zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid Nederlanders die op zoek is naar een nieuwe auto wil een hybride of elektrische auto

Slechts 38 procent van de Nederlandse autokopers zegt dat de volgende auto die zij kopen een benzine- of dieselauto wordt

15 februari 2022 - In het tweede deel van de EIB Klimaatenquête 2021-2022 is onderzocht wat mensen vinden van klimaatverandering in een snel veranderende wereld. De resultaten hebben betrekking op het individuele gedrag van burgers en wat ze doen om klimaatverandering tegen te gaan.

Dit zijn enkele uitkomsten van de tweede serie resultaten van de Klimaatenquête 2021-2022 die door de Europese Investeringsbank (EIB) is gepubliceerd. De EIB is de kredietverlenende instelling van de Europese Unie en wereldwijd de grootste multilaterale kredietverlener voor klimaatactie.



Hybride en elektrische auto’s gewilder dan benzine- of dieselauto’s
Wanneer Nederlandse autokopers wordt gevraagd naar de auto die ze in de toekomst gaan kopen, geeft 62 procent van hen aan dat zij voor een hybride of elektrische auto zullen kiezen. Dit percentage is 24 procentpunt hoger dan het percentage Nederlanders dat aangeeft een benzine- of dieselauto te gaan kopen (38 procent). Van de 62 procent is 29 procent van plan een hybride auto te kopen en 33 procent een elektrisch auto.
Met name Nederlandse autokopers van 65 jaar en ouder denken er over om een hybride auto te kopen (38 procent). Onder jongeren (vijftien-29-jarigen) is een hybride auto juist de minst populaire keuze (achttien procent). Jonge Nederlanders kiezen in plaats daarvan veel vaker voor een elektrische (46 procent) of een benzine- of dieselauto (36 procent).
Slechts een minderheid van alle Nederlanders (dertien procent) geeft aan zij op dit moment geen auto hebben en ook niet van plan zijn om er een te kopen.
Nu 62 procent van de Nederlandse autokopers kiest voor een hybride of elektrische auto, lijken Nederlanders minder geneigd om over te stappen op nieuwe autotechnologieën dan Italianen (78 procent) en Spanjaarden (78 procent). De voornemens van de Fransen (61 procent) en de Belgen op dit gebied (63 procent) komen overeen met die van de Nederlanders, terwijl Duitsers minder geneigd zijn om op nieuwe autotechnologieën over te stappen (52 procent). 
Nederlandse autokopers lijken minder geneigd om te kiezen voor een hybride auto: 29 procent van hen verklaart dat hun volgende auto een hybride motor zal hebben – dit is vergelijkbaar met de Duitsers (29 procent). Dit percentage is 22 procentpunt lager dan het percentage bij de Italianen (51 procent), zestien procentpunt lager dan bij de Spanjaarden (45 procent) en negen procentpunt lager dan bij de Fransen (38 procent).
Bij de aankoop van een nieuwe auto Nederlandse autokopers (33 procent) lijken elektrische auto’s een aantrekkelijke keuze te vinden, net als de Spanjaarden (34 procent) en Italianen (27 procent). Duitsers (23 procent) en Fransen (23 procent) lijken hierin terughoudender. 
In het algemeen geven Europese autokopers de voorkeur aan hybride auto’s (39 procent), met benzine- of dieselauto’s op de tweede (33 procent) en elektrische auto’s op de derde plaats (28 procent verklaart dat zij van plan zijn om een elektrische auto te kopen). Chinese autokopers zijn het meest geneigd een elektrische auto te kopen (44 procent), terwijl Amerikanen juist het vaakst voor een hybride auto kiezen (38 procent), gevolgd door een benzine- of dieselauto (33 procent) en daarna pas een elektrische auto (29 procent).
 
Klimaatbescherming versus vliegvakanties
55 procent van de Nederlandse respondenten zegt bij het kiezen van hun vakantiebestemming rekening te houden met klimaatverandering. Deze zorg leeft meer dan gemiddeld bij mensen onder de 30 (58 procent). Maar een meerderheid van de jongeren (57 procent, tegenover 41 procent van de 30-64-jarigen en 27 procent van de 65-plussers) geeft aan dat zij in de zomer van 2022 wel met het vliegtuig op vakantie gaan. Bijna een derde van de jongeren (33 procent, tegenover 22 procent van de 30-64-jarigen en zeventien procent van de 65-plussers) zegt van plan te zijn naar een verre bestemming te vliegen.

Kleding kopen, een baan zoeken of een bank kiezen: hoe klimaatoverwegingen van invloed zijn op wat mensen beslissen
37 procent van de Nederlanders zegt dat zij tweedehands in plaats van nieuwe kleding kopen (dit is vijf procentpunt onder het EU-gemiddelde). Vrouwen doen dit eerder dan mannen (45 procent voor vrouwen tegenover 28 procent voor mannen). Het kopen van tweedehands kleding is met name populair onder vijftien-29-jarigen (46 procent). Voor 65-plussers ligt dit cijfer zeventien procentpunt lager (29 procent).
41 procent van de Nederlanders laat klimaatverandering meewegen bij het zoeken naar een baan. Dit geldt met name voor 15-29-jarigen: 51 procent van de jongeren laat klimaatoverwegingen een rol spelen bij het zoeken naar werk. Bij 30-64-jarigen is dit 39 procent (twaalf procentpunt lager).
In totaal houdt 40 procent van de Nederlanders rekening met klimaatverandering wanneer zij een bank kiezen of hun spaargeld beleggen. Bij de 65-plussers in Nederland ligt dit percentage hoger (45 procent).
Kris Peeters, vicevoorzitter van de EIB: "Ondanks enkele duidelijke verschillen tussen de generaties, kiezen Nederlanders steeds meer voor verantwoorde en duurzame opties om klimaatverandering aan te pakken. Uit deze veranderingen in individueel gedrag blijkt dat mensen uit alle leeftijdsgroepen bereid zijn om in hun dagelijks leven meer ite doen om de klimaatcrisis tegen te gaan. Deze voornemens werden geuit tijdens de Klimaattop COP26 en ze geven duidelijk aan dat onze inspanningen voor een groene transitie worden gesteund. Als klimaatbank van de EU is het de taak van de EIB om projecten te financieren die gericht zijn op schone energie, energiebesparing, duurzame mobiliteitsoplossingen en op innovaties die helpen de temperatuurstijging tot 1,5°C of minder te beperken."

Het excelbestand met de gegevens voor alle dertig landen waar de enquête is gehouden, kan hier worden gedownload. Klik hier om naar een EIB-webpagina te gaan met de belangrijkste resultaten van de vierde editie van de EIB Klimaatenquête
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
 Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
 Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Opladen voor 2022: welke ontwikkelingen spelen er binnen de laadinfrastructuur?
 Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
 Een op de vijf stedelingen overweegt compleet overstappen op deelauto's
 Stijgende bijtelling elektrische auto’s doet leaserijders twijfelen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Het grote verschil tussen weten en kunnen
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Een wasje draaien in de baas zijn tijd: broodnodig of overbodige luxe?
Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
Managers kunnen eenvoudig het zakelijke netwerk uitbreiden
meer top 10