zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Handelsbedrijven met een succesvolle online strategie stellen zichzelf zes vragen

Waar moet u rekening mee houden als u online zaken doet?

10 augustus 2021 - Handelen gaat tegenwoordig anders dan vroeger. Het derde decennium van de 21e eeuw brengt – nu al – uitdagingen met zich mee die tien jaar geleden ondenkbaar waren. Volgens de MKB Barometer 2021, een onderzoek in opdracht van Exact, genereren handelsbedrijven maar liefst 43 procent van hun omzet online, en dat percentage blijft groeien.

Wat betekent dit voor een handelsbedrijf, en waar dienen zij rekening mee te houden? Chris Spaander, Solution Marketeer bij Exact, stelt ter inspiratie zes vragen, die organisaties in de richting van succesvolle online handel wijzen.


 
1.            Is de webshop up-to-date?
De informatie over de producten en services op de website vormt eigenlijk een belofte. De voorraad, de levertijd maar ook iets simpels als de prijs, omschrijving of een afbeelding bij het product: alles moet kloppen. Het bijhouden van de juiste informatie in een webshop is erg tijdrovend en foutgevoelig. Automatiseer daarom waar mogelijk, bijvoorbeeld door shop productdata uit ERP-software te halen. Een manier om zoveel mogelijk klanten te winnen en er zo weinig mogelijk kwijt te raken. Dat is cruciaal: voor iedere verloren klant moeten er weer vier nieuwe klanten gewonnen worden om het verlies te compenseren.
 
2.            Zijn er (goede) reviews?
Reviews op een website zijn de honing die klanten naar de winkel lokken. Consumenten vertrouwen op reviews; een restaurant dat op Google twee sterren scoort wordt al snel minder bezocht dan een eetgelegenheid met vijf sterren die altijd op klanten zal kunnen rekenen. Formuleer als bedrijf een strategie om goede reviews te scoren en daarmee klanten te winnen. Het nakomen van de beloftes op de website is daar een randvoorwaarde voor.
 
3.            Hoe kan de marge verhoogd worden?
Volgens de MKB Barometer onderhandelt 43 procent van de ondernemers met leveranciers over inkoopsprijzen, in een poging marges te verhogen. Tegelijk besluit meer dan 20 procent van de leveranciers voortaan direct aan de eindgebruiker te leveren en bijna de helft denkt er op zijn minst over na. Die ontwikkelingen gaan hand in hand: het is voor leveranciers steeds logischer de tussenpersoon uit te schakelen. Denk daarom aan andere manieren om marges te vergroten. Bijvoorbeeld door vooruit te plannen voor elk seizoen, de bedrijfskosten te verlagen, online te gaan met een fysieke winkel, de interne orderprocessen te optimaliseren of door hogere prijzen te rekenen, omdat services en andere voorwaarden het bedrijf onderscheiden van de concurrentie.
 
4.            Is er plaats voor uw bedrijf in het buitenland?
Nederland koopt massaal online, en koopt vooral ook in eigen land. Geen enkel ander land houdt een groter percentage van de online aankopen binnen de eigen grenzen: zo’n 85 procent. Duitsers en Belgen zijn veel meer bereid in het buitenland te shoppen. Is het mogelijk om die klanten óók te bedienen? Of overweeg een shop op een ‘.de-domein’ te openen: veel Duitse organisaties zijn nog afwachtend als het op e-commerce aankomt. Datzelfde geldt voor België. Volgens de MKB Barometer ziet slechts vijftien procent van de Belgische ondernemers in een webshop de belangrijkste manier om te groeien. De boom die Nederland al gehad heeft, komt daar nog. Dan kan het lucratief zijn al een gevestigde naam te zijn als de verwachte groei plaatsvindt.
 
5.            Zijn de grote spelers een vriend of vijand?
Veel retailers zien een online platform als Bol.com – naast de eigen webshop – als een ideale manier om een grotere afzetmarkt kennis te laten maken met de producten. Anderen zien dit soort grote platforms als vijand, die ondernemen voor kleine detaillisten moeilijk maakt. Ondernemers doen er goed aan Bol.com te accepteren voor wat het is en het platform te gebruiken voor de voordelen die het biedt. Door te dropshoppen voor Bol, Amazon of een andere partij is het mogelijk relatief goedkoop gebruik te maken van de expertise van deze giganten. SEO-optimalisatie wordt minder belangrijk en het publiek groeit enorm. De merknaam wordt bekender en daarmee wordt automatisch de vindbaarheid verbeterd. Dat is enorm positief.
 
6.            Wat gebeurt er met de fysieke winkel?

De webshop is op orde, er wordt samengewerkt met de juiste partners en de online handel groeit… En nu? Vaak blijkt de combinatie van een online en een fysieke winkel perfect te werken voor handelaars, maar is de fysieke winkel eigenlijk te groot. Wees daarom niet bang de fysieke winkel in te krimpen en het een plek te maken waar mensen zien, voelen en proeven van het handelswaar. Bied het onzichtbare deel van de organisatie meer ruimte. Meer plaats geven aan voorraden en logistieke processen, maar ook het grotendeels automatiseren van order picken, draagt bij aan een goede voorbereiding van de exponentiële groei die bedrijven online zomaar mee kunnen maken.
 


Bron: BC.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart online gebruikers geeft apps en services altijd toegang tot microfoons of webcams
 Nog veel onduidelijkheid over cookiewet onder marketeers
 Gevaarlijke deals: shopper bereid persoonlijke gegevens uit te wisselen voor grote online kortingen
 Customer experience wordt in 2030 bepaald door slimme machines
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
De mentale antenne van de topverkoper
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
meer top 10