zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto

Ondanks de hoge laadpalendichtheid is het belangrijk dat we ook kijken naar alternatieve oplaadplekken

3 mei 2021 - Ook al heeft Nederland een hoge laadpalendichtheid, toch vindt meer dan de helft van de Nederlandse autobezitters dat de huidige laadinfrastructuur de toenemende vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) niet kan beantwoorden. Dat blijkt uit onderzoek van YouGov, in opdracht van e-mobility specialist CTEK, waar zowel EV-rijders als eigenaren van benzine- en dieselauto’s werden bevraagd.  

Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.



Hoge laadpalendichtheid dempt laadangst licht
Nederland heeft een hogere laadpalendichtheid dan de andere landen die zijn meegenomen in het onderzoek van YouGov en CTEK. Dit lijkt enigszins effect te hebben op de veronderstelling dat de laadinfrastructuur de stijgende vraag naar EV’s aankan. In Nederland geeft ruim de helft van de respondenten (51 procent) aan de huidige laadinfrastructuur niet voldoende te vinden. Dit staat in contrast met het Verenigd Koninkrijk (78 procent), Duitsland (75 procent), Noorwegen (68 procent) en Zweden (65 procent). Ter vergelijking: zestien procent van de respondenten denkt wél dat er voldoende laadinfrastructuur is. Verder:
 
  • Jongere leeftijdsgroepen, met name van achttien tot 24 (27 procent) en 25 tot 34 (27 procent) hebben iets meer vertrouwen in de laadinfrastructuur dan oudere leeftijdsgroepen. Hoe ouder, hoe minder vertrouwen in de laadinfrastructuur. Slechts negen procent van de 55+’ers denkt dat de huidige laadinfrastructuur voldoende is.
  • Respondenten geven voornamelijk aan dat ze simpelweg zien dat er niet genoeg laadpunten zijn in hun straat of niet genoeg gepromoot worden. "Er zijn honderd huizen in mijn straat, waarvan er vijftien een EV hebben, en er zijn maar twee laadpunten voor vier auto’s."
Beperkt aanbod EV’s speelt belangrijke rol in aanschaf
Het beperkt aantal EV-modellen is één van de voornaamste redenen om geen elektrische auto aan te schaffen. Dat geeft bijna een kwart van de respondenten (23 procent) aan. Een derde (31 procent) is simpelweg nog tevreden met hun huidige auto en laten weten deze nog niet te willen vervangen. Verder:
 
  • zestien procent vindt de prijs van EV’s te hoog en schaft daarom geen elektrische auto aan. Dit verschilt met hun Europese mede-geënquêteerden. In het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Duitsland vinden respectievelijk 52 procent, 42 procent en 39 procent de aanschafprijs van een EV te hoog. In Noorwegen is dit achttien procent.
  • Een derde (31 procent) geeft aan dat de voornaamste reden om een EV te kopen de lage gebruikskosten zijn, die in vergelijking met benzine- of dieselauto’s een stuk lager uitvallen. Zestien procent zegt dat ook de overheidssubsidie een belangrijke rol speelt als stimulans voor de aanschaf van een EV.
EV-eigenaren laden voornamelijk thuis hun auto op
Vijf procent van de Nederlandse ondervraagden is momenteel in het bezit van een EV. De voornaamste reden voor het aanschaffen van een elektrische auto is het feit dat deze beter is voor het milieu (29 procent) en dat de totale gebruikskosten lager liggen (22 procent). Ruim de helft (57 procent) laadt hun auto thuis op, terwijl slechts een kwart (25 procent) dit op werk doet. Dit kan echter liggen aan de thuiswerksituatie door de coronapandemie of door het gebrek aan EV-oplaadpunten bij kantoren. Iets meer dan een kwart (27 procent) laadt hun auto tevens op aan publieke laadpalen. Verder:
 
  • EV-eigenaren laden hun auto liever thuis op (36 procent) of op het werk (22 procent). Slechts zeventien procent geeft de voorkeur aan publieke laadpalen. Een tiende (negen procent) laadt hun auto ook graag op aan de laadpaal in parkeergarages.
  • 79 procent van de huidige EV-eigenaren zou in de toekomst nog een EV kopen. Ter vergelijking: zeventien procent van de huidige EV-eigenaren geeft hier geen voorkeur aan.
  • Ook EV-eigenaren zijn niet te spreken over de beperkte variëteit in EV’s, wat consistent is met de reden voor non-EV-eigenaren om nog geen elektrische auto aan te schaffen. Bijna de helft (46 procent) van de EV-bezitters geeft aan dat zij het beperkte aanbod van elektrische auto’s als een van de grotere ongemakken ervaren.
"Nederland timmert hard aan de weg, maar het onderzoek toont helder aan dat er nog veel moet gebeuren op het gebied van laadinfrastructuur," vertelt Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facilities bij CTEK. "Ondanks de hoge laadpalendichtheid is het belangrijk dat we ook kijken naar alternatieve oplaadplekken. Dus niet alleen zorgen voor voldoende laadpunten op de publieke parkeerplaatsen of thuis, maar ook op werk, bij de supermarkt of in de parkeergarages in het centrum. Zo kunnen we in Nederland de toenemende vraag naar EV’s tegemoetkomen en zo zorgen rondom de laadinfrastructuur wegnemen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laadpaal bij de eigen woning leidt tot sterke bereidheid elektrisch rijden
 69 procent bedrijfswagens kan door elektrische alternatieven worden vervangen
 Welke ontwikkelingen spelen er binnen het elektrisch rijden en de laadinfrastructuur?
 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10