zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer

HR-digitalisering vereenvoudigt vooral werk van HR zelf

19 oktober 2021 - De digitalisering in HR is vooral gericht op het vereenvoudigen van het werk van de HR-afdeling, maar niet zozeer dat van werknemers. Dat blijkt uit een Europese werkgeversenquête van SD Worx. HR-afdelingen zijn voornamelijk digitaal volwassen wanneer het aankomt op transactionele processen die de werkdruk verminderen.

Beheersystemen wegen op die manier veel zwaarder dan meer werknemersgerichte oplossingen. Ondertussen proberen HR-techproviders te voorzien in de onbeantwoorde wensen van werknemers.


De resultaten van het onderzoek van dit jaar komen sterk overeen met de resultaten van het vergelijkbare onderzoek dat SD Worx vorig jaar heeft uitgevoerd. Ongeveer 37 procent van de Europese bedrijven geeft aan een hoog tot zeer hoog niveau van digitale volwassenheid in HR te hebben bereikt. Echter laat zo’n een op de drie bedrijven weten dat er een eerder gematigd niveau is bereikt. Meer dan een op de vier bedrijven geeft aan dat ze dringend een tandje moeten bijzetten. Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende HR-taken.

Van payroll naar werknemerswelzijn
De transactionele HR-taken – zoals payroll, tijdbeheer en onkostenbeheer – scoren veel hoger op het gebied van digitale volwassenheid dan meer mensgerichte taken, zoals werknemerswelzijn, -betrokkenheid en samenwerking. In Nederland en België is payroll de nummer één HR-taak met digitale volwassenheid; dit geldt niet voor Duitsland (2), Spanje (2), Zwitserland (2) en Italië (5). Slechts een op de drei werkgevers laat weten een hoge tot zeer hoge mate van digitale volwassenheid bij transactionele HR-taken te hebben bereikt. Werving en selectie, het eerste contactpunt van het traject van de werknemer, bungelt ergens onderaan.

Beheersystemen zijn de standaard
Kijkend naar welk type technologie bedrijven gebruiken om hun digitale transformatie uit te voeren, kan er één duidelijke conclusie getrokken worden: HR-tech om de HR-afdeling te ondersteunen geldt als de standaard. Dit betekent dat Europese bedrijven met name beheersystemen gebruiken. Daarin loopt het Verenigd Koninkrijk op kop met 39 procent. Anderzijds biedt minder dan een op de vijf Europese bedrijven tools aan die werknemers in staat stellen zelf hun HR-ervaring te verbeteren – denk aan selfservicesystemen, platformen voor werknemerservaring (EX) en AI-gestuurde digitale assistenten.
Met het oog op de werknemer zijn selfservicesystemen veel aangeboden technologische tools. Ierland en Polen scoren daarbij het hoogst op het gebied van selfservice. Duitsland en Oostenrijk scoren daarentegen het hoogst als het gaat om het gebruik van data en analyses van werkgevers. Het aanbieden van een platform voor het meten of verbeteren van de werknemerservaring of AI-assistenten (geautomatiseerde chats, enz.) zijn niet de grootste technologische HR-prioriteiten. Minder dan een op de tienbedrijven gebruikt momenteel dit soort systemen.
"Het prioriteren van de werknemerservaring in de digitale transformatie biedt kansen voor HR om (opnieuw) de connectie te maken met werknemers," vertelt Mark Bloem, Directeur bij SD Worx Nederland. "Door technologie te selecteren die samenwerking rond HR mogelijk maakt, kan elke organisatie deze connectie met werknemers maken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Op het social intranet doen managers ertoe
 Jonge managers minder ervaren op de weg door pandemie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijk contact is de snelste weg naar een nieuwe baan
 HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
 Grote kloof tussen wensen personeel en prioriteiten HR
 HR-professional vindt automatiseren HR slecht idee
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10