zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten

16 augustus 2018 - In online shops verlaten consumenten regelmatig hun winkelwagen zonder tot aankoop over te gaan. Slechts 22 procent van de consumenten laat nooit een online winkelwagen vol kleding staan.

Dit blijkt uit onderzoek van SAP. De belangrijkste reden hiervoor? De verzendkosten vallen toch hoger uit dan verwacht. Wanneer deze te hoog zijn, besluit 55 procent van de Nederlanders niet tot een aankoop over te gaan.


Nederlanders shoppen online het liefst voor kleding (80 procent), gevolgd door vliegtickets, hotels, tours (68 procent) en tickets voor concerten (53 procent). Meubelstukken bekijken we toch liever in het echt, slechts een derde van de respondenten koopt dit online. Opvallend genoeg geeft geen enkele respondent aan nooit online aankopen te doen.

Drop-out rate 
De helft van de Nederlanders geeft aan regelmatig online aankopen achter te laten. Maar niet bij alle producten is de drop-out rate even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40 procent) en kledingitems (45 procent) wordt regelmatig afgebroken. Bij entertainment zijn we zekerder van onze zaak, want hier verlaat maar 29 procent regelmatig de winkelwagen.
 Naast te hoge verzendkosten, kan een prijsvergelijking met een andere site het aankoopproces ook onderbreken. 32 procent van de respondenten shopt een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere site. Als het item bij een tweede website goedkoper blijkt, dan laten ze de aankoop achter. Het zoeken naar de beste deal zit nu eenmaal in ons Nederlandse bloed. Een andere reden om een item niet te kopen, is omdat het uitverkocht is bij afrekenen. 38 procent verlaat dan de winkelwagen en koopt het item later ook niet meer. Een gemiste kans voor het bedrijf. Speelt vergeetachtigheid ook een rol in het aankoopproces? Dat valt mee, slechts elf procent laat items in een winkelwagen staan omdat ze vergeten zijn dat ze de wagen gevuld hebben.
 
Persoonlijke relatie
Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: "Het is natuurlijk zonde als een consument zo ver is dat hij een item in de winkelwagen stopt en vervolgens niet tot een aankoop overgaat. Het is belangrijk om ieder moment op de wensen van de klant in te spelen om dit te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer u een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan uw bedrijf. Ze hoeven dan geen vergelijking met de concurrent te maken of te schrikken van onverwacht hoge verzendkosten. Investeer in relaties met de klant en elimineer zo winkelwagens die nooit worden afgerekend." 
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument winkelt het liefst bij Ikea en bol.com
 Sportwebwinkels benutten niet alle kansen voor een toppositie in Google
 Chatmedewerker webwinkel scoort een 6,2 op Nederlands
 Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
 
 
reacties
 
Jørn  |   | 
22-08-2018
 | 
16:27 uur
Heb voor mijn shop de verzendkosten die ik in rekening breng onlangs verlaagd om te onderscheiden van de concurrenten. Merkte het meteen in een toename van mijn bestellingen.

De auteur van het artikel heeft gelijk. Consumenten vergelijken wel degelijk de verzendkosten.
Jeroen  |   | 
31-08-2018
 | 
12:36 uur
Het is toch ook soms belachelijk? Laatst was ik op zoek naar een deurdorpel en toen bleken de verzendkosten bijna hoger dan de kosten voor de dorpel zelf. Hij was dan nog wel goedkoper dan in de winkel, maar uit principe heb ik hem uiteindelijk niet genomen..

Ik voel mij wel representatief voor de cijfers haha ;).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10