordt als strategisch beschouwd en als het over de data stack gaat, gaat het meestal over zaken als transitie naar de cloud, het opschonen van data, dashboards en rapporten bouwen voor managers, beveiliging en governance. Het stimuleren en faciliteren van nieuwsgierigheid wordt zelden genoemd als doel, maar is volgens Amit Prakash, mede-oprichter en CTO van ThoughtSpot, minstens zo belangrijk.

Prakash: "Data wordt genoemd als één van de belangrijkste tools voor bedrijven, maar waarom is nieuwsgierigheid niet minstens zo belangrijk?"


Iedereen wordt nieuwsgierig geboren. Een vijfjarige stelt ongeveer 300 vragen per dag. Maar daarna stellen we steeds minder vragen tot het punt waarop de meeste volwassenen nog zelden verrassende vragen stellen. Prakash: "De meeste kenniswerkers streven ernaar nieuwsgierig te zijn en zien zichzelf als iemand die openstaat voor nieuwe gegevens, maar hun nieuwsgierigheid wordt zowel cultureel als technologisch zeer slecht ondersteund."
Hoewel nieuwsgierigheid op zichzelf moeilijk te kwantificeren is, zijn er veel voorbeelden van de relatie tussen nieuwsgierigheid en betere bedrijfsresultaten. Prakash: "Zodra bedrijven medewerkers zelf aan de slag laten gaan met analytics stellen ze vragen die ze eerder nooit zouden hebben gesteld. Dit leidt niet zelden tot ontdekkingen die van grote waarde kunnen zijn voor de organisatie."
Deze nieuwsgierigheid is dus nuttig, maar moet zeker in de context van data en analyse gestimuleerd en gecultiveerd worden? James Clear, auteur van Atomic Habits, schreef: ‘You do not rise to the level of your goals. You fall to the level of your systems.’ Prakash: "Dit betekent dat het inzetten van data stack dus een hefboomfunctie is: je kunt nieuwsgierigheid ermee enorm stimuleren."
 
Nieuwsgierigheid stimuleren
Om nieuwsgierigheid bedrijfsmatig in te zetten en te cultiveren, geeft Prakash vijf adviezen.

1. Beloon nieuwsgierigheid
Om data op grote schaal te beheren, werken datateams vaak op bredere productcategorieniveaus in plaats van een subcategorie. Voor gedetailleerde data moet daarom meestal een data pull-verzoek worden ingediend, en is er geregeld een wachttijd van enkele weken, zonder dat duidelijk is of de aangeleverde data inderdaad inzichten opleveren. Prakash: "Draai dit eens om. Bied de mogelijkheid om in te zoomen op elk stukje data en vragen erover te stellen als een soort Google in de data stack, waardoor meteen duidelijk is of er wel of niet waardevolle informatie beschikbaar is. Dit beloont nieuwsgierigheid; gebruikers krijgen gelijk resultaat."

2. Geef mensen toestemming om nieuwsgierig te zijn
Een andere reden voor getemperde nieuwsgierigheid, is omdat mensen zich niet vrij voelen door te vragen. Prakash: "Kinderen die van hun ouders geen antwoord krijgen op hun vragen, stellen steeds minder vragen. Het zakelijke equivalent daarvan is: als medewerkers geen gelegenheid hebben om vragen te stellen, gaan ze hun eigen data verzamelen en komen ze tot verkeerde conclusies. De aanleiding tot de term 'excel hel’. Met de moderne data stack is data in gedetailleerde vorm in een datawarehouse in de cloud te bewaren, is metrische data op één centrale plek te definiëren en kan iedereen zijn eigen analyse uitvoeren zonder dat er verschillende versies van de waarheid ontstaan."

3. Wek nieuwsgierigheid op met relevantie
Nieuwsgierigheid naar één concept wakkert nieuwsgierigheid naar aangrenzende concepten aan. Als het aangrenzende stuk informatie in context gemakkelijk toegankelijk is, is het normaal dat mensen hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten. Er zijn veel manieren om dit in je analyse stack op te nemen. Prakash: "Vaak coderen mensen hardcode-links naar gerelateerde analyses in hun datavisualisatie, maar het is belangrijk om meerdere kanten op te kunnen gaan. Via een ‘explore-functie’ kan machine learning de volgende datavraag in een context voorstellen, gepersonaliseerd voor de gebruiker en toegankelijk via één klik."

4. Maak van nieuwsgierigheid een sociaal fenomeen
Wanneer vrienden of collega’s iets interessants opmerken, nemen ze meestal anderen daarin mee, uit nieuwsgierigheid. Prakash: "Dit gegeven is ook door te voeren in data analyses, door aan te geven wie nog meer naar bepaalde onderwerpen zoekt. Zo krijgt data analyse een sociaal karakter, en ontstaat meer betrokkenheid. Het wekt nieuwsgierigheid op."

5. Breng de ontbrekende kennis in beeld
Meldingen van nieuwe berichten op een telefoon zijn voor veel mensen lastig te weerstaan. Deze uitnodigingen om apps te openen, kan ook in data analyse worden doorgevoerd om nieuwsgierigheid te voeden. Prakash: "We hebben gewerkt aan een ‘automated business monitoring’ functie, waarbij een machine learning-algoritme voortdurend belangrijke factoren in de gaten houdt en gebruikers uitnodigt om dieper te graven wanneer één van de statistieken zich op onverwachte manieren gedraagt op één van de dimensies die je belangrijk vindt. Hierdoor worden mensen geprikkeld actief met de data aan de slag te gaan en op zoek te gaan naar informatie die ze nog niet hadden."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Blockchain steeds minder gebruikt door finance professionals
 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Promotie: Houvast in processen en governance voor data analytics in organisaties
 Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10