zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending

Betalingsbereidheid verzendkosten daalt van €5,80 naar €3,40

8 september 2021 - Met een bedrag van €3,40 zijn Nederlanders het meest gierig als het gaat om verzendkosten. Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van €50 bereid €4,10 te betalen. Consumenten in Oostenrijk willen het meest uitgeven, namelijk €5,20. Opvallend is dat er ten aanzien van vorig jaar een dalende trend te zien is. Dat blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud, uitgevoerd onder 7,873 consumenten uit 8 Europese landen.

Bijna twee derde (62 procent) van de consumenten verlaat het digitale winkelwagentje wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Wat de consument wilt uitgeven, hangt echter in sterke mate af van de waarde van een bestelling. Voor een bestelling van €15 wil de Nederlandse consument €3,70 betalen, terwijl dit bij een bestelling van €150 oploopt tot €4,10. Opmerkelijk is dat dit een stuk lager is dan een jaar eerder, toen telde de Nederlander nog respectievelijk €5,90 en €6,90 neer.


  
Consumenten hebben hoge verwachtingen
Ook al willen consumenten minder uitgeven aan verzending, ze hebben nog altijd hoge eisen als het gaat om bezorging. Naast verzendkosten (87 procent) heeft de Nederlandse consument levertijd (68 procent) en flexibiliteit in levering (65 procent) namelijk hoog in het vaandel. Consumenten willen dan ook steeds vaker zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling geleverd wordt.
Hoewel standaard levering (57 procent) nog altijd de meeste populaire bezorgmethode is, kiest bijna de helft (45 procent) van de Nederlanders graag voor levering op de volgende dag. Ook dagspecifieke levering (42 procent) wint aan populariteit, wat inhoudt dat de klant zelf de bezorgdatum kan kiezen.
"Verzending is een van de belangrijkste aankoopcriteria in e-commerce. Wanneer een pakket niet op tijd geleverd wordt of verzendkosten te hoog zijn, lopen retailers het risico klanten te verliezen," aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. "Het feit dat consumenten steeds hogere eisen stellen aan bezorging en tegelijkertijd minder willen betalen, maakt het voor veel webwinkels lastig te concurreren met online giganten als Amazon en Zalando. Door met meerdere vervoerders te werken, kunnen retailers de bezorgervaring van klanten verbeteren en tegelijkertijd kosten verlagen. Hierin ligt een mooie uitdaging om klanten op de lange termijn te binden."

Betalingsbereidheid groeit onder jongere generaties
Gelukkig is het niet alleen maar slecht nieuws. Al neemt de bereidheid om voor verzending te betalen over het algemeen af, lijken jongere generaties iets vrijgeviger. Voor een bestelling van €50 betaalt de millennial tot wel €3,70 en Gen Z is zelfs bereid €4,60 neer te tellen. Een geruststellende gedachte, aangezien de koopkracht van juist deze generaties de komende jaren zal toenemen.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten
 Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
 Consument verkiest lage bezorgkosten boven snelle levering
 Handelsbedrijven met een succesvolle online strategie stellen zichzelf zes vragen
 
reacties
 
Kopenenvergelijken  |   | 
9-09-2021
 | 
09:45 uur
Je merkt tevens dat grote webshops steeds goedkoper en sneller verzenden.

Als je een beginnende webwinkel hebt en producten wilt versturen kun je nooit zo goedkoop versturen als de grotere partijen dat kunnen doen en je kunt ook nooit zo snel leveren.

Er wordt tegenwoordig tevens veel gestunt met voor 23:00 besteld, morgen in huis. Hier is het postkantoor niet eens zo lang open. Als kleine webshop moet je dan al aan fullfilment doen om mee te kunnen doen maar dat is ook erg duur.

Voor de consument worden inderdaad bij het online kopen van producten de kosten vergeleken en gaan ze voor de goedkoopste inplaats van de beste.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10