zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het belang van diversiteit in de logistieke sector

Er zijn véél meer vrouwen nodig in de logistiek

9 februari 2022 - Diversiteit is belangrijk als het aankomt op het verhogen van productiviteit en creativiteit op de werkvloer. Bij diversiteit op de werkvloer kan er natuurlijk aan verschillenden aspecten worden gedacht zoals: geslacht, opleidingsniveau en religie van werknemers. In deze blog ga ik in op het algemene belang van vrouwen in de supply chain. Oftewel: het vrouw-man percentage in de logistieke sector.

Er kan alvast een ding verklapt worden: er zijn véél meer vrouwen nodig.  Sian Hopwood, EVP, lokale bedrijfseenheden bij BluJay Solutions, schreef er dit artikel over.


 
Het imago van de sector
Diversiteit op de werkvloer levert dus sterkere teams, meer creativiteit en meer diverse perspectieven op - en dat is precies wat organisaties in de logistieke sector anno 2022 nodig hebben. Tegenwoordig zien logistiek managers steeds vaker kostenverlaging en klantervaring als een de belangrijkste drijfveren voor innovatie. Een sterk en flexibel team met gevarieerde perspectieven is hierbij het beste in staat om deze drijfveren te begrijpen, innovatieve oplossingen te leveren en zakelijk succes te boeken.
Het traditionele mannelijke imago van de sector beperkt nog steeds in veel gevallen de diversiteit in diverse aspecten en loopbaanfasen. Denk bijvoorbeeld aan promoties, sollicitaties, universitaire studies en zelfs de academische vakken die jonge vrouwen op school kiezen. Om de diversiteit in de sector in het algemeen te verbeteren, is een veelzijdige aanpak nodig om de uitdagingen van het klaslokaal tot de directiekamer aan te pakken. Cruciaal hierbij is dat het niet de vrouwen zijn die moeten veranderen, maar juíst de sector.
 
Zichtbaarheid van vrouwelijk talent
Organisaties die hun aanbod in de supply chain willen versterken en meer veerkracht willen creëren, moeten overwegen om vrouwelijk talent in te zetten. Maar naast dat het sollicitatieproces voor vrouwen vaak als lastig wordt ervaren, is het ook mogelijk dat vrouwen überhaupt niet solliciteren naar banen in de supply chain. Dit komt doordat deze sector nog steeds een ‘mannen imago’ heeft. Hier ligt dus een duidelijke taak voor organisaties in de logistieke sector.
Zij moeten ervoor zorgen dat hun vrouwelijke leiders krachtig en zichtbaar worden gemaakt. Wie zijn deze vrouwen en hoe zag hun weg naar de top eruit? Door het inzichtelijk te maken van deze loopbaan, worden andere vrouwen geïnspireerd en gemotiveerd, én wordt het imago over deze ‘mannenwereld’ veranderd.
 
War for talent
Diversificatie van het supply chain-personeelsbestand zou wel eens de meest impactvolle zakelijke zet van de komende generatie kunnen zijn. Maar het vergt inspanning. Doordachte programma's, waar er bijvoorbeeld een verplichting wordt aangegaan om het vrouwelijke personeelsbestand te laten groeien en te versterken, zijn de juiste keuzes voor organisaties. Zeker als je nagaat dat maar 15 procent van de chief supply chain officers vrouw is. Daarnaast is het ook goed om te benoemen dat er wél stijging zit in het percentage vrouw in de gehele supply chain: tegenwoordig maken vrouwen gemiddeld 41 procent uit van het personeelsbestand in de supply chain, wat in 2016 nog 35 procent was. Maar toch worden vrouwen vaak nog te weinig ingezet in de zogenaamde "war for talent" en uit onderzoek van Gartner blijkt dat gevarieerde teams innovatiever zijn en beter presteren op een aantal bedrijfscriteria, waaronder winstgevendheid, innovatie en veerkracht. Zonde dus.
 
Werk aan de winkel
Maar in de toeleveringsketen zal het aantal vrouwen dat solliciteert naar functies, doorstroomt naar hogere rangen en de leiding neemt, alleen toenemen als diversiteit intern prioriteit krijgt. Inzicht in de manier waarop vrouwen de toeleveringsketen kunnen stimuleren om de meest cruciale doelstellingen te behalen, geeft een veel grotere impuls om vrouwen mondiger te maken, in staat te stellen en kansen te bieden om te slagen zonder dat dit ten koste gaat van hun eigen keuzes en individualiteit. Het hebben van een duidelijk beeld van diversiteit binnen de organisatie en het identificeren van belangrijke gebieden om te verbeteren, kan dus helpen om zinvolle veranderingen te begeleiden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Worldcom Confidence Index: focus op medewerkers, economie en aarde
  Meer budget maar te weinig inclusie- en diversiteitsprogressie bij internationale organisaties
 Hybride werken biedt kansen voor meer diversiteit op de werkvloer
 Bedrijven met diversiteitsbeleid genieten voorkeur van jonge werkzoekenden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10