zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten

16 augustus 2018 - In online shops verlaten consumenten regelmatig hun winkelwagen zonder tot aankoop over te gaan. Slechts 22 procent van de consumenten laat nooit een online winkelwagen vol kleding staan.

Dit blijkt uit onderzoek van SAP. De belangrijkste reden hiervoor? De verzendkosten vallen toch hoger uit dan verwacht. Wanneer deze te hoog zijn, besluit 55 procent van de Nederlanders niet tot een aankoop over te gaan.


Nederlanders shoppen online het liefst voor kleding (80 procent), gevolgd door vliegtickets, hotels, tours (68 procent) en tickets voor concerten (53 procent). Meubelstukken bekijken we toch liever in het echt, slechts een derde van de respondenten koopt dit online. Opvallend genoeg geeft geen enkele respondent aan nooit online aankopen te doen.

Drop-out rate 
De helft van de Nederlanders geeft aan regelmatig online aankopen achter te laten. Maar niet bij alle producten is de drop-out rate even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40 procent) en kledingitems (45 procent) wordt regelmatig afgebroken. Bij entertainment zijn we zekerder van onze zaak, want hier verlaat maar 29 procent regelmatig de winkelwagen.
 Naast te hoge verzendkosten, kan een prijsvergelijking met een andere site het aankoopproces ook onderbreken. 32 procent van de respondenten shopt een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere site. Als het item bij een tweede website goedkoper blijkt, dan laten ze de aankoop achter. Het zoeken naar de beste deal zit nu eenmaal in ons Nederlandse bloed. Een andere reden om een item niet te kopen, is omdat het uitverkocht is bij afrekenen. 38 procent verlaat dan de winkelwagen en koopt het item later ook niet meer. Een gemiste kans voor het bedrijf. Speelt vergeetachtigheid ook een rol in het aankoopproces? Dat valt mee, slechts elf procent laat items in een winkelwagen staan omdat ze vergeten zijn dat ze de wagen gevuld hebben.
 
Persoonlijke relatie
Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: "Het is natuurlijk zonde als een consument zo ver is dat hij een item in de winkelwagen stopt en vervolgens niet tot een aankoop overgaat. Het is belangrijk om ieder moment op de wensen van de klant in te spelen om dit te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer u een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan uw bedrijf. Ze hoeven dan geen vergelijking met de concurrent te maken of te schrikken van onverwacht hoge verzendkosten. Investeer in relaties met de klant en elimineer zo winkelwagens die nooit worden afgerekend." 
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument winkelt het liefst bij Ikea en bol.com
 Sportwebwinkels benutten niet alle kansen voor een toppositie in Google
 Chatmedewerker webwinkel scoort een 6,2 op Nederlands
 Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
 
 
reacties
 
Jřrn  |   | 
22-08-2018
 | 
16:27 uur
Heb voor mijn shop de verzendkosten die ik in rekening breng onlangs verlaagd om te onderscheiden van de concurrenten. Merkte het meteen in een toename van mijn bestellingen.

De auteur van het artikel heeft gelijk. Consumenten vergelijken wel degelijk de verzendkosten.
Jeroen  |   | 
31-08-2018
 | 
12:36 uur
Het is toch ook soms belachelijk? Laatst was ik op zoek naar een deurdorpel en toen bleken de verzendkosten bijna hoger dan de kosten voor de dorpel zelf. Hij was dan nog wel goedkoper dan in de winkel, maar uit principe heb ik hem uiteindelijk niet genomen..

Ik voel mij wel representatief voor de cijfers haha ;).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10