zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smartphonegebruik grootste ergernis in het verkeer

Richtingaanwijzer en maximale snelheid het minst geassocieerd met verkeersveiligheid

20 december 2021 - Ruim zes op de tien Nederlanders ergeren zich in het verkeer aan bestuurders die tijdens het rijden bezig zijn met hun telefoon. Gevraagd naar hun associaties met verkeersveiligheid, zegt ruim de helft van de Nederlanders: MONO rijden. Toch bekent een kwart zijn telefoon er weleens bij te pakken tijdens het rijden.

Dit blijkt uit onderzoek van Athlon Nederland, uitgevoerd door Motivaction, onder ruim 1.000 Nederlandse weggebruikers. Andere associaties met verkeersveiligheid zijn: niet met alcohol op rijden, opletten wat er om je heen gebeurt en altijd een gordel dragen. Hoewel MONO rijden redelijk is ingeburgerd, zetten Nederlanders hun telefoon vaak nog niet uit of op vliegtuigstand als ze achter het stuur plaatsnemen. Slechts negentien procent van de bestuurders doet dit altijd netjes. Jean-Pierre Vissers algemeen directeur van Athlon Nederland: "We zien in de resultaten dat een op de tien Nederlanders niet handsfree belt, wat de verkeersveiligheid natuurlijk niet ten goede komt. Daarom is het belangrijk dat we samen blijven focussen op bewustwording en het bieden van praktische oplossingen om gebruik tegen te gaan. Er valt nog veel winst te behalen."


 
Jongeren pakken vaker telefoon erbij
Ouderen zijn met MONO rijden consequenter dan jongeren. Iets meer dan de helft van de jongeren, tussen 25 en 34 jaar, zegt regelmatig zijn smartphone erbij te pakken achter het stuur. Dit doen zij voornamelijk als ze voor het stoplicht staan te wachten. Opmerkelijk, want in hun top drie associaties met verkeersveiligheid staan ‘MONO rijden’ en ‘geen alcohol op achter het stuur’ met 59 procent bovenaan.
 
Over alle leeftijden heen associëren Nederlanders verkeersveiligheid vooral met…
 
  • Geen alcohol op achter het stuur (58 procent)
  • MONO rijden en continu opletten (56 procent)
  • Altijd een gordel dragen (35 procent)
  •  
    95 procent draagt een gordel; richting aangeven blijkt lastig
    Het dragen van een gordel is voor het grootste deel van de Nederlanders standaard: 95 procent geeft aan trouw een gordel te dragen. Je houden aan de maximumsnelheid of correct richting aangeven worden nauwelijks geassocieerd met verkeersveiligheid. 
    Vissers: "Het dragen van een autogordel redt levens, bij een ongeluk gaat het om minuten en soms zelfs om secondes. Het is dan ook goed om te zien dat een groot deel deze maatregel als vanzelfsprekend beschouwt. Maar je richtingaanwijzer goed gebruiken en je houden aan de maximale snelheid zijn óók belangrijk. Toch worden deze zaken het minst genoemd in associaties. Belangrijk is dat deze basisregels niet worden verwaarloosd. En dat geldt natuurlijk voor alle verkeersregels.
     
    Kennis over nieuwe regels blijft achter; werkgever moet aan de bak
    Het grootste deel van de Nederlanders doet weinig om verkeerskennis bij te houden. Slechts 1 op de 10 volgt weleens een (online) training. Vissers vindt het opmerkelijk dat we na het behalen van het rijbewijs geen trainingen meer volgen over nieuwe verkeersregels en -inzichten. Zuinig rijden is bijvoorbeeld belangrijker dan vroeger, maar dat wordt pas sinds kort aangeleerd. Hoe breng je dit bij aan mensen die hun rijbewijs al jaren hebben?
    Een belangrijke rol is daarbij volgens Vissers weggelegd voor werkgevers. Zij hebben namelijk een zorgplicht. "Autorijden is één van de gevaarlijkste activiteiten die je in het dagelijks leven onderneemt. Werkgevers kunnen vanuit hun zorgplicht veilig gedrag aanleren met opfriscursussen of stimuleren met technologische hulpmiddelen. En daar staan ze ook voor open, gezien de toenemende vraag naar diensten als SafeDrivePods of de e-Driver cursussen. Daarmee helpen ze hun werknemers afleiding in het verkeer terug te brengen, en wordt zuinig rijgedrag beloond."
     
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Juristen voorzien stijging hoeveelheid geschillen
     Nederlanders zijn gerustgesteld dat zij komend jaar de energierekening kunnen betalen
     De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
     Leidinggevende vindt smartphone slecht voor productiviteit
     Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord
      Smartphonegebruik grootste ergernis in het verkeer
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
    reacties
    Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
    Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
    HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
    Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
    Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
    De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
    Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
    top10
    Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
    Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
    Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
    Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
    Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
    Helft werknemers kiest baan op basis van werktijden, arbeidsduur en flexibele tijdsregeling
    HEMA, Bol.com en G-Star zijn dé internationale Digital Leaders
    Nederlanders koplopers in thuiswerken
    Aantal burn-outs stijgt opnieuw
    Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
    meer top 10