zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Emissievrij bouwen en bezorgen binnen de stad

Steeds meer steden voeren milieuzones in, op weg naar volledig emissievrije stadscentra

11 mei 2022 - Het duurt niet lang meer voordat de meeste steden in Nederland emissievrij zijn. De Europese klimaatplannen moeten hiervoor zorgen. Er is de afgelopen jaren een sterke toename van bouwverkeer en bezorgers. Wanneer steden in 2025 meer zero emissie zones gaan invoeren moeten de organisaties hierop voorbereid zijn en dat zijn vraagstukken waar menig bedrijf zich nu al over buigt.

Hoe kun je op korte termijn emissievrij ondernemen? Gert-Jan Jonker van Bluekens EV deelt een stappenplan.


 
Schone steden in Europa
De tijd van kleine beetjes doen is al lang voorbij. Steeds meer steden voeren milieuzones in, op weg naar volledig emissievrije stadscentra. Aanleiding hiervoor is het ambitieuze Europese plan voor CO2-reductie om klimaatverandering tegen te gaan. In 2030 moet de uitstoot van CO2 flink omlaag in Europa: maar liefst 55 procent lager dan in 1990.
Vanaf 1 januari 2025 gaan 30 tot 40 van de Nederlands grootste gemeenten zero emissie zones invoeren. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen dan deze plekken binnenrijden. Bedrijven die met grote voertuigen leveren in de steeds drukker wordende steden moeten hier nu al op voorsorteren. Bovendien is de kans groot dat er voor CO2-uitstoot betaald moet gaan worden in de toekomst. De uitstoot moet dan verantwoord of aantoonbaar naar nul gebracht worden.
 
Vervoer optimaliseren 
Bouwbedrijven en voedseldistributeurs rijden met trucks en bussen om hun producten de steden in te krijgen. Deze vervangen voor elektrisch vervoer vraagt om een gedegen aanpak. Het proces begint daarom niet met de aanschaf van nieuwe voertuigen, maar met een grondige analyse van de huidige energie- en laadinfrastructuur, ook wel een energiescan genoemd. De eerste stap daarvoor is de huidige situatie in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan een inventarisatie van het huidige wagenpark, de op de locatie aanwezige laadinfrastructuur, de bestaande energievoorziening en het huidige energieverbruik. Met die cijfers en gegevens kun je verder.
Stap twee is de impact is van alle benodigde veranderingen voorspellen. Kunnen de nieuwe voertuigen overal laden? Kunnen ze overal bezorgen zonder bij te laden? Wat bespaart het aan brandstofkosten en wat kost het aan energie? Deze en vele andere vragen creëren een helder beeld van wat er aan veranderingen nodig is om de vloot te optimaliseren.
 
Congestie op het energienet
Momenteel is er een toenemende congestie op het energienet. Dat ontstaat wanneer de vraag naar transportcapaciteit van energie de beschikbare capaciteit in het net overtreft. Simpel gezegd; het net is (bijna) vol.
Het is daarom belangrijk om het op locatie beschikbare energienet te inventariseren. Dat is de derde stap. Wat kan er nu al gedaan worden op het gebied van duurzaamheid en wat kan ook over enkele jaren nog?
Er zijn verschillende oplossingen om de netcongestie op te lossen zoals energieopslag, batterijcontainers en eigen energie opwekken. Er wordt zelfs gekeken of een voertuig al rijdend een batterij kan opladen via zonnepanelen.
Samenwerken is een andere oplossing. Kan de laadinfra met andere bedrijven worden gedeeld? Door de monitoring en piekbelasting te beheren via smart charging kan worden gekeken wat het meest gunstig is per bedrijf. Soms is overdag laden noodzakelijk, soms kan het ook ’s nachts.
De optimalisatie van energiegebruik onderzoeken is ook interessant. Bijvoorbeeld de te verwachten energievraag en de bijbehorende belasting van de toekomstige laadinfrastructuur, inclusief de hiervoor benodigde verzwaring van de netaansluiting. Zijn er in de toekomst misschien scenario’s waarin een extra energievraag voor mogelijke congestie op het energienet kan zorgen? Dit onderzoek biedt een realistisch perspectief over de beste route naar gedeeltelijke of volledige elektrificatie.
   
Complete aanpak
Wanneer organisaties volledig emissievrij willen gaan ondernemen, is een allesomvattende aanpak belangrijk. Een 360º strategie is dan te adviseren met de juiste voertuigen, passende energie- en laadinfrastructuur en effectieve fleet-managementoplossingen. Deze strategie omschrijft alle facetten van emissievrij ondernemen, toegespitst op de organisatie en maakt de veranderingen inzichtelijk. Zo wordt het een helder project wat haalbaar is.
Met een 360º strategie kunnen organisaties een volledig elektrisch netwerk creëren, waarmee zij overal in Nederland uitstootvrij kunnen leveren. Daarmee behalen zij de klimaatdoelstellingen, mogen ze in de steden blijven rijden en het resulteert in een directe jaarlijkse besparing van honderden tonnen CO2 en stikstof, wat merkbaar bijdraagt aan een verbetering van de luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving. Zo wordt stadslogistiek veiliger, efficiënter en intelligenter. Voor nu en voor de toekomst. 
 
Het stappenplan
Hierbij alle stappen op een rijtje:
Stap 1: De huidige situatie in kaart brengen
Stap 2: Impact van de aanpassingen voorspellen
Sap 3: Laadinfra-oplossingen inventariseren
Stap 4: Een 360º strategie opstellen
 
 Uiteraard zijn dit geen kleine stappen om te nemen, maar ze bieden wel enorme houvast om overzicht te creëren op de weg naar emissievrij vervoer. Het uiteindelijke doel is om zelfvoorzienend te worden, maar het is belangrijker dat er een start wordt gemaakt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus kijk vooral naar cases van andere organisaties. TDS en Elis pakken dit bijvoorbeeld erg goed aan.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
 Kwart Nederlandse bedrijven wil geen zakendoen met bedrijven die verschillende valuta hanteren
 Helft managers hecht meer waarde aan iemands potentie dan aan huidige capaciteiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Milieuschade stijgt bij ongewijzigd beleid naar 68 miljard euro in 2030
 Een positieve organisatiecultuur voor mensen, milieu, maatschappij én betere financiële prestaties
 Opladen voor 2022: welke ontwikkelingen spelen er binnen de laadinfrastructuur?
 TCS Sustainathon: pak milieuproblemen aan via technologie
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
IT-professionals bezorgd over onveilig gedrag werknemers
Zo misbruiken cybercriminelen de oorlog in Oekraïne
76 procent betaalt ransomware-criminelen
Genomineerden klant- en medewerkerbeleving Awards 2022 bekend
Maatschappelijke betrokkenheid werkgever essentieel bij werving personeel
Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
meer top 10