zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen

Hoogte bedrag incasso-opdrachten binnen energiesector stijgt met 40 procent

14 april 2022 - Uit recent onderzoek van Intrum blijkt dat de gemiddelde waarde van incasso-opdrachten binnen de energiesector met 40 procent is gestegen sinds de zomer van 2019. Hierdoor is er een stijgende vraag naar betalingsregelingen ontstaan voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Intrum analyseerde hiervoor bijna honderdduizend incassodossiers binnen de energiesector in de Benelux.

"Dit is slechts het topje van de ijsberg. Voor veel huishoudens komt de pijn pas wanneer het energiecontract afloopt. Dat is echter nu nog niet het geval. Het economisch bureau van ABN Amro meldde onlangs dat ruim de helft van de Nederlanders een energiecontract heeft dat nog één of meerdere jaren loopt. Dit betekent dat we ons moeten voorbereiden op een flinke uitdaging om met de kwetsbare financiële situatie van een groeiend aantal energieklanten om te gaan," vertelt Guy Colpaert, Directeur van Intrum Benelux.


 
Energierekeningen hoger dan ooit
De prijsexplosie van aardgas en elektriciteit houdt energieleveranciers in een wurggreep en zorgde de afgelopen maanden al voor faillissementen van een aantal kleinere spelers. De gemiddelde waarde van incassodossiers is sinds 2019 gestegen van circa € 400 tot € 550 en groeit, net als de inflatie, gestaag verder. Door de stijgende prijzen hebben steeds meer mensen moeite om hun rekeningen te betalen.
 
Betalingsregelingen zijn een reddingsboei
Energieleveranciers krijgen te maken met toenemende problemen wanneer ze verschuldigde bedragen willen innen bij de klant. Het aantal klanten dat een betalingsachterstand ineens (‘lump sum’) kan betalen neemt af sinds de inflatie toeneemt. Dit blijkt uit onderstaande grafiek. 
Uit onderzoek blijkt dat steeds vaker betalingsregelingen overeengekomen worden om onbetaalde energiefacturen te voldoen.
Guy Colpaert: "Het wordt een uitdaging voor onze samenleving om de schok van de stijgende energieprijzen te verwerken. Dit vergt veel van energieleveranciers, schuldhulpverleners en specialisten op het gebied van credit management. Energieleveranciers worden gedwongen een beslissende rol te spelen om Nederlandse huishoudens en bedrijven door deze moeilijke economische tijd te loodsen. Zo moeten er geavanceerde financiële oplossingen, zoals flexibele betalingsregelingen, worden aangeboden. Intrum biedt hier een helpende hand door ervoor te zorgen dat bedrijven betaald worden, consumenten uit de schulden komen en zo de samenleving als geheel kan groeien. In de huidige economie is maatschappelijk verantwoord debiteurenbeheer echt essentieel."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende vreest financiële problemen als werkgever stijgende brandstofkosten niet compenseert
 Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
 Coronavirus vertraagt zonne-energie projecten in Nederland
 Tips om uw bedrijf te verduurzamen in 2020
 
 
reacties
 
Mark  |   | 
20-04-2022
 | 
09:33 uur
Ik ben benieuwd hoe de toekomst van energie- en gasleveranciers er uit gaat zien. Misschien wordt het toch tijd om meer te investeren in subsidies voor energiezuinige maatregelen, laten we van warmte in de kou geen luxe maken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10