zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek

Betaald parkeren grootste ergernis onder Nederlandse autorijders

13 januari 2022 - Volgens een nieuw Europees onderzoek, uitgevoerd in opdracht van EasyPark, overweegt een meerderheid van de Europeanen een elektrisch voertuig te kopen als volgende auto of in de nabije toekomst. Dit betekent wel dat de vraag naar elektrische laadpalen en beschikbare parkeerplekken zal toenemen.

Er worden dus meer eisen gesteld aan de infrastructuur die elektrisch rijden mogelijk maakt. Daarnaast willen de meeste automobilisten een oplossing voor het vinden van een vrije parkeerplek.


In opdracht van EasyPark voerde YouGov een onderzoek uit naar houding en gedrag rondom parkeren en autorijden. Uit de resultaten onder 16.574 deelnemers blijkt dat de belangstelling voor elektrische voertuigen onder Europeanen enorm is. Meer dan de helft (51 procent) zegt te overwegen een elektrische auto aan te schaffen. Echter zijn er, volgens automobilisten die momenteel al een elektrische auto bezitten, een aantal uitdagingen. Een tekort aan laadpalen, het moeilijk kunnen vinden van een laadpaal en het laden dat te traag verloopt zijn de voornaamste.
 "Het is heel positief dat er in heel Europa grote belangstelling is voor elektrisch rijden. Dit is ook een duidelijke indicatie dat er meer eisen gesteld zullen worden aan het ecosysteem dat zowel eigendom als gebruik van elektrisch rijden mogelijk maakt. Bij EasyPark zijn we er trots op deel uit te maken van deze shift door de nodige oplossingen te bieden voor het zo gemakkelijk mogelijk opladen van voertuigen," zegt Johan Birgersson, CEO van de EasyPark Group.
 
Nederlander: betaald parkeren grootste ergernis
Onder de ondervraagde Nederlanders blijkt betaald parkeren de grootste ergernis te zijn (35 procent), op de voet gevolgd door het niet kunnen vinden van een parkeerplek (29 procent). Andere ergernissen die hoog scoren zijn de beperkte parkeerduur (24 procent), parkeerboetes (23 procent) en het niet kunnen vinden van een parkeermeter (22 procent). De innovaties waar Nederlanders het meest op zitten te wachten is de mogelijkheid om door een app naar een beschikbare parkeerplek geleid te worden (40 procent), en het automatisch starten en stoppen van een parkeermeter tijdens het parkeren (36 procent). 
 
Minder zoekverkeer dankzij parkeerapps
De huidige parkeerapps zorgen er al voor dat de parkeerdruk in binnensteden afneemt. Nu al bestaat de mogelijkheid om de app te laten zoeken naar een zo goedkoop mogelijke plek of naar een lege parkeerplaats. Marius Koerselman, Benelux-directeur bij EasyPark: "Meer dan 20 procent van het verkeer in Amsterdam is zogenaamd zoekverkeer: automobilisten op zoek naar een parkeerplaats. Weten waar vrije parkeerplaatsen zijn kan de drukte fors doen afnemen en het vergroot de leefbaarheid in een stad." Ook is het met een parkeerapp steeds vaker mogelijk om - door middel van kentekenregistratie - eenvoudig een parkeergarage in- en uit te rijden zonder daarbij eerst een kaartje te kopen; de slagboom opent automatisch. 
 Ongeveer een derde (29 procent) van de Europeanen gebruikt momenteel parkeerapps om de parkeerkosten te betalen. Het niet hoeven meenemen van contant geld en de mogelijkheid om de parkeertijd flexibel aan te passen zijn volgens de respondenten twee van de belangrijkste voordelen. Onder EasyPark-gebruikers is de meest gewaardeerde functie de mogelijkheid om flexibel een parkeersessie te starten, stoppen en verlengen waardoor kosten worden bespaard. 
De uitkomsten verbazen Koerselman nauwelijks. "In de afgelopen twee jaar is het aantal gebruikers van onze parkeerapps - ondanks corona en het feit dat we minder zijn gaan rijden - met tien procent gestegen. Steeds meer mensen zien in dat het gebruik van een parkeerapp kosten scheelt." 
Met een parkeerapp betaal je immers nooit teveel; je start de betaling zodra je hebt geparkeerd en zet de meter uit zodra je weer terug bent bij je auto. Je kan al gauw zo’n twintig procent besparen. Vaak krijg je ook een melding wanneer je over de ingestelde tijd dreigt heen te gaan. "Die flexibiliteit wordt het hoogst gewaardeerd," stelt Koerselman.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse automobilist vindt parkeren spannend
 Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa
 Overbezette parkeerplaatsen bedrijven grootste ergernis bezoekers
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10