zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending

Betalingsbereidheid verzendkosten daalt van €5,80 naar €3,40

8 september 2021 - Met een bedrag van €3,40 zijn Nederlanders het meest gierig als het gaat om verzendkosten. Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van €50 bereid €4,10 te betalen. Consumenten in Oostenrijk willen het meest uitgeven, namelijk €5,20. Opvallend is dat er ten aanzien van vorig jaar een dalende trend te zien is. Dat blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud, uitgevoerd onder 7,873 consumenten uit 8 Europese landen.

Bijna twee derde (62 procent) van de consumenten verlaat het digitale winkelwagentje wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Wat de consument wilt uitgeven, hangt echter in sterke mate af van de waarde van een bestelling. Voor een bestelling van €15 wil de Nederlandse consument €3,70 betalen, terwijl dit bij een bestelling van €150 oploopt tot €4,10. Opmerkelijk is dat dit een stuk lager is dan een jaar eerder, toen telde de Nederlander nog respectievelijk €5,90 en €6,90 neer.


  
Consumenten hebben hoge verwachtingen
Ook al willen consumenten minder uitgeven aan verzending, ze hebben nog altijd hoge eisen als het gaat om bezorging. Naast verzendkosten (87 procent) heeft de Nederlandse consument levertijd (68 procent) en flexibiliteit in levering (65 procent) namelijk hoog in het vaandel. Consumenten willen dan ook steeds vaker zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling geleverd wordt.
Hoewel standaard levering (57 procent) nog altijd de meeste populaire bezorgmethode is, kiest bijna de helft (45 procent) van de Nederlanders graag voor levering op de volgende dag. Ook dagspecifieke levering (42 procent) wint aan populariteit, wat inhoudt dat de klant zelf de bezorgdatum kan kiezen.
"Verzending is een van de belangrijkste aankoopcriteria in e-commerce. Wanneer een pakket niet op tijd geleverd wordt of verzendkosten te hoog zijn, lopen retailers het risico klanten te verliezen," aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. "Het feit dat consumenten steeds hogere eisen stellen aan bezorging en tegelijkertijd minder willen betalen, maakt het voor veel webwinkels lastig te concurreren met online giganten als Amazon en Zalando. Door met meerdere vervoerders te werken, kunnen retailers de bezorgervaring van klanten verbeteren en tegelijkertijd kosten verlagen. Hierin ligt een mooie uitdaging om klanten op de lange termijn te binden."

Betalingsbereidheid groeit onder jongere generaties
Gelukkig is het niet alleen maar slecht nieuws. Al neemt de bereidheid om voor verzending te betalen over het algemeen af, lijken jongere generaties iets vrijgeviger. Voor een bestelling van €50 betaalt de millennial tot wel €3,70 en Gen Z is zelfs bereid €4,60 neer te tellen. Een geruststellende gedachte, aangezien de koopkracht van juist deze generaties de komende jaren zal toenemen.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 40 procent van de bedrijven gaat salarisadministratie moderniseren tegen 2023
 Financieel dienstverleners schieten tekort nu consumenten duurzame financiering eisen
 Minder dan een kwart van de zakelijke beslissers zet AI in om klantcommunicatie te verbeteren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten
 Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
 Consument verkiest lage bezorgkosten boven snelle levering
 Handelsbedrijven met een succesvolle online strategie stellen zichzelf zes vragen
 
 
reacties
 
Kopenenvergelijken  |   | 
9-09-2021
 | 
09:45 uur
Je merkt tevens dat grote webshops steeds goedkoper en sneller verzenden.

Als je een beginnende webwinkel hebt en producten wilt versturen kun je nooit zo goedkoop versturen als de grotere partijen dat kunnen doen en je kunt ook nooit zo snel leveren.

Er wordt tegenwoordig tevens veel gestunt met voor 23:00 besteld, morgen in huis. Hier is het postkantoor niet eens zo lang open. Als kleine webshop moet je dan al aan fullfilment doen om mee te kunnen doen maar dat is ook erg duur.

Voor de consument worden inderdaad bij het online kopen van producten de kosten vergeleken en gaan ze voor de goedkoopste inplaats van de beste.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10