zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijders ervaren gebrek aan laadpunten in de wijk

64 procent vindt dat overheid te weinig investeert in publiek laadnetwerk

21 februari 2022 - In 2021 is de elektrische vloot in Nederland flink gestegen en ook steeds meer leaserijders maken de keuze voor elektrisch. 63 procent van de leaserijders met een elektrische auto geeft aan dat er te weinig laadpunten te vinden zijn in de wijk. Over het aantal laadpunten in de gemeente is zelfs 68 procent van de leaserijders van mening dat het er te weinig zijn.

Het overgrote deel van de leaserijders zou dan ook graag zien dat de overheid meer investeert in de aanleg van publieke laadpunten. Dit en meer blijkt onder andere uit een onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.000 leaserijders.


Ondanks dat er in de wijk te weinig laadpunten zijn, ervaart een meerderheid (60 procent) van de huidige leaserijders die elektrisch rijdt het laden zelf niet als probleem. Als er wel problemen zijn met laden, is dat omdat er geen (beschikbare) laadpalen (37 procent) zijn of dat ze te langzaam laden (24 procent). Is er geen publiek laadpunt beschikbaar, dan rijden leaserijders door naar een andere wijk (48 procent), dertien procent stelt het laden uit en zeventien procent legt, hoewel verboden, een stroomkabel over de stoep.
Jeroen Kruisweg CEO ALD Automotive Nederland: "We roepen al een tijd dat de ontwikkeling van de publieke laadinfrastructuur achterblijft. Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen en vermoedens. We roepen daarom de overheid op om versneld te investeren in laadpunten – vooral in de grote steden – en het energienetwerk, gecombineerd met fiscale stimulering. Ik zie het anders niet goedkomen met de ambities op het gebied van mobiliteit in het Klimaatakkoord." In 2030 wil de overheid dat iedere nieuwe auto elektrisch is. Daarvoor moeten 1,9 miljoen laadpunten gerealiseerd worden. Een belangrijk gedeelte daarvan zijn publieke laadpalen.
 
EV-rijders vinden dat er te weinig in het publieke laadnetwerk wordt geïnvesteerd
De meeste EV-rijders laden hun auto thuis op (60 procent) of in de straat (achttien procent). Slechts vijftien procent doet dat op het werk. 64 procent van de leaserijders vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt door de overheid in het publieke laadnetwerk. Dat geldt overigens ook voor laadvoorzieningen bij bedrijven. Door meer in laadpunten te investeren bij bedrijven, kan de druk op het publieke laadnetwerk weggenomen worden. Ruim 54 procent verwacht ook hier een rol van de overheid.
  
Laadkosten groot voordeel
De huidige generatie EV-rijders is heel positief over laadkosten. Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden. Dat de brandstofprijzen nu zo hoog zijn, speelt hier natuurlijk ook een rol. Momenteel geeft ruim de helft van de leaserijders aan dit aspect mee te nemen in de overweging om als volgende auto voor een elektrische auto te kiezen (52 procent). 
 
Het onderzoek is uitgevoerd door CG Research. Het onderzoeksrapport staat hier
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
 Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
 Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Opladen voor 2022: welke ontwikkelingen spelen er binnen de laadinfrastructuur?
 Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
 69 procent bedrijfswagens kan door elektrische alternatieven worden vervangen
 Welke ontwikkelingen spelen er binnen het elektrisch rijden en de laadinfrastructuur?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Het grote verschil tussen weten en kunnen
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Een wasje draaien in de baas zijn tijd: broodnodig of overbodige luxe?
Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
Managers kunnen eenvoudig het zakelijke netwerk uitbreiden
meer top 10